CENTRUL SE DESTRAMĂ: o expoziție în două părți, curatoriată de Antje Ehmann
PATRICIA MOROSAN. (I) REMEMBER EUROPE & BORDERS AND BARRIERS – THRESHOLDS AND SEPARATIONS
Asociația Culturală Manekino, cu sprijinul AFCN (Administrația Fondului Cultural Național) și Goethe-Institut București prezintă Centrul se destramă (THE CENTER CANNOT HOLD), un proiect artistic în două părți: (I) Remember Europe o expoziție personală a lucrărilor Patriciei Morosan cu o intervenție video a lui Uli M. Schueppel la Salonul de Proiecte (vernisaj: 4 Noiembrie, la 19:00).
Aceasta este completată de Borders and Barriers – Thresholds and Separations, o expoziție internațională de artă video în dialog cu lucrarea semnată de Anca Benera & Arnold Estefan, Conflict Lines expusă la Pavilion 32, Goethe-Institut București (vernisaj: 3 Noiembrie, la 19:00). Cu lucrări video realizate de o selecție de artiști internaționali de renume: Lawrence Abu Hamdan, Noor Abuarafeh, Cathy Lee Crane, Harun Farocki, Lamia Joreige, Patricia Morosan, Rabih Mroué, Rawane Nassif și John Smith.
Locația I – SALONUL DE PROIECTE – 5 Noiembrie – 3 Decembrie 2023 | Joi-Duminică, 15:00 – 19:00
Prima expoziție personală în România a artistei stabilite la Berlin, Patricia Morosan, denumită (I) Remember Europe explorează poetic conceptul granițelor arbitrare, din perspectiva multiplelor „centre geografice” ale Europei. Pe măsură ce de-a lungul istoriei granițele continentului s-au schimbat, centrul său a fost în mod constant deplasat, măsurănd astfel mișcarea perpetuă a dislocării. Diverse locuri, în șapte țări diferite, pretind a fi în centrul geografic al continentului european – și fiecare dintre aceste locuri marchează acest lucru printr-un monument propriu. Documentarea celor șapte centre ale Europei pare a fi o poveste a construcției schimbătoare a conceptului „Europa”.
Regizorul Uli M Schueppel, dialoghează cu lucrările expuse prin filmul său IM PLATZ (1997). Lucrarea explorează construcția centrului simbolic al Berlinului, un spațiu în transformare, după căderea zidului dintre GDR și FRG. La baza lucrărilor lui Morosan și Schueppel stau granițele privite dinspre centru. Lucrările sunt o căutare a centrului invizibil, dar și a ceea ce rămâne în afara lui.
Locația II – Pavilion 32, Goethe-Institut București – 4 Noiembrie – 2 Decembrie 2023 |
Joi & Vineri: 16:00-20:00; Sâmbătă 11:00-17:00
Expoziția Borders and Barriers – Thresholds and Separations prezintă nouă lucrări de artă video. Fiecare film desenează, observă sau traversează o limită; explorează barierele și distanțele; sau se află în afara unui teritoriu, pierdut în spațiu. În aceste lucrări, granițele sunt percepute atât ca facilitatori, cât și ca obstacole. Ele pot fi influente, dar și banale, absurde sau chiar letale.
Cathy Lee Crane ne duce tocmai la granița dintre SUA și Mexic, John Smith la granița Republicii Turce a Ciprului de Nord, în timp ce datorită lucrării lui Lawrence Abu Hamdan aflăm despre clădirea unei opere construite la granița dintre Canada și Statele Unite: unde Derby Line, Vermont întâlnește Quebecul. Alături de Patricia Morosan vom asista la un experiment telepoetic pe care l-a conceput în timpul primului lockdown pentru a contracara distanțele. Cu ajutorul instalației lui Harun Farocki luăm parte la o explorare a sfârșitului lumilor din jocurile video.
Există și posibilitatea ca personajele să cadă în spațiu. O altă experiență în afara spațiului este creată de Rabih Mroué prin desenele sale animate ale contururilor corpurilor. Noor Abuarafeh ne prezintă animalele aflate în cuști de la grădinile zoologice din Palestina, Elveția și Egipt și animalele prezente în muzeele de istorie naturală. Cu Lamia Joreige descoperim un peisaj plutitor în Beirut. Și în final, filmat într-o Veneție falsă din Qatar, observăm o încadrare imprecisă, linii și întreruperi la nivelul imaginilor. Încadrarea în sine, în cazul operei lui Rawane Nassif, înseamnă și desenarea și evidențierea liniilor și structurilor care combină și separă elemente de arhitectură și fațade.
