Născut în 1993 și trăiește și-acum, în 2025. Revoluția DOOM – jocul care a scris istoria genului FPS
Un grup de programatori, conduși de John Romero și John Carmack, s-au reunit în Texas pentru a crea jocuri lunare ca angajați ai revistei Softdisk, perioadă în care au dezvoltat și titluri shareware pentru Apogee Software, începând cu seria Commander Keen (1990–1991).
Curiozitatea unui gen foarte proaspăt și diferit, în acea perioadă, cel first-person shooter 3D, a adus la apariția lui Wolfenstein 3D – un concept prin care jucătorul parcurgea un labirint de culoare și camere în căutarea de obiecte, arme și chei pentru a putea trece în nivelul următor. Bineînțeles, în cale le apăreau inamici care trebuiau eliminați.
Succesul acestor jocuri de platformă, dar și conceptualul Wolfenstein 3D, au făcut ca în februarie 1991 să fie înființat studioul id Software, iar în decembrie 1993, avea să apară un joc video din genul first-person shooter, care a schimbat radical direcția aproape tuturor aspectelor jocurilor pe computer (PC și mai apoi pe console), de la grafică și tehnologia de rețea până la stilurile de joc, conceptele de autorat și atenția publicului asupra conținutului jocurilor.
Da, este vorba despre DOOM – cel mai nou titlu FPS 3D care a adăugat numeroase îmbunătățiri tehnice și de design modelului Wolfenstein 3D: un motor grafic superior, o rețea rapidă peer-to-peer pentru jocul multiplayer, un design modular care le permitea creatorilor din afara id Software să creeze noi niveluri și un nou mod de joc competitiv, conceput de Romero, numit „deathmatch”.
Binețeles, nu vorbim numai despre inovații și aspecte tehnice căci DOOM vine și cu o poveste interesantă – un mix captivant de science-fiction și horror. Jucătorul, văzând prin ochii unui soldat spațial anonim (First Person), este trimis să investigheze un incident pe luna marțiană Phobos. Pe măsură ce avansează, inamicii umanoizi sunt înlocuiți treptat de creaturi demonice, iar jucătorul trebuie să lupte folosind pumnii, armele de foc precum pistol și shotgun, dar și unele extraterestre, cireașa de pe tort – care avea să devină și arma iconică a francizei – fiind însă un ferăstrău mecanic, totul prin culoare întortocheate, zone macabre și decoruri infernale.
DOOM a fost un succes fenomenal – atât de influent încât, a dat startul multor jocuri similare (ex. Blood, Redneck Rampage, Duke Nukem 3D, Hexen, Heretic etc.). De asemenea, a stabilit imediat modul multiplayer competitiv ca un element esențial al viitoarelor jocuri pe PC. În același timp, tematica sa (exterminarea demonilor în spațiu), grafica și sunetul intens (completate de efecte realiste de sânge și violență) și vocabularul său distinctiv (termeni precum „shooter” și „deathmatch”) au atras atenția publicului asupra nivelului de violență din jocurile video.
Neinfluențați de acele “clone DOOM”, după succesul primului joc din serie, id Software a lansat Doom II: Hell on Earth în 1994. În 1997, U.S. Marine Corps a transformat monștrii din Doom în forțe inamice și a folosit versiunea rezultată, Marine Doom, pentru antrenarea trupelor în tactici și comunicare.
După o pauză la sfârșitul anilor ’90, seria a revenit în forță cu DOOM 3, lansat în 2004, care a fost apreciat de critici. În 2005, popularul joc video a fost adaptat într-un film cu același nume în care rolul principal, al soldatului nostru, este intepretat de popularul Dwayne Johnson – un wrestler cunoscut ca “The Rock” devenit actor de succes.
În 2016 apare un nou titlu al seriei care poartă numele de DOOM (deși mulți i-au zis, neoficial DOOM 4) un soft reboot al francizei făcut de id Software și distribuit de Bethesda Softworks care îl are ca protagonist pe Doom Slayer, un războinic străvechi trezit în timpul unei invazii demonice pe Marte – acțiune care are loc în anul 2148.
La numai un an după această lansare, DOOM intră în lumea gaming-ului virtual în DOOM VFR, urmat apoi de o continuare, DOOM ETERNAL, lansată în 2020 care a primit și două iterații DOOM Eternal: The Ancient Gods – Part One și Part Two în 2021.
După o altă pauză, în 2024 se anunța oficial, de această dată, un prequel prentru reboot-ul DOOM din 2016, care-l va transporta pe Doom Slayer în lumea medievală unde va putea călări… dragoni! Numit DOOM: The Dark Ages, FPS-ul este așteptat pe console și PC din 15 mai, și ne aduce, printre alte arme medievale, arma iconică, drujba, sub forma unui scut.
Cu un timeline impresionant, din 1993 și până în anul curent, franciza DOOM a avut parte de multe DLC-uri și extensii, cărți și benzi desenate, dar și de multe obiecte colecționabile și ediții de colecție pentru jucători și pare că fanii îi stau alături mai departe.
Portofoliul id Software include și alte titluri FPS de succes, iar acest gen de jocuri a devenit popular și este folosit și în zilele noastre atât în jocuri competiționale și eSports cât și în jocuri de campanie.