Rezumat
Playlist de NoiembrieLaufey | Bewitched boygenius | the restSarah Faith Griffiths (Griff) | Vert1go Vol. 1Alături de cele trei materiale discografice, în playlist putem adăuga și câteva piese noi, care aparțin unor artiști pe care îi vom urmări cu atenție în 2024.
Playlist de Noiembrie
Pe măsură ce ne apropiem ușor, ușor de finalul anului, luna noiembrie capătă o semnificație aparte în universul muzical, devenind un moment perfect pentru a reflecta asupra diverselor povești ascultate în 2023.
Astfel, în timp ce așteptăm cu nerăbdare sărbătorile de iarnă și noile proiecte programate pentru 2024, avem oportunitatea de a privi în urmă și de a aprecia albumele și piesele extraordinare lansate în ultimele luni.
Laufey | Bewitched
Pornim în călătoria noastră cu cel de-al doilea LP din discografia compozitoarei și instrumentistei de origine islandeză Laufey, care și-a început cariera în anul 2020, ca reprezentantă a noii generații de (modern) jazz, inspirată de artiști precum Ella Fitzgerald, Billie Holiday și Chet Baker. Menținându-și romantismul și melancolia care o definesc, Bewitched (pe care l-a numit în multiple interviuri „un album al iubirii, fie că este vorba despre dragostea pe care o purtăm unui prieten, persoanei iubite sau vieții”) este format din 14 piese care continuă istorisirile debutului Everything I Know About Love, apărut în 2022.


Deschizându-se prin versurile „Let me be a dreamer, let me float/ I can see the whole world from my own little cloud”, Laufey își declară încă de la început, vorbind despre iubirea de sine, dorința de a fi lăsată să viseze (și să trăiască așa cum își dorește), indiferent de părerile celor din jur: „No boy’s gonna kill the dreamer in me”.
Proiectul ilustrează, apoi, diversele etape și nuanțe ale sentimentului, având ca punct de pornire momentul aproape magic în care două persoane se îndrăgostesc, în piese ca Must Be Love („I’m awake inside a dream”), While You Were Sleeping și From The Start, care explică dragostea la prima vedere, sau Serendipity, unde apare tema destinului („Four-leaf clovers and lucky dimes/ Coincidences and cosmic signs”).
Mai departe, Laufey ne poartă prin dezamăgirile care însoțesc experiența, în Second Best (scrisă din perspectiva unui personaj care nu se simte niciodată suficient de bun pentru persoana iubită), Lovesick (care dezvoltă ideea obsesiei) și Haunted („This will end, ’til he haunts me again”), construiește o scrisoare în care explorează ce și-ar spune la 13 ani („Don’t you worry ’bout your curly hair/ Clothes that don’t quite fit you anywhere”), reinventează piesa Misty (cunoscută pentru varianta interpretată de Sarah Vaughan), creată inițial de pianistul Erroll Garner în 1954, și încheie acest capitol lăsându-și fanii să simtă, alături de ea, speranță eternă și iubire necondiționată: „Keep on going with your silly dream/ Life is prettier than it may seem”.
boygenius | the rest
Următorul proiect pe care îl amintim aparține trio-ului boygenius, care a luat naștere în anul 2018, datorită compozitoarelor Phoebe Bridgers, Julien Baker și Lucy Dacus.
Continuând temele din albumul de debut, the record, care a fost lansat în luna mai, EP-ul the rest aduce fanilor patru piese noi, în care putem auzi atât puternicul element de storytelling caracteristic muzicii lor, cât și particularitățile care le fac atât de speciale (precum sensibilitatea inconfundabilă a lui Bridgers, pasiunea vocii lui Baker și poezia lui Dacus).
Numit de Pitchfork „a self-mythological companion EP”, el se deschide prin piesa Black Hole, alături de versurile „In a rainstorm/ Sucking down a dart/ On the back porch/ Out here, it gets so dark”, care introduc ascultătorii, printr-un sunet descris de Dacus ca fiind „concentrat pe frică și nesiguranță fără a-și pierde optimismul”, într-un nou fragment din universul (aproape distopic) boygenius. Afraid of Heights duce acest sentiment mai departe, adăugându-i o notă de tensiune și vulnerabilitate: „I don’t wanna live forever/ But I don’t wanna die tonight/ When the black water ate you up/ Like a sugar cube in a teacup”.


