Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 12/08/2023
Clin D'oeil Festival Artă & Cultură / Performing arts

CLIN D’OEIL | Interviu cu ZUBIN MEHTA despre participarea la Festivalul George Enescu 

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii CLIN D’OEIL | Interviu cu ZUBIN MEHTA despre participarea la Festivalul George Enescu  Share CLIN D’OEIL | Interviu cu ZUBIN MEHTA despre participarea la Festivalul George Enescu 
Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023


Interviu cu ZUBIN MEHTA despre participarea la Festivalul George Enescu 2023

Maestrul Zubin Mehta revine în vara aceasta în România pentru a dirija două concerte în cadrul Festivalului George Enescu, al cărui preşedinte de onoare este din 2017.

O legendă vie în spaţiul artelor performative, ZUBIN MEHTA (n. 1936) continuă să manifeste o vitalitate excepţională, programul său fiind jalonat de concerte şi spectacole de operă susţinute pe întreg mapamondul, de la Bayerische Staatsoper, LA Phil sau Berliner Philharmoniker până la Teatro alla Scala, National Centre for Performing Arts din Beijing, Opéra Royal de Wallonie şi, nu în ultimul rând, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino.

Asta dacă ne raportăm doar la anul în curs, pentru că o tentativă de a rezuma în câteva fraze o carieră artistică de o densitate uimitoare, ce acoperă mai mult de şase decenii, ar fi o simplificare nedreaptă.

Drept urmare, ni s-a părut mai adecvat un succint dialog cu maestrul Mehta pe marginea reîntâlnirii cu publicul festivalului şi al programului pe care intenţionează să îl ofere acestuia, cu orchestra şi corul Maggio Musicale Fiorentino, în serile de 28 şi 29 august 2023, pe scena Sălii Palatului, mai ales că este, încă din 1985, prim-dirijor al respectatului şi iubitului ansamblu italian.

Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023
ZUBIN MEHTA la Festivalul George Enescu

În 1964, la prima prezenţă pe scena Festivalului Enescu, aţi dirijat lucrări de Bruckner, Vieru şi Webern. Mă intrigă un pic opţiunea pentru Şase piese pentru orchestră al minimalistului Anton Webern.

Este una dintre lucrările mele favorite. Concertul lui Vieru am fost rugat să-l cânt, mi s-a cerut asta, iar eu am acceptat, dar Bruckner şi Webern au fost alegerile mele.

Şi vreau să-ţi spun că m-am simţit atunci extraordinar de bine la repetiţii şi apoi interpretându-le în concert.

Acum, în 2023, repertoriul conţine tot trei lucrări, o operă, Otello, un preludiu la o operă, Œdipe, şi o simfonie, a 2-a, al lui Mahler. Continuaţi să fiţi un promotor fervent al lui George Enescu…

Nu am ajuns să îl cunosc vreodată personal, ca om, dar îi ştiam sonatele, muzica de cameră şi, bineînţeles, opera Œdipe, iar Enescu mi s-a părut dintotdeauna unul dintre cei mai flexibili şi mai, cum să spun, dibaci compozitori pe care i-am ascultat vreodată, el însuşi fiind un performer minunat… asta e o calitate extrem de rară!

De la Mozart încoace, n-a mai existat o altă persoană care să interpreteze şi să compună în felul acesta!

Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023
ZUBIN MEHTA la Festivalul George Enescu, 2015  (foto: Andrei Gîndac)

Vorbiţi-mi de motivele pentru care v-aţi oprit asupra celorlalte două lucrări, opera lui Verdi şi simfonia lui Mahler. 

La Florenţa [la Teatro del Maggio Fiorentino], funcţionăm şi ca operă, nu suntem dedicaţi doar lucrărilor simfonice. Otello face parte din repertoriul nostru de anul acesta, alături de alte opere, şi dintre propunerile mele către festival, printre care se numărau şi Don Giovanni şi Carmen, s-a ales Otello, deci este o operă care a avut premiera recent, în primăvara asta.

În privinţa lui Mahler, a fost alegerea lor. M-au întrebat dacă aş vrea să interpretez una dintre simfoniile lui Mahler, iar eu am fost de acord şi am ales-o pe a 2-a, pentru că aveam posibilitatea să utilizez corul, ce trebuie să fie oricum prezent pentru Otello… fiindcă venim cu propriul nostru ansamblu coral. Deci a fost inclusiv o chestiune de fezabilitate să facem în tandem Otello şi Simfonia a 2-a de Mahler.

Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023
ZUBIN MEHTA la Festivalul George Enescu, 2017 (foto: Alex Damian)

Otello a reprezentat debutul dumneavoastră în operă la Covent Garden în 1977, cu Jon Vickers în rolul principal. Nu cu mulţi ani în urmă v-aţi plâns însă că nu reuşiţi să găsiţi printre tineri un interpret potrivit. Înţeleg că, totuşi, l-aţi descoperit…

Da, absolut! Avem un foarte bun Otello, un băiat din Armenia cu care am lucrat rolul la Florenţa [Arsen Soghomonyan], la care se adaugă o excelentă soprană rusoaică, Zarina [Zarina Abaeva, în rolul Desdemonei – n.r.], şi Luca Salsi [interpretul lui Iago – n.r.], care este, la ora actuală, cel mai bun bariton din Italia, deci aducem la festival o distribuţie realmente valoroasă.

Otello este unul dintre cele mai dificile roluri pentru un tenor, are nişte cerinţe aproape de opera wagneriană de la un tenor şi nu e deloc simplu să găseşti pe cineva care să îl facă aşa cum trebuie. Tânărul acesta care cântă acum cu noi l-a mai interpretat cu Filarmonica din Berlin, cu trei ani în urmă, la Baden-Baden şi Berlin. Atunci l-a cântat pe scenă pentru întâia oară, după ce l-a învăţat cu mine, pentru că m-am ocupat personal să îl pregătesc.

De atunci a interpretat Otello în întreaga lume, deci când a venit anul acesta la Florenţa adecvarea lui în rol era aproape desăvârşită şi, drept urmare, ne-am distrat împreună foarte bine pe parcursul repetiţiilor. Ca Otello, trebuie să ai forţa dintr-o operă wagneriană plus tehnica bel canto-ului italian, este o mixtură de două calităţi foarte dificil de găsit, iar domnul acesta e ideal pentru rol din punctul meu de vedere.

Duetul din finalul primului act este bel canto italian cap-coadă, dar tirada adresată de Otello oamenilor săi după luptă e wagneriană în calitate şi în textură, deci ai nevoie de ambele calităţi într-un singur act, iar lucrurile continuă apoi în acelaşi fel.

Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023
ZUBIN MEHTA  (sursa: MaggioFiorentino.com)

O paranteză, fiindcă l-aţi menţionat pe Wagner. Spuneaţi odată: ‘Music is what you hear – don’t look!’. Aţi lucrat însă ciclul Nibelungilor într-un mod memorabil, inclusiv vizual, cu trupa de teatru urban La Fura dels Baus la Valencia…

Ei bine, La Fura dels Baus nu avea foarte multă experienţă cu Wagner şi a fost nevoie să fac coaching cu ei pentru fiecare dintre opere [din tetralogia Der Ring des Nibelungen – n.r.], pentru că am pregătit câte o operă pe an.

Au citit în întregime instrucţiunile lui Wagner şi interpretarea acestora le-a aparţinut, dar am colaborat cu ei în permanenţă, sub toate aspectele, iar ei s-au dovedit a fi extrem de flexibili. Mi-a făcut o reală plăcere să lucrez cu ei, mai ales că aveau şi cântăreţi excelenţi.

Revenind la Festivalul Enescu, în program aveţi şi Simfonia a 2-a de Mahler. Aţi început anul dirijându-i Simfonia nr. 3 la Los Angeles şi îl veţi încheia tot acolo, cu nr. 1. Traversaţi un an ‘Mahler’?

Ei bine, de când a devenit de notorietate că eu mă simt foarte apropiat de muzica lui Mahler, toate orchestrele mă roagă să dirijez o simfonie sau alta de-a lui şi, dacă aş putea repeta în fiecare oraş ceea ce-şi doresc, aş ajunge să interpretez numai Mahler, dar reuşesc cumva să mă ţin la distanţă de o bună parte din ele.

Am făcut-o doar pe a 3-a în Los Angeles şi apoi pe a 2-a la Florenţa, care, precum Otello, a intrat în repertoriu în aprilie anul acesta, deci e proaspătă şi pot să o repet cu entuziasm la Bucureşti.

După aceea, mai dirijez doar [Simfonia] nr. 5 în toamnă, la Berlin, până la cea pe care ai menţionat-o din decembrie, deci, dacă stai să le aduni, nu sunt în fond chiar multe pentru atâtea luni.

Opţiunea pentru Simfonia a 2-a, cu a sa descriere a Zilei Judecăţii, are vreo legătură cu actualul context global, impredictibil şi neliniştitor?

