Filme de Cannes pe care, poate, le vom vedea şi (la) noi
A 77-a ediţie a prestigiosului festival de film de la Cannes va avea loc în perioada 14-25 mai 2024 şi, ca de obicei, stârneşte un imens interes deopotrivă în rândul cinefililor şi criticilor de specialitate.
Dintre basmele cinematografice care vor avea premiera pe Croisette sunt unele despre care ştim sigur că vor ajunge şi la noi, precum Kinds of Kindness, al lui Yorgos Lanthimos, cu Emma Stone (Poor Things), sau Furiosa: A Mad Max Saga, al lui George Miller, care va rula în România începând chiar din mai, dar în privinţa celor mai multe habar n-avem dacă vor fi proiectate cândva în cinematografele din oraşul nostru.
Un bun exemplu de film ce ar putea rămâne, pe nedrept, nevăzut este chiar Megalopolis, proiectul de suflet al marelui F. F. Coppola, dramă SF existenţială în care acesta şi-a investit aproape întreaga avere, primit însă cu rezerve de distribuitorii de film importanţi, în ciuda unei distribuţii galactice: Dustin Hoffman, Adam Driver, Jon Voight, Laurence Fishburne ş.a.m.d.
Aţi putea, totuşi, păstra pe radar câteva titluri ce ar merita testate dacă ar ajunge şi la noi, dintre care trei sunt perspective aparte asupra “visului american”:
The Apprentice, al lui Ali Abbasi (The Last of Us), Biopic dedicat tinereţii celui mai controversat personaj al momentului, Donald Trump, jucat de Sebastian Stan, Oh Canada, al lui Paul Schrader (Taxi Driver), o bucăţică demitologizantă din istoria SUA spusă din experienţa unuia dintre cei 60.000 de tineri ce au refuzat încorporarea în timpul Războiului din Vietnam şi au dezertat în Canada, cu Richard Gere în rolul principal, şi The Damned, debutul în ficţiune al apreciatului documentarist Roberto Minervini, în baza unui scenariu istoric western care intrigă chiar mai mult decât “orizontul” prezentat de Kevin Costner în festival (Horizon: An American Saga).
Atrage atenţia în program varietatea stilistică a poveştilor selecţionate, fiindcă, de pildă, Parthenope, a lui Paolo Sorrentino (La grande bellezza), este un Fantasy epic ce pleacă de la miturile născute în jurul sirenei îndrăgostite fără speranţă de Ulise, considerată fondatoarea oraşului Napoli, The Surfer reprezintă un Thriller psihologic australian despre subcultura surfingului, cu Nicolas Cage ca părinte umilit de un grup de surferi pe plaja izolată pe care a copilărit, mult aşteptatul The Shrouds, al cineastului-cult David Cronenberg, este un Horror pur în care Vincent Cassel se conectează cu morţii, iar I, The Executioner, al lui Ryu Seung-wan, e un Actioner intens, sequel la succesul de box office Veteran (după care Michael Mann face un remake), fiind prima oară când un film dintr-o franciză coreeană este invitat la Cannes.
Rămâne însă de văzut care dintre aceste filme ne vor deveni şi nouă accesibile. Să sperăm că toate!
Text de IOAN BIG | OPINII
Citește mai multe articole din FILM.