Nevoia de muzică într-o lună plină de vorbe goale
Finalul toamnei ne pune, din nou, în fața unor alegeri, dar nu din cele mai plăcute dacă privim la circărelile din spațiul politic, unde clovnii care își doresc validarea publicului n-au fost parcă nicicând mai grotești sau patetici, indiferent că ne-am gândi la cartea ostașului, casele “aurite” oferite plocon, gogoșile unui decrețel născut prea devreme sau tatuajul cu tva de pe mâna premierului.
Este uimitoare seninătatea cu care toți acești oameni ai statului, și nu ai muncii, își afișează convingerea că ar putea fi capete de afiș într-un blockbuster național, tragică superficialitatea modului în care ne angajează în diverse acrobații fără plasă de siguranță și (aproape) comică succesiunea de jonglerii cu promisiuni lipsite de orice substanță.
Campania electorală de-abia a început, așa că, până la sfârșitul lunii noiembrie, vom afla probabil nu doar că românii vor ajunge în spațiul Schengen, ci în cel cosmic, și asta numai cu ajutorul lor, fără Elon Musk sau NASA, în fine, e limpede că deficitul bugetar se compensează în viziunea lor prin excesul de vorbe goale, așa că, până luăm, totuși, o hotărâre cu cine vom vota, poate ar fi mai sănătos pentru mințile noastre să dăm voie muzicii să lupte cu această poluare sonoră.
Din fericire, săptămânile următoare sunt suficient de bine populate cu evenimente live notabile, încât să trecem cacofoniile politice în fundal, iar premiera concertului-lectură Bach chez Cioran, une tragédie angélique de la Iași, din 26 noiembrie, este doar un exemplu.
La o scară mai mare, festivalul de muzică de cameră SoNoRo (1-17 noiembrie) se desfășoară în București și Cluj, iar cel de muzică contemporană, Meridian, ajunge inclusiv la Timișoara și Iași, între 3 și 10 ale lunii, ambele propunând ediții tematice – Ex libris și, respectiv, Sonimagicon – extrem de incitante prin modul în care pun muzica în raport cu celelalte forme de expresie artistică.
Melomanii bănățeni beneficiază, la rândul lor, de un festival absolut remarcabil, Musica Ricercata, a cărei ediție, programată la Timișoara în perioada 3-24 noiembrie, este centrată în jurul ideii de revoluție, în timp ce brașovenii se bucură, pe parcursul întregii luni, de Festivalul de Operă, Operetă și Balet, ce se încheie cu o premieră locală absolută, La rondine, de Puccini.
Asta nu înseamnă că muzica nu joacă un rol important și în alte manifestări ale artelor spectacolului, indiferent că suntem atrași de festivalul de dans contemporan Iridescent, organizat de CNDB în Capitală, în care Verdi conviețuiește cu Elvis, de exemplu pe OST-ul spectacolului Terminal Beach, sau de festivalul de teatru Interferențe, de la Cluj, ce a inclus în program o minunată seară cu cele 44 de duete pentru două viori de Bartók.
La influențele de factură clasică par a fi sensibili inclusiv artiștii din spatiul Pop-Rock, din moment ce Trooper își lansează luna asta noul disc printr-un concert simfonic, Havasi își reorchestrează piesele tot în spiritul muzicii culte, iar Apocalyptica revine la repertoriul Metalllica interpretat în formulă camerală.
La toate acestea se adaugă o abundență semnificativă de concerte cu priză la nivel de masă, astfel încât, până vom ajunge la urne, am putea încerca să salvăm timpul răpit de către tiradele găunoase ale politicienilor și să alegem să-l folosim pentru a asculta muzicile favorite.
Cu siguranță vom ieși mai în câștig.
Text de IOAN BIG | OPINII
cover: depositphotos.com