În dialog cu aceste 9 lucrări video vă prezentăm instalația Conflict Lines de Anca Benera și Arnold Estefan. (2018, metal tăiat, imprimeuri pe hârtie, dimensiuni variabile).
Conflict Lines este în sine o analiză uluitoare a absurdităților fatale create de definițiile centrului și granițelor și a modului în care tehnologia este exploatată în interesul statului. În același timp, instalația funcționează ca o legătură între lucrările fotografice și cinematografice ale Patriciei Morosan / Uli M. Schueppel și diversele abordări ale temelor centru/graniță pe care le prezintă lucrările video din cadrul Borders and Barriers.
Programul de deschidere:
Salonul de proiecte – de joi până duminică, de la 15:00 la 19:00;
Pavilion 32, Goethe-Institut București – joi & vineri – 16:00-20:00 | sâmbătă – 11:00-17:00
Evenimente publice:
Performance artistă-curatoare și prezentare de către artistă: duminică, 5 noiembrie, 16:00, Salonul de Proiecte;
Performance Patricia Morosan & Bianca Oana pentru Telepoetics: vineri, 3 noiembrie, 18:00, Goethe-Institut București
Credits:
Artiști: Patricia Morosan, Uli M Schueppel, Noor Abuarafeh, Cathy Lee Crane, Harun Farocki, Lawrence Abu Hamdan, Lamia Joreige, Rabih Mroué, Rawane Nassif and John Smith.
Curatoare: Antje Ehmann
Producătoare Creativă: Bianca Oana
Design Expoziție: Robert Băjenaru
Asistent Producție: Matei Emanuel Cîcu
Mediator Cultural: Mircea Hristescu
Comunicare: Tiana Alexe & Andreea Tiriplică
Graphic design: Alice Stoicescu
Coordonator financiar: Gabriela Mitrofan
Parteneri Media: Scena9, Radio România Internațional, Revista Arta, The Institute, IQads
Mulțumiri: Ștefan Sava, Nicolae Oana, Dragoș Hanciu, Fatma Kilani
Produs de Asociația Culturală Manekino
Cu sprijinul AFCN (Administrația Fondului Cultural Național) și Goethe-Institut București
Proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Pentru informații suplimentare:
Tiana Alexe | Coordonator comunicare
tiana.alexe@manekinofilm.ro | T: +40 732 048 411
Biografii ale artiștilor și a curatoarei
Patricia Morosan s-a născut în România în 1984. Ea locuiește și lucrează la Berlin din 2008. În perioada 2014 – 2018 studiază fotografie la Ostkreuzschule für Fotografie Berlin, iar între 2008 – 2014 BA & MA – cinematografie și istoria Artei Freie Universität Berlin. Din 2016 a avut numeroase expoziții în toată Europa. A câștigat mai multe premii pentru activitatea sa și a publicat trei cărți.
Uli M Schueppel este un regizor născut în Erbach, Germania. De când a absolvit Academia de Film din Berlin în 1989, a trăit și a lucrat la Berlin. A realizat 14 lungmetraje, dintre care majoritatea au avut premiera la Festivalul de Film de la Berlin sau Festivalul de Film de la Rotterdam. Din 2010, Schueppel lucrează și cu instalații video, care au fost expuse în galerii și muzee. Lucrarea sa descrie geografia emoțională a locurilor și relația lor cu viața interioară. În plus, filmele sale explorează poveștile complexe găsite în diversele locuri.
Anca Benera și Arnold Estefan lucrează împreună încă din 2012. Aceștia locuiesc și lucrează între București și Viena. Tehnicile lor sunt bazate pe cercetare, inspirate de tiparele ascunse sau invizibile din spatele unor evenimente istorice, sociale sau geopolitice, fiind evidențiate printr-o gamă largă de materiale, formate și media, inclusiv instalații, videoclipuri și reprezentații. Relația dintre istorie și mediu, climă, ecologie și politica de resurse se află adesea în centrul proiectelor lor.
Cathy Lee Crane a schițat o istoria speculativă pe film încă din 1994. Ea a obținut bursa Guggenheim în 2013, iar creațiile ei au fost chestionate pentru prima dată în 2015, ca parte a seriei American Original Now la National Gallery of Art. Întregul ei catalog va fi publicat în cursul anului acesta de către Arsenal and Video Data Bank. Crane este profesor al Departamentului de Cinema și Fotografie în cadrul Ithaca College.
