Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 21/08/2023
Festival Artă & Cultură / Performing arts

ÎN PREGĂTIRE | „Simfonia fantastică” și „Lélio”

Nona Ciobanu De Nona Ciobanu
Comentarii ÎN PREGĂTIRE | „Simfonia fantastică” și „Lélio” Share ÎN PREGĂTIRE | „Simfonia fantastică” și „Lélio”
simfonia fantastica


„Simfonia fantastică” și „Lélio” 

Spectacole multimedia la Festivalul George Enescu

Berlioz este artistul romantic care își trăiește muzica, în viața sa de zi cu zi, până la capăt, fără rest și fără compromisuri.

Dragostea și muzica îi sunt ”cele două aripi ale sufletului”, după cum va scrie în memoriile sale. Detestă convențiile, este excentric, iar viața sa pendulează între extreme. Se îndrăgostește obsesiv de actrița irlandeză Harriet Smithson pe care o vede la Paris, jucând Ofelia în „Hamlet”.

Deși ea vorbește doar engleza, iar el doar franceza, îi trimite încontinuu scrisori de dragoste, la care nu primește niciodată răspuns. Încearcă disperat să ajungă la ea, și în final, în 1830, la 27 de ani, compune Simfonia fantastică subintitulată Episod din viața unui artist.

O lucrare simfonică, inovatoare și originală, care sparge toate convențiile muzicale de la acea vreme, prin care Berlioz devine părintele orchestrei moderne și care aduce în prim plan tema artistului.

O lucrare ce se va defini drept muzică programatică, despre care dirijorul Leonard Bernstein va spune că este prima ”compoziție muzicală psihedelică din istorie”.

În notele sale, Berlioz va scrie:

„Un tânăr muzician de o sensibilitate morbidă și o imaginație bogată, într-o stare de disperare provocată de o dragoste dusă la paroxism, se otrăvește cu opium. Drogul, prea slab pentru a-l ucide, îl împinge într-o stare în care are niște viziuni stranii. Senzațiile, sentimentele și amintirile sale sunt transformate – în mintea sa bolnavă – în idei și imagini muzicale. Iubita devine ea însăși o melodie, o temă recurentă pe care o aude peste tot”. 

Această temă a iubitei, numită de Berlioz ideea fixă, se va relua în toate cele cinci părți ale simfoniei. 

simfonia fantastica

În Lélio sau Întoarcerea la viaţă, sursa de inspirație pentru Berlioz este trădarea iubirii de către logodnica sa, Marie Moke, o pianistă care se căsătorește cu altul.

O monodramă lirică în șase părți, în care teatrul și muzica merg împreună, compusă în 1831, ca o continuare a Simfoniei fantastice. Centrul de greutate este tot Artistul, aflat între ”a fi și a nu fi”. Cel care, va conduce publicul în lumile lui Goethe și Shakespeare, ca mai apoi să-l așeze în fața Muzicii – hrană vindecătoare a sufletului omenesc. 

Prin construcția vizuală pe care o propun împreună cu arhitectul și artistul vizual Peter Košir, cu care am lucrat și anii trecuți la alte spectacole de operă în concert din Festivalul Enescu, subliniem sau contrapunctăm textura muzicii și a poveștii. Spațiul arhitectural proiectat în jurul muzicienilor „inspiră și expiră”, deformându-se lent.

Tema din cele două lucrări muzicale, legată de condiția Artistului, este una foarte actuală. Artistul aflat între dorință și abandon, absență și preaplin, bucurie și renunțare. Imaginea, în prelungirea muzicii, devine liant între însingurare și extaz, uitare și regăsire, iubire și artă.

simfonia-fantastica-si-lelio-Lambert-Wilson
Lambert Wilson – foto alocine.fr

Lambert Wilson va fi Lélio, în premiera națională din 2 septembrie de la Sala Palatului. Iar Maestrul Josep Pons dirijează Orchestra Operei Naționale Capitole din Toulouse.

Text de NONA CIOBANU, regizor multimedia Simfonia fantastică și Lélio

nona ciobanu

Nona Ciobanu, regizoare recunoscută pentru creativitatea și complexitatea spectacolelor sale, semnează regia la spectacole de teatru pe texte clasice și contemporane, proiecte site-specific, instalații, regie multimedia pentru operă în concert, produse pe scene prestigioase, galerii de artă și locații site specific din Europa, SUA și Mexic iar spectacolele sale sunt apreciate cu numeroase premii.  Din 1995, Nona Ciobanu este regizor la Teatrul Mic, Bucureşti, iar din 1996 este fondator și director artistic al Fundaţiei Culturale Toaca. „Pentru regizoarea Nona Ciobanu, teatrul este un spațiu al transformării poetice.” – The San Diego Union – Tribune, SUA

Foto credite: festivalenescu.ro, allocine.fr

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută