Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 01/09/2023
Film

„Arsenie. Viața de apoi” | Interviu cu regizorul ALEXANDRU SOLOMON

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii „Arsenie. Viața de apoi” | Interviu cu regizorul ALEXANDRU SOLOMON Share „Arsenie. Viața de apoi” | Interviu cu regizorul ALEXANDRU SOLOMON
Arsenie


Arsenie. Viața de apoi” | Interviu cu regizorul ALEXANDRU SOLOMON

Arsenie. Viața de apoi, lungmetrajul documentar despre Arsenie Boca, influentul ieromonah al cărui cult a dobândit în ultimele decenii o amploare uimitoare, similară cu cea generată de supervedetele Pop, reprezintă, fără îndoială, unul dintre cele mai incitante filme programate a rula pe marile noastre ecrane în această toamnă (premiera: 1 septembrie).

Realizat de  Alexandru Solomon, reputatul regizor şi director de imagine, autor de documentare neconvenţionale prin abordare sau tematică (Ouăle lui Tarzan, Marele jaf comunist, Kapitalism – reţeta noastră secretă, Război pe calea undelor/ Cold Waves), acest road movie documentar merge pe urmele lui Arsenie Boca într-un pelerinaj în decursul căruia pelerinii și cineastul refac presupusele miracole atribuite părintelui, le dezbat și se confesează.

Prin ochii credincioșilor, observați de regizor, Arsenie. Viața de apoi caută să surprindă o reflexie a societății româneşti în imaginea acestui om devenită marcă înregistrată, iar rezultatul pe care îl vom vedea în sala de cinema va polariza cu certitudine publicul, dând naştere la dezbateri aprinse şi, probabil, chiar la controverse. În condițiile astea, am considerat util să îl provocăm pe ALEXANDRU SOLOMON la un dialog preliminar, pentru a ne face o idee despre modul în care a abordat şi tratat un asemenea subiect ieşit din comun.

Arsenie

ALEXANDRU SOLOMON | foto © Sabina Costinel

Titlul filmului, Arsenie. Viața de apoi pare eliptic, mai ales prin acel punct de separare. În fapt, ce este… sau ce nu este acest documentar?

Așa cum zice și titlul, nu e un film despre Arsenie Boca, omul, adică nu este o biografie a omului. Încearcă să fie un fel de portret al cultului și al atracției pe care acesta o exercită în viața lui de apoi, care viață de apoi a început în anii ‘90 și a ajuns la faimă deplină prin anii 2010, nu? Şi continuă și azi, într-o formă, să zicem, mai domoală… dar continuă. Probabil că este cel mai popular personaj religios de după 1989, iar pe mine m-a interesat în ce fel figura asta a lui Arsenie Boca înseamnă ceva pentru societatea românească de azi. Ce spune acest – să-i zicem – cult? În ce anume se regăsesc oamenii, de ce au ei nevoie? Despre asta e vorba în film, ăsta-i punctul din titlu dintre nume și viața de apoi.

Din câte ai ajuns să afli, din documente și din mărturii, din perspectiva ta, cine a fost Arsenie Boca?

Cred că, în peisajul religios de la noi, e un personaj atipic, ceea ce a făcut să fie și atât de popular, până la urmă, pentru că el a fost la concurență în anii ‘90 cu tot felul de alte figuri religioase, care erau în viață pe vremea aia, Cleopa, Arsenie Papacioc și alții. În raport cu ei, Arsenie Boca a câștigat cumva bătălia popularității. Or, tocmai faptul că e atipic, cred eu, l-a făcut atât de popular, dar și pentru că, într-un fel, era înaintea timpului său, adică a înțeles niște mecanisme de construcție a popularității care astăzi, mă rog, sunt pe toate drumurile și pe toate mediile sociale, dar el le-a înțeles încă din anii ‘40. Mă refer la grija lui pentru imaginea proprie, la această construcție pe care și-a făcut-o de personaj aproape de vindecător, de healer, om care se implică în viața personală a oamenilor și le dă soluții naturiste, bio, eco, înainte de vreme, la un fel de combinație de tehnici de viață sănătoasă cu religia ortodoxă cu influențe orientale, pe care, sigur, Biserica le acceptă greu, dar populația mult mai ușor, pentru că sunt mai adaptate la fricile și problemele oamenilor de azi. Acum, nici nu trebuie să îl idealizăm pe Arsenie Boca, să îl facem un fel de, așa, guru înainte mergător, dar a fost un proto-influencer… asta se spune şi în film.

