Pe 8 și 9 februarie, Opera Națională București prezintă premiera de balet Cenușăreasa, de Serghei Prokofiev, spectacol pentru toate vârstele ce recreează basmul lui Perrault și al Fraților Grimm, pentru care regia, coregrafia, decorul și luminile poartă semnătura lui Renato Zanella.
Construit dinamic, cu o muzică alertă și o coregrafie pe măsură, pe contrastul dintre pozitivismul şi inocenţa personajului Cenușăreasa și răutatea emanată de mamă, împreună cu cele două surori vitrege, spectacolul se relevă a fi o radiografie în pași de balet a diferențelor sociale și de caracter din toate timpurile și spaţiile.
Începută în 1940, compoziția de balet pentru povestea lui Charles Perrault a fost finalizată de către Serghei Prokofiev patru ani mai târziu. Definit prin ritmuri melodioase și situații comice, Cenușăreasa a avut prima reprezentație la Teatrul Balșoi, cu o coregrafie semnată de Rostislav Zaharov.
De atunci, baletul lui Prokofiev a stat la baza a nenumărate producții, printre care notabile rămân cele semnate de Frederick Ashton (1948), Rudolf Nureev (1986) şi John Neumeier (1999). Actuala premieră de pe scena ONB, în coregrafia lui Renato Zanella, este a doua montare din istoria teatrului, după cea din 2002, în coregrafia lui Mihai Babuşka, cu o reluare în anul 2014.
RENATO ZANELLA
Coregraful italian Renato Zanella, director al Centrului Coreografic European, situat în St. Pölten, şi, din 2021 Director Artistic al Baletului Național Sloven, a fost în perioada 2016 -2017 coordonatorul artistic al Baletului Operei Naționale București și a semnat pe acestă scenă coregrafii precum Romeo și Julieta și Iubire nesfârșită (Opus 73) – Le Sacre de printemps, care s-au bucurat de-a lungul stagiunilor de reprezentații în regim sold out.
Ca performer, Renato și-a finalizat pregătirea la „Centre de Danse International” al Rosellei Hightower din Cannes, pentru a se alătura apoi Baletului din Basel, condus de Heinz Spoerli, şi în 1985, celui din Stuttgart. În 1993, Marcia Haydée l-a numit coregraf rezident, iar asta a reprezentat începutul unei cariere internaționale, care a inclus coregrafii pentru companii renumite, precum Les Ballets de Monte-Carlo, Royal Swedish Ballet, Baletul Operei de Stat din Viena, Berlin Ballet, Teatro dell’Opera di Roma și San Francisco Ballet.
Ulterior, timp de 10 ani, a fost Director al Baletului Operei de Stat din Viena, realizând aproximativ patruzeci de coregrafii proprii, variind de la piese scurte la spectacole de seară complete. Iubitorii de balet apreciază echilibrul între repertoriul clasic, propriile creații și repertoriul neoclasic, care a fost punctul central al muncii sale.