TERACOTA MEDIAŞ – O afacere unică în România
Fabrica de teracotă din Mediaș a fost înființată în anul 1906, de către sasul Gref Iulius.
Timp de aproape 80 de ani (1938-2015), aceasta a schimbat mai mulți proprietari, printre aceștia numărându-se inclusiv Statul Român. În arhiva fabricii este adunată o colecție amplă de cahle și mulaje de cahle transilvănene, inclusiv reproduceri după sobe rare de la Muzeul Astra din Sibiu.
După 118 ani și o mulțime de schimbări sociale, politice și economice, Teracota Mediaș produce aceleași cahle pictate, folosind cuptoarele vechi, rețeta originală de amestecuri de pământ, același număr de manufacturieri și aceeași tehnologie de glazurare și pictare manuală.
Din 2015, fabrica este din nou în proprietatea unui antreprenor sas, Uwe Draser.
Am vrut să află mai multe despre acest business unic în România, iar la întrebări ne-a răspuns Radu George, manager general Teracota Mediaș.
Cum v-a venit ideea de a readuce la viață brandul Teracota Mediaș și cum ați reușit să ajungeți la povestea de succes din prezent?
Sincer, inițial, nu am realizat complexitatea acestui business, în momentul în care grupul de firme SN Deco a făcut achiziția, dar CO-ul grupului, domnul Draser Uwe, a simțit un potențial real și a reușit să transforme o societate care abia funcționa în „bijuteria coroanei” prin vizibilitatea brandului în mediul online și nu numai.
Cât de greu este să revitalizezi un astfel de business în România, care au fost cele mai mari obstacole?
Într-o țară în care sunt foarte prezente sobele din metal importate din China și ai doi producători foarte mari de teracotă presată mecanic, care produc mii de piese zilnic, foarte greu!
A trebuit să ne adaptăm în permanență și să găsim o nișă pe care să o acoperim. Cel mai mare obstacol a fost să găsim forță de muncă stabilă.
Durează foarte mult să instruiești o persoană să învețe să lucreze aceste piese din teracotă, apoi e posibil să părăsească compania și trebuie să o iei de la capăt.
Care sunt principalele provocări în a continua producția folosind tehnologia și metodele tradiționale?
Principalele provocări sunt în a menține funcționale utilajele zilnic. Având în vedere vechimea lor, acest lucru este foarte dificil.
Spuneți-ne un lucru mai puțin cunoscut despre Teracota Mediaș.
Suntem în permanență deschiși către cei care vor să viziteze fabrica noastră pentru a vedea cum decurge procesul de fabricație. Clienții noștri, dacă doresc, pot să preseze și să picteze piese care o să fie folosite pentru a construi soba lor. Acest lucru este unic în lume și dă posibilitatea acestui client de a face parte din povestea noastră și, în final, din povestea sobei pe care o cumpără de la noi.
Cum arată Teracota Mediaș în momentul de față în cifre?
Cifrele sunt promițătoare în acest an, după mulți ani grei, ne îndreptăm încet spre vremuri mai bune…
Cum vedeți viitorul sobelor din teracotă în contextul tendințelor moderne de încălzire și design interior?
Soba din teracotă poate să fie o piesă principală dintr-o casă atâta timp cât clientul înțelege că o poate personaliza exact așa cum dorește, iar în interiorul ei se poate monta serpentina, care poate deservi fără probleme 8-9 calorifere.
Deci, pe lângă faptul că ai în casă o sobă superbă și poți să vezi focul care arde în ea, efectiv ai o microcentrală care încălzește toată casa.
Există dorința de a vă extinde și pe alte piețe din afara României?
Da, ne-am extins deja, am exportat aproape în toată Europa și sobe premontate, pentru care am reușit să obținem certificări, dar și sobe mari, iar sobarii colaboratori se deplasează și execută montajul.
Cum colaborați cu instituții precum Muzeul Astra din Sibiu sau alte organizații pentru a promova patrimoniul cultural al sobelor tradiționale?
Muzeul Astra a fost întotdeauna un partener de nădejde, domnul Ciprian Ștefan ne-a susținut și ne-a acordat tot sprijinul prin participarea noastră la majoritatea evenimentelor desfășurate în incinta muzeului, inclusiv o expoziție de cahle presate și pictate manual.
Iar doamna Karla Roșca, care se ocupă de departamentul de ceramică în cadrul acestui muzeu, ne-a pus la dispoziție cataloage și fotografii cu cahle vechi, pentru a face replici după aceste piese.
În momentul de față, fabrica de teracotă din Mediaș are expoziții active în Viscri, în locația Viscri 32 și în incinta bisericii fortificate, la cetatea din Rupea, în incinta bisericii fortificate din Biertan și, după cum am mai spus, la Muzeul Astra.
Există planuri de diversificare a produselor sau de adaptare a designului cahlelor pentru a atrage noi piețe sau generații?
Adaptăm în permanență modelele noastre pentru piața din România, oferim cahle cu modele clasice sau moderne, inclusiv cahle care pot să fie folosite la placarea pereților din bucătării, băi sau alte locuri.
INTERVIU de GRUIA DRAGOMIR | POVEȘTI DE SUCCES