Următoarea melodie, Voyager, dominată de Bridgers (care evocă piesele Moon Song și Graceland Too, de pe albumul Punisher) și de blândețea armoniilor lui Dacus și Baker, ilustrează durerea simțită în momentele de izolare și singurătate („Walkin’ alone in the city/ Makes me feel like a man on the moon”), în timp ce finalul, Powers, reinterpretează tema căutării și înțelegerii de sine („How did it start? Did I fall into a nuclear reactor? Crawl out with acid skin or somethin’ worse/ A hostile alien ambassador?”) într-o lume în care toate experiențele trăite pot fi puse sub semnul întrebării: „Just a light in the tunnel and whatever gets scattered/ Life flashin’ before the eye of whatever comes after!”
Sarah Faith Griffiths (Griff) | Vert1go Vol. 1


Pe 20 octombrie, artista britanică Sarah Faith Griffiths (cunoscută sub numele de Griff), care și-a început cariera în anul 2019, după ce a creat o serie de demo-uri cu ajutorul programului Logic (pe care a învățat să îl folosească prin intermediul YouTube) a revenit după un an de absență pentru a lansa EP-ul Vert1go Vol. 1, format din trei piese care păstrează optimismul specific proiectelor sale anterioare, cărora le adaugă, de data aceasta, și o notă mai serioasă, indicând direcția pe care sunetul său ar putea să o urmeze în viitor.
Astfel, Vertigo vorbește despre dragostea pentru o persoană care nu este pregătită să fie iubită („You’re scared of heights, that’s vertigo/ You’re scared of love, well, aren’t we all?”), Into The Walls aduce în prim-plan un personaj care își dorește să dispară din lumea sa și să fie liber („Today I think I’ll disappear into the walls/ Only for a day or two, at most, to see if anybody might call”), iar 19th Hour explică dorința de a păstra legătura cu cineva chiar și atunci când „te iubesc” sau „scuze” nu mai reprezintă nimic: „When I love you starts to lose it’s power/ You only say it on the nineteenth hour”.
Alături de cele trei materiale discografice, în playlist putem adăuga și câteva piese noi, care aparțin unor artiști pe care îi vom urmări cu atenție în 2024.
Pentru început, Beatrice Kristi Laus (cunoscută de fani ca beabadoobee) a colaborat cu Laufey în A Night To Remember, pe care au lansat-o pe 20 octombrie ca un omagiu adus coloanelor sonore din filmele clasice: „Swore I’d seen you before/ Watched you walk through the door”.
Apoi, în pregătire pentru următorul său album, Conan Grey a revenit pe 31 octombrie cu melodia Killing Me, compusă de producătorul suedez Max Martin (care a lucrat și cu Taylor Swift, The Weeknd și Coldplay), în care încearcă să se elibereze de o relație care nu îl mai face fericit: „Cred că toți avem în viața noastră oameni la care nu putem renunța. Melodia explică un moment în care ești pe punctul de a implora acea persoană să înceteze să-ți tortureze inima.”
În încheiere, putem aminti și de Taylor Swift, care a inclus 5 melodii From The Vault în 1989 (Taylor’s Version), reînregistrarea albumului din 2014, de compozitoarea norvegiană Sigrid și EP-ul The Hype (apărut la final de octombrie) sau de Bleachers (formația producătorului Jack Antonoff), care au lansat, la sfârșitul lunii septembrie, piesa Modern Girl, purtându-ne, în ritmurile anilor ’80, către un nou început: „Friday night, killer queens/ Hop a train, on the scene/ All the band, is in the wild/ Don’t you dare touch the dial!”
Text de CLAUDIA ALDEA | Alegerile Claudiei