TEODORA BRATU | Artă&Cultură | Michelangelo, Leonardo şi Rafael, în Florența 1504
De Teodora Bratu
Michelangelo, Leonardo şi Rafael, în Florența 1504
Competiția a fost un element vital al renascentismului italian, artiști precum Leonardo, Michelangelo și Rafael luptând nu doar pentru contracte și proiecte, dar și pentru prestigiu.
Michelangelo își terminase iconicul David, Leonardo da Vinci se întorsese recent în Florența natală și lucra la portretul Lisei del Giocondo, cunoscută mai bine sub numele de Mona Lisa, iar Rafael, în vârstă de 20 de ani și dornic de succes, a venit la Florența pentru a învăța și pentru a-și spori reputația.
Pentru o scurtă perioadă de timp, drumurile celor trei titani s-au intersectat, dând naștere unor tensiuni în cursa pentru atenția celor mai puternici clienți din Florența republicană.
Rivalitatea dintre Leonardo și Michelangelo a început în jurul anului 1503, când ambii au fost angajați să picteze scene de luptă pe același perete din Palazzo Vecchio din Florența.
Odată cu această competiție a apărut și ostilitatea, ambii artiști exprimându-și disprețul față de rivalii lor. Miza era mare, comanda era menită să celebreze Republica Florentină nou formată după expulzarea familiei Medici, în 1494, capodoperele simbolizând libertatea orașului.
Cu toate acestea, niciunul dintre artiști nu a finalizat proiectul. Leonardo, cunoscut pentru faptul că lăsa lucrările neterminate, s-a luptat cu tehnicile experimentale, ceea ce a dus la deteriorarea rapidă a picturii sale.
Michelangelo, deși nu a pictat niciodată secțiunea sa, a creat un desen magistral în mărime naturală care a surprins în mod viu haosul războiului.
Rivalitatea s-a născut și între Michelangelo și Rafael.
Când Rafael a apărut pe scena artistică italiană în 1504, stilul său, influențat de cei doi mari artiști, a provocat o mare agitație. La doar 26 de ani, Rafael a fost însărcinat de Papa Iulius al II-lea, în 1508, să picteze o frescă în Vatican, depășindu-i pe Leonardo și Michelangelo.
Începând cu celebrul Taddei Tondo al lui Michelangelo, această expoziție explorează rivalitatea dintre Michelangelo și Leonardo da Vinci, inclusiv prin intermediul schiţelor pentru muralele neterminate cu bătăliile de la Cascina şi, respectiv, Anghiari, precum și influența pe care ambii au avut-o asupra tânărului Rafael.
cover: Leonardo da Vinci, The Virgin and Child with St Anne and the Infant St John the Baptist (‘The Burlington House Cartoon’), c.1506-08, Charcoal with white chalk on paper, mounted on canvas. 141.5 x 104.6 cm. The National Gallery, London. Purchased with a special grant and contributions from the Art Fund, The Pilgrim Trust, and through a public appeal organised by the Art Fund, 1962. (royalacademy.org.uk)