NOSFERATU – Un film de te ia… groaza
Cineastul german F.W. Murnau avea să semneze în 1922 unul dintre cele mai importante filme din istoria cinematografiei Horror, o adaptare neautorizată a cărţii lui Bram Stoker, Dracula, în care, dincolo de schimbări semnificative aduse naraţiunii, contele transilvan a fost numit Orlok şi, mai apoi, Nosferatu.
Vampirul interpretat în producţia expresionistă a lui Murnau de către Max Schreck a influenţat major evoluţia genului şi a beneficiat de numeroase întrupări de-a lungul timpului, de la Klaus Kinski în Nosferatu the Vampyre, al lui Werner Herzog, din 1979, până la Willem Dafoe în Shadow of the Vampire, al lui E. Elias Merhige, din 2000, dar, din varii motive, şi-a pierdut progresiv din capacitatea de a naşte teroare în rândul spectatorilor, supraexpuşi unor figuri romantice, sensibile şi mai puţin înspăimântătoare din producţii precum Interview with the Vampire, serialul Vampire Diaries sau franciza Twilight.
Propunându-şi să revină la filonul iniţial născător de frici profunde prin deplasarea lui Orlok din zona umanului spre monstruos – acesta pare umbra unui domnitor odinioară atotputernic, ce se vede tras în jos de rămăşitele umane care-l definesc organic -, Robert Eggers (The Northman), unul dintre reinventatorii Horror-ului modern, în sensul cel mai pur şi visceral al acestuia, prin filme ca The Witch sau The Lighthouse, ridică mănuşa şi se aventurează în a reface după 100 de ani capodopera lui Murnau, ca o explorare gotică a modului în care răul a fost reprezentat în superstiţiile populare.
O face cu ajutorul unei distribuţii absolut remarcabile, la vârful căreia strălucesc actori precum Bill Skarsgård (The Crow), Nicholas Hoult (Mad Max: Fury Road), Willem Dafoe (Poor Things), Lily-Rose Depp (The Idol), Aaron Taylor-Johnson (Kraven the Hunter) sau Emma Corrin (Deadpool & Wolverine).
Bill Skarsgård, devenit celebru în rolul clovnului Pennywise din It, după Stephen King, îşi asumă în filmul lui Eggers postura de vampir cu voce guturală şi unghii imense, care o hărţuieşte din umbră pe juna Ellen Hutter, interpretată de fata lui Johnny Depp şi Vanessa Paradis, iar Nicholas Hoult îl joacă pe soţul acesteia, Thomas, naivul agent imobiliar al Contelui, care are de gând să cumpere o proprietate în fictivul port german Wisborg cu intenţia de a îşi extinde puterea malefică în întreaga Europă a secolului XIX… dar asta după ce îi seduce mireasa, pentru care a făcut o pasiune telepatică, ca un soi de pecetluire a înţelegerii.
Doar profesorul Albin von Franz (echivalentul lui Van Helsing, creat de Bram Stoker), expert în ocultism, interpretat de veteranul Willem Dafoe, o poate salva, dacă îşi împlineşte visul de a înfige o ţepuşă în pieptul lui Orlok. Prinşi cu toţii într-un macabru joc al morţii, oamenii – inclusiv neîncrezătorul cuplu interpretat de Taylor-Johnson şi Corrin -, devin marionetele lui Nosferatu.
Criticii de specialitate care au văzut deja filmul sunt aproape unanimi în a lăuda grija pentru detaliu în imagine şi scenografie, precum şi interpretarea lui Skarsgård, remarcând de asemenea apreciativ că Robert Eggers se raportează extrem de deferent la filmul lui Murnau, rezistând impulsului de a schimba ceva în povestea bine ştiută doar de dragul modernizării sale şi preferând să gândească relevanţa demersului său pentru publicul actual prin trimiterea la conflictul medicină progresistă vs. tradiţională şi la ideea de molimă devastatoare, transmisă de cohortele de şobolani ce-l însoţesc pe Nosferatu în călătoria lui din Carpaţi (Transilvania nu este menţionată explicit în dialog) până în Germania.
În pofida temerilor că nu se va ridica la înălţimea aşteptărilor primei opţiuni pentru rol, adică Anya Taylor-Joy (care a renunţat, cu părere de rău, din cauza programului de filmări la Furiosa), Lily-Rose Depp, care a lucrat cu un coach de mişcare pentru scenele de somnabulism, este şi ea foarte convingătoare în rolul tinerei care, în lipsa consortului, la mare distanţă, începe să aibă acele coşmaruri îngrozitoare în care apare Contele Orlok, punând strania conexiune psihică dintre ei sub semnul unui complex freudian odată ce subconştientul fetei acuză intruziunea străină. Nu întâmplător, vampirul se prezintă ca… “o poftă, nimic mai mult”.
Dacă la toate acestea adăugăm faptul că Bunica Gherghina, vedetă de-a noastră pe TikTok ce prepară online mâncăruri româneşti, a fost distribuită în Nosferatu (premiera: 3 ianuarie) ca să dea savoare şi… accent scenei în care Thomas (Nicholas Hoult) intră într-un han din Transilvania, cred că s-au adunat suficiente argumente pentru a ne îmboldi să ne aventurăm în obscuritatea sălii de cinema pentru o întâlnire înfricoşătoare cu nesăţiosul vampir!
Text de IOAN BIG | FILM