Nu mă stârni să încep să-ţi spun ce cred eu despre ce se întâmplă în jurul nostru. Mulţumesc lui Dumnezeu că România merge pe un drum bun, democratic, inclusiv politic, iar eu sunt foarte fericit să vin la voi din motivul acesta.

În ziua de azi însă, multe ţări, precum Israelul, Ungaria şi Polonia, se îndreaptă în direcţia extremei drepte, iar eu sunt foarte trist din cauza asta.

Repet, sunt însă foarte fericit că România, nu doar cultural, ci şi politic, rămâne pe calea democraţiei… deci muzica lui Mahler se va potrivi perfect.

Întrebam şi din perspectiva embargoului din spaţiul muzicii clasice ce vizează unii compozitori sau performeri ruşi…

Da, îmi pare realmente foarte rău pentru această situaţie, întrucât unii sunt prieteni de-ai mei şi sper că, în viitorul apropiat, voi avea din nou posibilitatea să fiu pe scenă împreună cu ei.

În clipa de faţă însă, asta e foarte dificil. Am discutat cu ei şi înţeleg de ce, pentru moment, nu îi invităm.

 

Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023

Cum stau lucrurile cu Teatro del Maggio Musicale, ale cărui orchestră şi cor le veţi dirija în Festivalul Enescu? Am remarcat că aţi avut două premiere de operă anulate anul acesta…

Artistic vorbind, totul este absolut în regulă.

Orchestra e mai bună ca niciodată, însă avem în clipa de faţă grave probleme financiare. Sper să se rezolve cât de curând. Avem un mare deficit, dar îmi pun speranţa în faptul că vom reuşi să strângem banii de care avem nevoie, inclusiv din partea guvernului şi a autorităţilor oraşului Florenţa. 

Există vreo dispută pentru întâietate între operă şi concert în ceea ce vă priveşte? 

Ei bine, încă de la bun început, de când eram student la Viena, într-o seară ascultam operă şi în altă seară un concert. Iar asta nu s-a schimbat, după aceea, pe întreg parcursul carierei mele. Am dirijat primul meu concert în 1958, la Montreal, şi prima operă în 1961. În mintea mea şi în experienţele mele culturale, diviziunea s-a făcut în mod egal.

Bineînţeles, nu pot însă lucra atât de multe opere pe câte concerte susţin datorită timpului diferit de pregătire pe care îl presupun fiecare. Îmi aduc aminte că prima mea operă la Los Angeles a fost Salomeea, iar, după aceea, am dirijat şi numeroase opere în concert. Şi, fiindcă l-ai pomenit pe Jon Vickers, am lucrat chiar foarte mult cu el.

Zubin Mehta interviu Zile si Nopti 2023
ZUBIN MEHTA, Foto: Oded Antman

Dintotdeauna aţi avut un program foarte încărcat. În ce raport sunteţi cu timpul, vă este un aliat sau un inamic împotriva căruia trebuie luptat?

Trebuie să ştii, încă din clipa în care ai urcat pe scenă, cum să împarţi timpul pe care îl ai la dispoziţie până la începerea spectacolului.

De obicei, ai patru repetiţii pentru un concert şi două săptămâni să pregăteşti o operă şi atunci te vezi obligat, în mod conştient, să îţi drămuieşti timpul cu o deosebită grijă şi asta continuu, da, în permanenţă.

Altfel, rişti să intri în repetiţia generală cu o parte nepregătită dintr-o simfonie, în cazul unui concert, sau al unui act, să zicem, dacă ne referim la operă. Timpul trebuie împărţit cu o foarte, foarte mare atenţie… iar asta a venit la mine cu experienţa. Nu am avut tot timpul succes, mai ales când eram la început, însă am învăţat pe parcurs.

De final, cum percepeţi publicul actual de muzică clasică? Mai tânăr, mai îmbătrânit? 

Nu stiu exact care este situaţia în România, dar, din ce-am văzut în lume, tinerii par a veni tot mai mulţi înspre muzica clasică şi spre operă. Trebuie să-ţi spun ceva, cred că şi cei Trei Tenori au ajutat la asta [Maestrul Zubin Mehta a dirijat orchestrele Maggio Musicale Fiorentino şi a Operei din Roma în primul concert, cel din 1990, susţinut împreună de José Carreras, Plácido Domingo şi Luciano Pavarotti – n.r.].

Încă de pe-atunci, tinerii au început să vină într-un număr din ce în ce mai mare la concerte.

Interviu de IOAN BIG

Foto header: Oded Antman

Festivalul-GEORGE-ENESCU

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută