Tartuffe: falsitatea morală și credința oarbă
Piesa de teatru “Tartuffe” de Molière, jucată în seara de 22 septembrie pe scena Teatrului Regina Maria din Oradea, a captivat publicul cu o interpretare modernă a unei comedii clasice. Regizorul a reușit să aducă la viață spiritul satiric al piesei, creând o atmosferă plină de ironie și umor subtil. Interpretările actorilor, pline de energie și pasiune, au adus la viață aceste personaje tragicomice.
Subiectul piesei, ce ridiculizează ipocrizia și prefăcătoria, rămâne extrem de actual și astăzi. Tartuffe, personajul principal, întruchipează falsitatea morală, iar conflictul dintre aparență și realitate a fost redat cu măiestrie de distribuția Teatrului Regina Maria. Publicul a fost martorul unei performanțe complexe, în care comedia și tragedia se împletesc pentru a reflecta asupra naturii umane.
Tartuffe, una dintre piesele cele mai jucate ale renumitului scriitor francez Molière, tratează un subiect de actualitate: credința oarbă. Poate am fi tentați să spunem că oamenii nu mai sunt la fel de creduli precum acum 300 de ani, când Tartuffe prindea viața pentru prima dată. Poate am aduce ca argument că avem nenumărate moduri de a accesa informația și de a o verifica. Și totuși, știm cât de ușor putem fi păcăliți și manipulați chiar prin intermediul acestor metode sau dispozitive de verificare, dacă nu ne folosim gândirea critică.
Iar dacă am uitat, Orgon (actor Richard Balint) este aici să ne amintească. Cine este Orgon? Personajul cel mai important din povestea aceasta, deoarece fără el Tartuffe nu ar fi ajuns într-o poziție atât de importantă și chiar dacă acesta din urmă este manipulatorul, Orgon este cel care crede cu fanatism. După cum spune și regizorul piesei, Vlad Trifaș, „monștrii nu există decât dacă noi îi creăm”!
Piesa aduce la lumină caracteristicile oamenilor pe care îi întâlnim în viața de zi cu zi. Oameni care au nevoie să creadă în ceva orbește, fără a-și folosi rațiunea, fără a fi ei responsabili în definitiv, de propriile alegeri. Din această nevoie de a fi ghidat de altcineva, apare și tiparul de personaj Tartuffe. Dacă tu ai nevoie să crezi, el e acolo oferindu-ți un model de urmat, ceva către care să îți ridici privirea cu admirație, fără a mai pune la îndoială nimic. Dar nimic nu e perfect, și sub modelul absolut zace opusul aparențelor.
Negarea în care se scufundă Orgon, îi oferă un mediu propice de dezvoltarea falsului evlavios. Deși este avertizat de către cei apropiați de nenumărate ori, Orgon refuză să vadă adevărul și alege realitatea falsă pictată cu grijă de către Tartuffe. Dusă la extrem, credința oarbă îi aduce necazuri serioase, pierzând aproape tot. Dacă va reuși într-un final Orgon să vadă intențiile și caracterul mârșav a lui Tartuffe, vă las pe voi să descoperiți.
Piesa jucată pe scena teatrului din Oradea este o adaptare, fără a pierde esența operei originale. Interpretarea superbă a actorilor din trupa Iosif Vulcan, scenografia, și bineînțeles regia, oferă publicului un spectacol care merită să fie văzut și revăzut!
Distribuția:
Doamna Pernelle, mama lui Orgon: Corina Cernea
Orgon, soțul Elmirei: Richard Balint
Elmire, soția lui Orgon: Angela Tanko
Damis, fiul lui Orgon: Ciprian Ciuciu
Mariane, fiica lui Orgon și amanta lui Valère: Mihaela Gherdan
Valère, amantul Marianei: Alin Stanciu
Cléante, cumnatul lui Orgon: Pavel Sîrghi
Tartuffe, un evlavios fățarnic: Răzvan Vicoveanu
Dorine, însoțitoarea Marianei: Lucia Rogoz
Domnul Loyal: Sebastian Lupu
Laurent: Andrian Locovei
Regia, muzica originală și adaptarea textului: Vlad Trifaș
Scenografia: Oana Cernea
Light design: Bogdan Gheorghiu
Programul stagiunii 2024 – 2025 îl găsiți aici: teatrulreginamaria.ro