„Dans.Context.Showcase” | Artă, mișcare și emoție… marca CNDB
În perioada 24-27 aprilie 2025, evenimentul Dans.Context.Showcase ne promite patru zile captivante dedicate artei coregrafice contemporane, iar organizatorul său, Centrul Național al Dansului București (CNDB) a selectat pentru a aduce pe scenă creații inovatoare și îndrăznețe, care oferă publicului ocazia de a explora universuri coregrafice variate.


Showcase-ul debutează pe 24 aprilie, cu ÎnTrecere (Sofia Sitaru-Onofrei), o producție care explorează conceptul de tranziție dintre viață și moarte.
Spectacolul se relevă ca o reflecție asupra existenței umane, ilustrând modul în care corpurile sunt consumate treptat de presiunile cotidiene, până în punctul epuizării totale.
În contrast, viața de apoi este prezentată ca un spațiu al libertății absolute, unde corpul fizic devine o amintire, iar sufletul se eliberează într-un mediu guvernat de senzorialitate și imponderabilitate.


Urmează Red Line (Alice Veliche și Alexandru Radu), care propune o incursiune puternică în lumea excesului și a abuzului. Un spectacol oglindă al societății care galopează într-un tumult continuu, într-o agitație care, de cele mai multe ori, se finalizează cu fenomenul denumit burnout.


BORN(E) (Maria Luiza Dimulescu și Beatrice Oneț) este o instalație performativă bazată pe 18 interviuri realizate cu persoane cu vârste între 8 și 90 de ani, care chestionează existența corpului uman (contemporan) și complexitatea proceselor prin care acesta trece pe parcursul vieții.
A doua zi a showcase-ului se deschide cu Balkan Ballerinas (Platforma 13 – Sergiu Diță și Anca Stoica), un performance care își propune să chestioneze granițele corpului prin raportarea la identitatea est-europeană și balcanică.


Inspirat de stigmate și stereotipuri identitare create de Occident și proiectate asupra Balcanilor, performance-ul realizează o radiografie a culturii balcanice și prezintă corpuri ca zone de tranziție între două instanțe – mândrie și rușine, trecut și prezent, folclor și rave, balet și manele.


BLOT (Simona Deaconescu și Vanessa Goodman) explorează mișcarea în raport cu bacteriile din corpul uman. Conceput într-un format hibrid, jonglând între o conferință și un spectacol coregrafic, BLOT vorbește despre asemănările dintre oameni și alte animale, adresând procese fiziologice precum transpirația, mirosul, reproducerea, exercițiul fizic și imunitatea.
Cea de-a treia zi include instalația performativă Somatic Freaks – Revoluția Proprioceptorilor (Alexandra Mihaela Dancs și Vlad Benescu), care are la bază propriocepția și metodele de îmbunătățire a acesteia prin antrenarea echilibrului, din perspectivă coregrafică.


Performanța analizează răspunsul corpului la dezechilibrare prin interacțiunea cu un aparat de echilibrare în tandem de dimensiuni mari.


În continuare, Self ACME. Resort de reechilibrare și optimizare personală (Camelia Neagoe) abordează căutarea idealului de sine într-o lume semi-fictivă, în care „pop philosophy” și produsele de dezvoltare personală au contribuit eficient la standardizarea idealului de succes.


Finalul serii aduce BPM – Beats per Millennium (Simona Dabija și Vlaicu Golcea), care urmărește evoluția scenei de clubbing din România, reflectând asupra schimbărilor care au definit acest fenomen prin intermediul istoriilor ritmice și corporale ale mulțimilor din cluburi. Spectacolul navighează prin diferite perioade de transformare socială în care scena de clubbing s-a construit ca un spațiu al exprimării libere, unde muzica și dansul deveneau mijloace de rezistență în fața unui context socio-politic ostil.


Ultima zi a evenimentului aduce pe scenă Patosfera (Mădălina Dan), care ne propune un univers interconectat și coexistent, specific gândirii ecologice și descentrat de perspectiva umană, unde realitatea e doar una dintre versiunile privirii noastre, iar supraviețuirea este egală cu interdependența.
Humans | Bodies | Images (Ioana Marchidan) explorează impactul body shaming-ului, pornind de la experiențele personale ale coregrafei în anii de pregătire la școala de balet. Spectacolul nu urmează o poveste anume, ci reunește momente distincte inspirate din poveștile reale ale unor oameni care și-au împărtășit experiențele.


Ultimul titlu din program, OMEN (Arcadie Rusu), este o producție inspirată de viața și opera sculptorului Constantin Brâncuși și a cântăreței Măria Tănase. Scena, ca o mașinărie a timpului, îi readuce față în față pe el – sculptorul și filozoful – și pe ea – glasul unui adevăr dureros.
Muzica și versurile prevestesc un destin care nu poate fi schimbat, iar creația prinde viață atunci când spațiul este sculptat cu propriul corp, prin gest, prin dans, prin ardere.
Prin urmare, ne așteaptă patru zile de spectacole inovatoare la Dans.Context.Showcase, așa că propun să ne facem drum pe la CNDB, LINOTIP, ARCUB și Galateca, unde aceste spectacole vor fi prezentate publicului.
TEXT de IULIANA CIOCÎRLAN | PERFORMING ARTS