Ajuns la vârsta de 80 de ani în mii de pagini de benzi desenate, Spider-Man (n. Amazing Fantasy #15, august 1962) a fost conceput pentru Marvel de către legendarul autor de comics-uri Stan Lee ca un supererou cu care adolescenţii să se poată identifica şi ar fi trebuit iniţial desenat de nu mai puţin faimosul Jack Kirby, creatorul lui Thor, Iron Man şi Black Panther, doar că Lee a fost nemulţumit de look-ul excesiv de supereroic propus de acesta şi l-a ales ca ilustrator pe Steve Ditko, colaborator de-al său încă din anii ’50 la poveştile din seria Amazing Adventures.
Succesul surprinzător al supereroului adolescent l-a făcut foarte repede pe Spidey membru cu drepturi depline în “universul Marvel”, iar prima serie de comics-uri dedicată, The Amazing Spider-Man, a fost lansată în martie 1963, în jurul personajului – pus de atunci să interacţioneze cu figuri populare, precum Hulk sau Daredevil – începând să se construiască progresiv o întreagă lume, de la prietena sa, Gwen Stacy (apoi Mary Jane Watson), şi publisherul Daily Bugle, J. Jonah Jameson, până la fauna pestriţă de oponenţi costumaţi (Doctor Octopus, Green Goblin, Kraven the Hunter, Sandman, Venom, Electro), introduşi pe rând şi nuanţaţi ca personalitate în funcţie de avatarurile lui Spider-Man, ce a continuat să evolueze non-liniar în timp, mai ales prin seria Peter Parker: The Spectacular Spider-Man, din anii ’70, viziunea rococo a lui Todd McFarlane făcută publică în 1990 sau Ultimate Spider-Man, serie publicată post-2000 care scurtcircuitează în mod deliberat continuitatea personajului, dând posibilitatea, de exemplu, unui băieţel hispanic din Brooklyn, Miles Morales, să-şi asume identitatea lui Spider-Man, nu numai în comics-uri, dar şi în Spider-Verse-ul animat pentru marile ecrane.
SPIDER-MAN, reper al „revoluţiei comics-urilor” în Pop Culture
Spider-Man este, incontestabil, cel mai profitabil supererou din lume.
Comics-urile cu Omul Păianjen s-au vândut din 1962 încoace în sute de milioane de exemplare, iar lungmetrajele de cinema au avut încasări la nivel global de aproape 9 miliarde de dolari.
Într-o mare măsură, asta s-a datorat inspiraţiei lui Stan Lee de a oferi adolescenţilor un supererou aparte, nesigur pe el şi vulnerabil emoţional în lipsa costumului, ce avea să înceapă, alături de X-men şi Hulk, o revoluţie a comics-urilor, prin nuanţarea profilului protagoniştilor, în sensul apropierii de sensibilităţile tinerelor generaţii, ce au continuat să îi facă atractivi inclusiv în secolul XXI.
Până într-atât că Spider-Man a fost inclus de BusinessWeek, în 2003, în Top 10 al celor mai inteligente personaje fictive din benzile desenate americane.
Comercializarea de produse licenţiate cu brandul Spider-Man depăşeşte la nivel global veniturile aduse împreună de Batman, Superman şi Avengers, iar asta spune multe despre popularitatea de care se bucură Omul Păianjen, devenit în timp subiect de cercetări ştiinţifice, simbol în campanii educaţionale, temă de emisiuni de radio şi seriale web.
De la VG-ul The Amazing Spider-Man pentru PS3 şi Xbox 360 până la Musical-ul compus de Bono şi The Edge de la U2, Spider-Man: Turn Off the Dark, nicio zonă din Pop culture nu a rămas “neîmpăienjenită”, iar noua animaţie din saga lui Miles Morales în Spider-Verse, ce va avea premiera pe 2 iunie 2023, se anunță a fi o valoare adăugată la acest imens patrimoniu.
Ioan Big este jurnalist și analist Pop Culture. Este autor al volumelor „Blue, Black & White: Povestea Rolling Stones”, „Sexul... crucea lui Ken Russell”, „Eric Clapton”, „Era Punk” și „Zombies în secolul 21”. Din 2019 este Director al Dracula Film Festival și Senior Advisor al Brasov Jazz & Blues Festival.