Lamia Joreige s-a născut la Beirut în 1972 și este o artistă vizuală și regizoare care trăiește și lucrează acolo. Ea și-a obținut BFA-ul la Rhode Island School of Design, unde a studiat pictura și cinematografia. Aceasta folosește documente de arhivă și elemente de ficțiune pentru a reflecta asupra istoriei și a relației dintre poveștile individuale și amintirile colective. În creația sa, care se bazează pe experiențele țării sale, explorează posibilitățile de a reprezenta războaiele din Liban și consecințele acestora. Este co-fondatoare a Centrului de Artă Beirut, al cărui co-director a fost între 2009 și 2014. Lucrările ei au fost expuse în numeroase locații din întreaga lume.
Rawane Nassif, născută în 1983 în Beirut, Liban, deține un BFA în regie de film la Université St. Joseph în Liban și un master în antropologie culturală la University of Alberta din Canada. Este regizoare, autoare și cercetătoare. Lucrarea ei se adresează spațiului, tradițiilor, identităților, deplasărilor și memoriei.
Noor Abuarafeh, născută în Palestina în 1986, deține un master la ECAV (CH) și o licență la Bezalel Academy for Arts and Design, Ierusalim. În 2016, ea a fost una dintre finaliste pentru Emerging Voices Award și a primit locul al doilea la categoria Young Palestinian Artist Award al Qattan Foundation. Recent, Noor a participat, printre altele, la Bienala de la Veneția (2022), Binnala de la Berlin (2020), Sharjah Biennale 13 (2017), Off-Biennial—Gaudipolis, Budapesta (2017).
Lawrence Abu Hamdan este un cercetător independent sau un Private Ear. El se concentrează pe sunet și lingvistică. Lucrarea sa explorează implicațiile politice ale ascultării, folosind diverse tipuri de sunete pentru a examina efectele acestora asupra drepturilor omului și legii
Rabih Mroué, născut la Beirut în 1967, lucrează și trăiește la Berlin. Mroué este actor, regizor, dramaturg, artist vizual și editor pentru The Drama Review (TDR), New York. A avut expoziții solo la Kunsthalle Mainz (2016); MoMA New York (2015); Kunsthalle Mulhouse (2015); SALT, Istanbul (2014); Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid (2013); Documenta, Kassel (2012); Kunstverein Stuttgart (2011); și BAK, Utrecht (2010).
John Smith s-a născut la Londra în 1952. După ce a studiat la Royal College of Art, a devenit membru activ al London Filmmakers’ Co-op. Inspirat de arta conceptuală și filmul structural, fascinat fiind de puterea imersivă a cuvântului rostit, a dezvoltat un corp divers de lucrări care subminează granițele percepute între genuri. Din 1972, Smith a creat peste șaizeci de filme, videoclipuri și instalații care au apărut în cinematografe independente, galerii de artă, muzee și televiziuni din întreaga lume.
Harun Farocki s-a născut în 1944 în NovýJicin (Neutitschein), în prezent Republica Cehă. 1966 – 1968 intrare în Academia de Film din Berlin, nou deschisă, DFFB. 1974–1984 autor și redactor al revistei Filmkritik. În 1992, împreună cu cineastul român Andrei Ujică, a realizat filmul despre revoluția română – Videogramele unei revoluții. 1993 – 1999 peste 120 de producții pentru televiziune, cinema, galerii și muzee. Din 1996 diverse expoziții personale și de grup. 2006 – 2011 profesor titular la Academia de Arte Frumoase din Viena. 2011 – 2014 proiectul pe termen lung Labor in a Single Shot împreună cu Antje Ehmann. S-a stins din viață pe 30 iulie 2014 lângă Berlin.
Antje Ehmann a studiat literatura, filozofia și mass-media și a lucrat pentru mai multe festivaluri de film. A curatoriat numeroase expoziții de grup și personale în muzee și galerii din întreaga lume, împreună cu Carles Guerra, Okwui Enwezor, Marius Babias și alții. Activă ca artist video și co-editor al mai multor cărți. Ea a condus ateliere și expoziții ale proiectului Labor in a Single Shot împreună cu Harun Farocki din 2011 până în 2014 și din 2017 alături de Eva Stotz și Luis Feduchi. Cu acest proiect a participat la Bienala de la Veneția în 2013 și 2015.