Arsenie

În ce circumstanțe a început să se contureze el ca subiect de film în mintea ta? Mai ales că, la un moment dat, chiar ai spus: „cultul pentru Arsenie Boca e ca o țară străină pentru mine”. E interesant ce te-a fascinat la el, încât să-i dedici profesional câţiva ani din viaţă.

Mi se pare că tema influenței Bisericii Ortodoxe în viața socială și politică românească e una super importantă, căci s-a dovedit că această influență a crescut foarte mult în ultimul deceniu, mai ales de la referendum încoace. Căutam o modalitate să vorbesc despre asta și mi s-a părut că pelerinajele la Arsenie Boca și cultul în jurul acestei figuri sunt o poveste particulară, dar în care se poate oglindi toată lumea asta religioasă, cu ramificațiile ei politice, sociale etc. Deci mi s-a părut că e o poveste care e fascinantă prin figura lui și prin uriașa sa popularitate, dar, în același timp, şi pentru că prinde în ea reflexele acestei schimbări mari. Eu cred că se va vedea și în următorii ani, la alegeri și așa mai departe, influența Bisericii Ortodoxe în viața publică, dar asta vine pe un fond popular de neîncredere în democrație, de neîncredere în știință, de întoarcere la iraționalitate, la nevoia de magie, la toate lucrurile astea, iar cultul lui Arsenie Boca vorbește despre asta.

În 2017, protestai în fața Patriarhiei, iar în 2023 vii cu un film despre Arsenie Boca, punând în discuţie, implicit, influenţa Bisericii…

Păi, e clar că întâmplarea aia la Patriarhie și, mă rog, gestul meu performativ de acolo s-a născut din aceeași preocupare, dar, pe vremea aia, nu mă gândeam încă la Arsenie Boca. Abia cam la 6-9 luni după aceea am început să mă interesez de acesta, dar, cumva, sigur că sunt legate preocupările astea.

Arsenie

Mă interesa dacă abordarea realizării filmului a fost din perspectiva unei poziții clare pe care tu o aveai ca individualitate în ceea ce privește Biserica şi influenţa acesteia.

Pot să spun că am făcut filmul ca să înțeleg mai bine ce se întâmplă de partea cealaltă a baricadei. Nu de partea cealaltă a baricadei instituției Bisericii, unde oricum nu aveam acces, nu aveam interlocutori, nu puteam stabili un dialog, ci de partea credincioșilor, a celor care au această nevoie, pe care eu o respect, este un drept fundamental al omului. Mă interesa deci să înțeleg un pic ce-i mână pe ei spre Arsenie Boca, ce înseamnă pentru ei Arsenie Boca, în ce fel este un sprijin… pentru ce? Ce le lipsește? De ce recurgem la făpturi cerești, mai degrabă, decât la acțiune socială și politică? Cam asta a fost. Astăzi, după ce am fost în pelerinaje destul de mult, timp de aproape trei ani în perioada de documentare și, după aceea, împreună cu pelerinii care participă la film, cred că sunt pe o poziție mult mai nuanțată și mai înțelegătoare, în sensul bun al cuvântului, și cred că filmul încearcă să fie o punte de legătură între zonele astea care, altfel, sunt foarte, foarte polarizate la noi, credincioșii și ceilalți, progresiștii și conservatorii… sau putem să le spunem oricum, etichetele sunt diverse.

