Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 08/10/2023
Film

PREMIERĂ | „Tótem”: Povești din microcosmos

Claudia Aldea De Claudia Aldea
Comentarii PREMIERĂ | „Tótem”: Povești din microcosmos Share PREMIERĂ | „Tótem”: Povești din microcosmos
Tótem


„Tótem”: Povești din microcosmos

Având în portofoliul său, până în acel moment, doar scurtmetraje, în anul 2018, cineasta mexicană Lila Avilés și-a făcut debutul în lumea lungmetrajelor prin producția La Camarista, care a avut premiera la cea de-a 43-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Toronto.

Abordând teme precum izolarea, inegalitatea socială și exploatarea muncitorilor (concentrându-se asupra vieților și problemelor oamenilor obișnuiți), ea a câștigat Premiul Ariel pentru cel mai bun debut și o nominalizare la categoria Best Director, fiind și selecția Mexicului pentru Premiile Oscar din 2020.

Tótem

Anul acesta, Avilés se întoarce pentru a prezenta, în Tótem, o zi din viața unei fetițe mexicane, în vârstă de 7 ani, Sol (Naíma Sentíes), și a familiei ei, ilustrând ceea ce, la prima vedere, pare a fi un eveniment firesc din existența lor, o aniversare care începe cu personaje ocupate, baloane colorate, cântece, povești și glume, într-o atmosferă călduroasă de familie:

„Tótem este despre multe lucruri, dar cred că elementul principal este viața, pur și simplu. Acest film a venit ca un răspuns la întrebarea mea privind sensul cuvintelor casă și acasă.”

Curând, descoperim că micuțul lor spațiu (sau microcosmos, așa cum Lila îl numește atunci când vorbește despre cum fiecare familie din lume are propria limbă și traiectorie) este marcat de o tragedie: tatăl fetiței, pictorul Tona, este bolnav, aniversarea putând fi interpretată și ca o petrecere de adio pentru el.

Astfel, pe măsură ce înțelegem contextul personajelor, în microuniversul lor se instalează o umbră pe care fiecare individ o percepe diferit, în funcție de credințele sale, existând în permanență un contrast între inocența (dar și maturitatea, și tristețea) lui Sol, care își petrece timpul ascunzându-se, și experiențele celorlalți.

Păstrând teme din La Camarista, ca inegalitatea socială (pe întreg parcursul istorisirii, personajele încearcă să găsească soluții pentru a-și permite tratamentul bărbatului) și izolarea, Tótem introduce și elemente legate de iminența morții (discutând cum este descifrată și acceptată în societatea contemporană) și de speranța văzută prin ochii celor mici.

Dacă privim totemul ca pe un obiect cu semnificație spirituală, personajele „colecționează” pe parcursul zilei o multitudine de lucruri care ne leagă simbolic de realitatea lor, precum tablouri, bijuterii, plante sau haine. Dacă el devine o exprimare a identității, întreaga familie se transformă într-o reprezentare simbolică a fiecărui microcosmos pe care fiecare dintre noi îl construiește atunci când definește cuvântul acasă:

„Am devenit deconectați și nu înțelegem că totul ține de respectul pentru animale, natură, familie, prieteni și pentru noi. Cassavetes avea dreptate… totul e despre iubire!” a încheiat Lila Avilés.

Filmul va avea premiera în cinema pe 13 Octombrie.

Text de Claudia Aldea | Premiere | Film

Citește mai multe Articole din FILM.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută