Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 19/05/2024
Junior Muzică

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE: ”Muzica există în fiecare dintre noi, doar ritmul vieții are etapele sale”

Redacția Online Zile și Nopți De Redacția Online Zile și Nopți
Comentarii Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE: ”Muzica există în fiecare dintre noi, doar ritmul vieții are etapele sale” Share Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE: ”Muzica există în fiecare dintre noi, doar ritmul vieții are etapele sale”
Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE


Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE: ”Muzica există în fiecare dintre noi, doar ritmul vieții are etapele sale”

Ioana Damian Bitere este pedagog și fondatoarea centrului MIMA Muzica Brașov, o instituție dedicată educației muzicale, care explorează și dezvăluie universul sunetelor și al ritmurilor prin metode inovatoare adaptate pentru toate vârstele, de la bebeluși până la seniori. Într-un timp relativ scurt, Ioana a reușit să construiască în jurul său o comunitate vibrantă, formată din copii jucăuși și curioși, părinți cu o mentalitate receptivă și pedagogi dedicați, mereu în căutarea celor mai noi metode și tendințe în educație.

După 10 ani de carieră pe scenă Operei Comice pentru Copii din București, Ioana a ales să-și întrerupă activitatea ca artist liric alegând să se dedice predării muzicii și promovării beneficiilor acesteia. Ioana Damian Bitere a completat studiul artei vocale cu o specializare graduală în pedagogii muzicale active, participând la cursurile de vară ale Institutului Jaques-Dalcroze din Geneva și ale Institutului Orff din Salzburg și Verona.

În urmă cu patru ani, ea a acceptat invitația centrului MIMA Muzica din București de a coordona și dezvolta MIMA Muzica în Brașov, colaborând cu o echipă de profesori specializați în metodele Dalcroze, Orff și Kodaly.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
IOANA DAMIAN BITERE  Foto: Anca Moiceanu

Pare că ți-ai dorit dintotdeauna să aduci zâmbetul pe buzele oamenilor prin muzică. Ce te-a determinat să renunți la cariera de solistă la Opera Comică pentru Copii și să te dedici unei misiuni pedagogice care poartă muzica în viețile tuturor, indiferent de vârstă?

Reorientarea spre o carieră pedagogică s-a înfiripat într-un mod natural, din dorința de a a mă apropia și mai mult de oameni. Și pentru că mi-am dorit un alt oraș care să fie mai aproape de natură și o comunitate mai prietenoasă în relațiile de familie am ales Brașovul, în care am dorit să mă implic și să ofer tuturor, de la mic la mare, câte ceva din experiență mea. Muzica există în fiecare dintre noi, doar ritmul vieții are etapele sale.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
Foto: Dragoş Bitere

Participi în permanență la cursuri de perfecționare atât în țară, cât și în străinătate, pentru a te pune la curent cu cele mai moderne metode de predare a muzicii. Care sunt principiile inovatoare pe care se bazează atelierele pe care le susții?

După finalizarea studiilor Liceului de Muzică ,, George Enescu” și ale Universității Naționale de Muzică, București, secția canto clasic mi-am completat cunoștințele legate de înțelegerea și predarea muzicii prin studierea metodelor muzicale active. Rezonând cu lucrurile noi descoperite, am decis să aprofundez și să mă implic în educația muzicală bazată pe mișcare, creativitate, improvizație, lucruri ce simplifică procesul de învățare și merg spre simțirea muzicii într-un mod natural.  În anul 2020 am început colaborarea cu MIMA Muzica și am decis să mă alătur echipei lor de pedagogi din București pentru a dezvolta împreună acest concept bazat pe muzică.improvizație.mișcare.armonie.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
Institutul J. Dalcroze

Prin ce se diferențiază conceptul MIMA Muzica de orice alt centru educațional care oferă cursuri de muzică?

MIMA Muzica are la bază un concept bazat pe metode de tip activ Dalcroze, Orff și Kodály cu pedagogi specializați în străinătate și în țară. Aceste metode nu se rezumă doar la transmiterea noțiunilor teoretice, ci prin joc căutăm și descoperim îmbinarea între muzică, mișcare, ritm și creativitate.

La MIMA Muzică Brașov copiii pot participa la ateliere de muzică începând de la vârsta de 1 an însoțiți de părinți și pot continua cu inițiere instrumentală sau își pot alege un instrument dintr-o paletă largă de instrumente: pian, vioară, violoncel, ukulele, chitară, blockflote, flaut, tobe sau canto. Pe lângă aceste ateliere individuale copiii pot participa la cursuri de grup (ritmică și solfegiu, ansamblu instrumental) încuranjându-i să cânte împreună.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
Foto: Anca Moiceanu

Care este rolul părinților în cadrul atelierelor de grup pe care le dedicați copiilor cu vârste preșcolare?

E un triunghi frumos format din copil, părinte și pedagog bazat pe susținere și implicare a tuturor părților. La aceste ateliere familiile se pot conecta și pot explora prin joc, într-un mod creativ și totodată educațional, pașii propuși de pedagogul MIMA. Dacă părinții înțeleg că educația muzicală făcută prin metode adecvate vârstei și  începută devreme poate dezvolta într-un mod natural înțelegerea muzicii aceștia pot aduce muzica într-un mod foarte plăcut în viața copiilor lor. De asemenea fiind o activitate comună, părinții pot petrece timp de calitate alături de copiii lor.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
Foto: Anca Moiceanu

Te-ai lovit vreodată de reticența părinților care refuză să își aducă fiul sau fiica la o școală de muzică pentru că se tem că nu are talent sau „ureche muzicală”, având în vedere că nimeni din familie nu este artist? Tu, personal, ai fost suținută să te îndrepți spre o carieră muzicală?

Din punctul meu de vedere, nu există copil care să nu-și poată dezvolta abilități în domeniul muzicii și ca să extrapolăm și în orice alt domeniu. Nu ne naștem talentați, cu „ureche muzicală”, aceste aptitudini se dobândesc prin expunerea copiilor la stimuli adecvați și prin stimularea lor să exerseze, să încerce, să se joace.

Cu cât începem mai devreme, prin metode adecvate cu atât vom dezvolta într-un mod durabil în copiii noștri acest așa zis talent. Eu nu provin dintr-o familie cu părinți cu studii muzicale. Am descoperit muzica de mic copil la grădiniță și mi-a plăcut. Am avut noroc de pedagogi care au remarcat aceast aspect și care i-au îndrumat pe părinții mei să încerce mai mult în această direcție.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
Forest School

Participarea ta constantă la conferințe și workshop-uri te pune atât în postura de a învăța de la alți profesioniști din domeniu, dar și de a preda tainele pedagogiilor active și a experienței tale artistice și antreprenoriale. Care este contextul în care te simți mai împlinită?

Agreez ideea de dezvoltare și învățare continuă, îmi place să descopăr lucruri noi pe care să le pun apoi în practică în atelierele noastre. Totodată văzând și simțind beneficiile acestor metode versus metodele tradiționale, alături de experiența căpătată, mă motivează să transmit și altora acest know how. Este mare nevoie de înțelegere a metodelor moderne de învățare și de implementare a lor în cadrul diverselor instituții de învățământ. Mi-ar plăcea mai mult să merg în această direcție.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE

Dacă tot am ajuns la capitolul înregistrări, te rugăm să ne spui cum te-ai implicat în proiectul ”Cântecele lui Zelie” și cui îi este destinată această serie de materiale didactice?

“Cântecele lui Zelie” sunt cele mai frumoase melodii pentru copii pe care le-am imprimat. Am înregistrat cântecele în studio alături de compozitoarea Anne-Claire Rey-Bellet, pedagog la Institutul J. Dalcroze din Geneva, căreia îi sunt recunoscătoare pentru generozitatea și colaborarea minunată cu echipa MIMA Muzica. “Cântecele lui Zelie” dezvoltă sensibilitatea și expresivitatea și le oferă copiilor posibilitatea de a crea o legătură între mișcare și muzică. Aceste volume reprezintă o resursă valoroasă și pentru pedagogii care doresc ca muzica să îi însoțească în procesul de predare.

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
Grădinița Dragonel

Ne poți povesti mai multe despre colaborările și atelierele susținute în afara MIMA Muzica Brașov?

MIMA Muzica din Brașov colaborează și cu alte instituții care au înțeles beneficiile și importanța predării muzicii prin metode active (Forest School, Școală Finlandeză, Grădiniță Scăpărici și Dragonel, Centrul educațional Cri Cri, AFMC Christiana Căminul de Bătrâni Dr. Teofil Mija). Astfel, aceste parteneriate vizează atât instituțiile școlare cât și pe cele de seniori atât din Brașov cât și din împrejurimi (Săcele, Sânpetru, Cristian).

Interviu cu IOANA DAMIAN BITERE
IOANA DAMIAN BITERE  Foto: Anca Moiceanu

Ce proiecte îți propui să dezvolți în viitor pentru a promova educația muzicală și pentru a îmbunătăți experiența tuturor celor care participa la atelierele și cursurile tale?

Îmi doresc o legătură cât mai strânsă cu cadrele didactice în vederea specializării lor și a dezvoltării prin muzică a cât mai multor copii. Mă încânta ideea de a înregistra în continuare melodii din folclorul copiilor, cât mai frumos armonizate și cu instrumente acustice variate. Simt că misiunea mea este să aduc armonie și frumusețe vieții prin muzică și voi dori în continuare să călătoresc frumos prin lumea minunată a sunetelor.

Interviu de RALUCA OANA RADU

Foto header: Anca Moiceanu

Galerie imagini

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută