Îngerii lui Anselm Kiefer
Identitatea și istoria Germaniei postbelice se confruntă cu mitologia națională în opera artistului Anselm Kiefer, născut în ultimele luni ale celui de-al Doilea Război Mondial.
Fuzionând literatura, pictura și sculptura, Kiefer se implică în evenimentele complexe ale istoriei și în poveștile glorioase despre viață, moarte și cosmos, arta sa exprimând o respingere a limitelor într-un mod monumental și material, explorând adâncurile memoriei și ale trecutului.
Debutul său în arta germană la sfârșitul anilor 1960 a pus bazele unei călătorii artistice ce combină mitul, religia, poezia și filosofia.
Începând din 22 martie, Palazzo Strozzi din Florenţa ne prezintă un traseu personal al lui Kiefer prin lucrări istorice și producții noi, într-un spațiu fizic și conceptual – Fallen Angels.
Opera lui Anselm Kiefer cuprinde picturi, vitrine, instalații, cărți și o serie de lucrări pe hârtie, precum desene, acuarele, colaje și fotografii modificate.
Elementele fizice ale practicii sale, de la plumb, beton și sticlă până la textile, rădăcini de copaci și cărți arse, sunt la fel de importante din punct de vedere simbolic, pe cât sunt de vaste. Prin integrarea, extinderea și regenerarea imaginilor și tehnicilor, scoate la lumină importanța sacrului și a spiritualității, a mitului și a memoriei.
Primele sale lucrări au abordat identitatea germană postbelică și istoria celui de-al Treilea Reich prin parodierea simbolurilor naziste și deconstruirea arhitecturii național-socialiste, explorând propria identitate și cultură.
La mijlocul anilor 1990, lucrările lui Kiefer au evoluat pentru a reflecta călătoriile sale și interesul pentru schimbul de cultură între Orient și Occident. A început să încorporeze structuri care amintesc de arhitectura antică mesopotamiană și elemente din peisajele din sudul Franței.
Pe lângă picturile, sculpturile, cărțile și fotografiile realizate, Anselm Kiefer a transformat însuși spațiul fizic într-o instalație de artă.
După ce a convertit o fostă fabrică de cărămidă din Höpfingen, Germania, într-un studio, a creat instalații și sculpturi care au devenit parte integrantă a locului. La câțiva ani după ce s-a mutat în Barjac, Franța, Kiefer a transformat din nou proprietatea din jurul studioului său, prin excavarea pământului, pentru a crea o rețea de tuneluri și cripte subterane care se conectează la numeroase instalații de artă.
Expoziția permite un dialog direct cu opera artistului german prin intermediul unor lucrări noi și istorice care se angajează într-un dialog profund cu arhitectura renascentistă a Palazzo Strozzi, incluzând o nouă lucrare creată special pentru curtea interioară a palatului.
Text de TEODORA BRATU | ART EXPO
Citește mai multe articole din ARTĂ & CULTURĂ.