Arsenie

Vorbind de pelerini, ceea ce știm este că, pentru a studia fenomenul, ai început prin a participa la pelerinaje reale și văzând că sunt prea scurte și nu duc la nimic relevant, ai apelat pentru film la unul pus în scenă. Definește sumar profilul așa-zișilor „actori”, adică oamenii pe care i-ai ales. Ce ai urmărit la ei vizavi de raportarea lor la Arsenie Boca sau la credință?

Sunt două lucruri. Aș reveni mai întâi un pic la ideea asta de pus în scenă. Pelerinajul în sine este organizat de mine, de producători, adică am închiriat autocar, am stabilit un traseu și așa mai departe. Eu am fost ghid, deci, într-un fel și eu joc un rol – rolul de ghid de pelerinaj, pe lângă acela de regizor. Ce voiam să spun e că, OK!, set-ul ăsta e clar şi cred că e transparent și în film, dar, tot ce se întâmplă după aceea, este cumva improvizat împreună cu protagoniștii filmului, adică nu sunt vorbe pe care le-am scris eu înainte, nu a existat un scenariu pentru dialogurile astea. Oamenii vorbesc liber și cităm anumite documente din arhive despre Arsenie Boca, vorbe de-ale lui, relatări ale securiștilor despre el, ale unor informatori sau ale altor martori. Deci astea sunt documente care sunt citate și, în jurul lor, oamenii discută. Acum, referitor la casting, să zicem, la operațiunea asta…

Puteai să iei nişte tineri cheflii din Centrul Vechi al Capitalei sau puteai să iei un grup de credincioşi dintr-o biserică dobrogeană…

Da, așa e! Plaja era foarte largă, dar eu am încercat să alcătuiesc un soi de grup cât mai divers, și ca vârstă, și ca generații, adică sunt oameni care sunt încă studenți și sunt oameni care sunt la pensie sau peste 60-70 de ani, cu intermediarii respectivi, sunt oameni care au două facultăți, dar alții au doar liceul. Ce au în comun este că sunt toţi oameni care au o legătură sau alta cu credința și cu Arsenie Boca, deci am căutat să cunoască ceva sau să-i intereseze măcar figura lui Arsenie Boca. O bună parte din ei fuseseră în diverse pelerinaje, dar erau și oameni care erau obișnuiți cu camera, oameni care fac figurație prin agenții de casting, și, la intersecția acestor criterii, am găsit acest grup.

Cărui public se adresează Arsenie. Viața de apoi? Cum ar trebui să privesc eu, ca spectator, acest documentar, să mă identific cu povestea sau să o înțeleg?

E greu de zis, adică eu am încercat ca acest film să fie suficient de echilibrat încât să vorbească și celor care cred cu fervoare în Arsenie Boca și celor care nu cred în el sau, poate, chiar sunt neduși la biserică, ca să spun așa, pentru că mi se pare că cel mai periculos lucru care se întâmplă acum e această falie între diverse segmente din societatea românească. Oamenii nu se mai ascultă, nu mai pot să stea împreună în aceeași cameră, ci doar pe internet, unde, în general, se insultă… dar, oricum, nu se ascultă. Nu știu dacă am reușit asta. Ideal ar fi ca filmul să te pună într-o situație în care să poți să-i asculți și pe ceilalți, să-i înțelegi, chiar dacă nu ești de acord cu ei, dar am mers pe o sârmă subțire în sensul ăsta, încercând să-mi asum cine-s eu și celorlalți pelerini să le fie clar care e poziția mea, că nu cred în miracole, că sunt mai degrabă agnostic, că sunt evreu și așa mai departe. Deci, practic, cu toții ne-am pus la bătaie cine suntem în film… și pelerinii, și eu, jucăm în egală măsură, suntem protagoniștii acestui film, dar fiind noi înșine.

Până la urmă, ai o abordare fundamental rațională a unei manifestări iraționale. Erai conștient de la bun început că nu vei ajunge să poți trage o concluzie?

Cred că există niște concluzii în film, dar fiecare trebuie să și le tragă singur. Adică, filmul necesită un pic de muncă din partea spectatorului… asta e problema filmului. Mă rog, așa am considerat eu că e mai bine, știi? Că e mai bine ca spectatorul să își facă singur temele, măcar un pic, și să-și tragă singur concluziile, în funcție de ce vede, fără ca eu să-i dau mură în gură o soluție sau să spun că nu sunt de acord cu ceva, sau că asta e calea şi nu cealaltă, că voi sunteți niște naivi, iar eu știu tot. Sunt însă niște bariere pe care le ridică credința, iraționalitatea versus raționamentul, niște bariere de netrecut, asta e clar, iar asta e una dintre concluzii. Dar, în același timp, a doua concluzie poate fi că, uite, putem conviețui chiar și așa.

Arsenie

Arsenie Boca. Viața de apoi este un documentar bazat, în esență, pe o punere în scenă. Publicul român a fost până acum relativ puţin expus la documentare din zona asta. Acest tip de abordare e inedit doar pentru noi sau în general?

Nu, cred că genul documentar a evoluat foarte mult în ultimii 10-15 ani, că este, într-un fel, mult mai viu decât ficțiunea, tocmai pentru că își permite toate combinațiile astea, mixturile astea de genuri. Sigur, pentru că-i mai ieftin și atunci e mai puțin riscant, este și asta e o cauză, dar și pentru că zona asta creativă, out of the box, e mai mare în teritoriul documentarului. Pentru mine, ce e important este ca omului, spectatorului, să-i fie clar în fiecare moment din film la ce se uită. Dacă se uită la ceva care e înscenat, să-i fie clar că momentul ăla e înscenat, că e o mise en scène, sau dacă ascultă niște cuvinte, să știe că acele cuvinte sunt citate dintr-un document istoric – cum sunt cele pe care le cităm noi despre viața lui Arsenie Boca în film – și pe care nu încercăm să ni-l asumăm, adică nu sunt comentariile mele, sunt niște citate istorice. Asta, pentru mine, este singura condiție: ca spectatorul să aibă tot timpul cheia de lectură la el, adică să înțeleagă la ce se uită, să nu creadă că se uită la ceva, să zicem un documentar istoric, iar acela, de fapt, să fie o făcătură… sau viceversa.

Înțeleg că lucrezi acum la un nou film, de această dată un scurtmetraj, tot despre Arsenie Boca. Ce mai e de arătat?

Oh, o grămadă! Au ieșit mai multe materiale din cercetarea asta, iar unul dintre ele este acest scurtmetraj de ficțiune, dar e o ficțiune care înclină spre documentar și care expandează un episod care există și în filmul Arsenie. Viața de apoi, al excursiei la munte a lui Arsenie Boca civil. După ce a fost dat afară din mănăstire și a fost urmărit de Securitate, pe 23 august, s-a dus la Cota 1400 și există șase fotografii făcute de securiștii care l-au urmărit în această excursie, pe marginea cărora am brodat, împreună cu Ionuț Sociu, un scenariu în care un documentarist, ca mine, se întâlnește cu un fost ofițer pe care îl bănuiește că i-a urmărit pe Arsenie Boca și pe partenera lui la munte în acele zile și încearcă să afle ceva din adevărul istoric din spatele acelor imagini. Și am mai făcut un material, pe care o să-l publicăm probabil rapid, tot un scurtmetraj, să zic așa, un documentar-dialog cu jurnalistul care l-a redescoperit pe Arsenie Boca, primul care a scris în Romania despre Arsenie Boca acum 24 de ani și care, după aceea, a mai tot scris articole pe tema asta, de unde a pornit cultul. Rădăcina cultului e acolo și am făcut un scurtmetraj despre asta.

Interviu de IOAN BIG

Arsenie

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută