Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 22/02/2023
Lifestyle / Arhitectură & Design

DESIGN | Un inginer IT devine designer de bijuterie: MARIA DIMA – “UNDE”

Alexandra Bujeniță De Alexandra Bujeniță
Comentarii DESIGN  | Un inginer IT devine designer de bijuterie: MARIA DIMA – “UNDE” Share DESIGN  | Un inginer IT devine designer de bijuterie: MARIA DIMA – “UNDE”
Maria-Dima-bijuterie


Maria-Dima-bijuterie
 Maria Dima

Un inginer IT devine designer de bijuterie: MARIA DIMA – “UNDE”

Maria Dima a profesat ca inginer IT până când a descoperit cursurile de bijuterie de la Assamblage. Atunci a început să exploreze în argint și aur teme care o fascinau dintotdeauna: lumea medievală, basmele cu prinți, prințese și dragoni, poveștile cu vrăjitoare și magi, oasele și micro-organismele.

În ultima colecție prezentată la Romanian Jewelry Week 3.0 a refolosit cioburi uitate pe stradă și le-a transformat în comori colorate alături de simboluri străvechi, regăsite și în cusăturile românești.

Maria, spune-ne câteva cuvinte despre tine…

Mi-am pornit călătoria ca adult în zona IT unde am profesat cam 10 ani, apoi am considerat că pot să dau lumii mai mult de atât și m-am mutat în zona artistică. Cred că omul este mai mult decât un corp fizic și îmi doresc să reflect această credință și în arta mea.

Am ales să mă ascund sub brandul UNDE (este un joc de cuvinte unde – în ce loc? sau unde – frecvențe). Toată energia noastră se concentrează în ce iese din mâinile noastre și o dăm mai departe în această formă.

Există vreo legatură între IT și bijuterie? 

Practic IT-ul, ingineria, este baza mea, structura de rezistență, care mi-a dezvoltat foarte mult latura rațională și simțul critic. În programare îți folosești mult atât gândirea logică cât și creativitatea, primești o temă și trebuie să faci un program care să îndeplinească acele cerințe. Până aici seamănă cu bijuteria perfect.

Peste asta, bijuteria îți cere și îndemânare. Apoi treci la partea de verificare și testare, pentru că atât în IT cât și în bijuterie trebuie ca proiectul tău să fie funcțional, utilizabil-purtabil și rezistent. Altfel, vei avea un client nemulțumit. 

Maria-Dima-bijuterie

Cum ai început să faci bijuterie contemporană? 

Aș zice că fără să vreau… am făcut un curs la Școala de Bijuterie Contemporană Assamblage, apoi încă unul. În tot timpul acesta, făceam și acupunctură, iar terapia asta mi-a scormonit creativitatea destul de tare. Pe de altă parte, nu prea mai reușeam să stau locului 8 ore pe scaunul de IT-ist și îmi doream să explorez lumea mai mult.

La scurt timp, după ce am observat că bijuteriile au început să îmi iasă cât de cât bine, firma la care lucram și-a închis sediul din România. Aveam de ales între a căuta un alt job în IT sau a încerca un drum nou în zona bijuteriei. Am ales bijuteria, la momentul acela a fost palpitant. 

Care este prima ta colecție și care este povestea ei?

Prima mea colecție a fost cu și despre vertebre de animale. Făcusem niște brățări ca nişte coloane vertebrale, dar erau foarte costisitoare pentru mine și, fiind la început, nu prea aveam clienți. Dar eu deja mă fascinasem de oase și de perfecțiunea sistemului locomotor, așa că această colecție plus următoarea mi-au devenit un fel de semnătură.

Apoi m-au fascinat piesele pentru vârful degetului și am făcut InGherat, o colecție cu gheare inspirate din creaturi magice din basme. Ambele direcții fiind în zona goth-macabră au mers bine împreună. În primă fază, am speriat pe toată lumea… a fost și comic a fost și trist.

Cum să produci gheare și bijuterii cu oase într-o Românie ultra creștină? Pot să scot o carte. Dar apoi oamenii au început să le digere mai ușurel și chiar să fie fascinați de ele. Noroc cu copiii, ei încă trăiesc în lumi magice și nu văd nimic rău într-o gheară și își dau seama că e doar un personaj, doar un joc. 

Ce te inspiră… care sunt temele abordate în bijuteriile tale?

Cel mai tare mă inspiră natura, dar nu partea vizibilă imediat, ci partea ascunsă. Ca de exemplu, oasele și micro-organismele. Sunt fascinată și de medieval și de basme, de prinți și prințese și dragoni, de povești cu vrăjitoare și magi. Dar pot să îmi găsesc inspirația și în orașe, în resturi de pe străzi, în obiecte sparte sau bucăți de chestii aruncate. Acestea cred că vin pe locul doi. Apoi, mă mai inspiră oamenii, pentru că fiecare vine cu energia lui și atunci când lucrez piese pe comandă iese de multe ori ceva neașteptat și total diferit de ce aș fi creat eu singură.

Vorbeşte-mi de purtătorii bijuteriilor tale… 

Purtătorii mei sunt oameni liberi, rebeli și inteligenți. Cam așa i-aș descrie pe scurt. Sunt cei ce văd dincolo de aparențe și înțeleg complexitatea lumii din jurul nostru și o iubesc așa cum e. Fiecare purtător este o artă vie și o reclamă. Am rezonat foarte bine ca stil cu Corina Sucarov și Dragoș Constantin… aș putea să spun ca ei au intrat ușor în rolul și energia UNDE. 

Care este povestea colecției cu care ai participat la Romanian Jewelry Week 3.0?

Ultima colecție din 2022, ce a fost și prezentată la ROJW 3.0, s-a numit Broken traditions. City glass și a fost despre cioburi de pe stradă și simboluri uitate, toate piesele fiind unicat… în mare parte, datorită cioburilor. Mă plimb pe străzile orașului, cu ochii rătăcind fără o țintă anume, și mă gândesc la om, la cum omul ca vietate se învârte pe Pământ și Pământul cu el, și cum de mii de ani ochii lui întâlnesc diverse lucruri sclipitoare la care îi rămâne privirea. Poate cândva găsea în drumul lui pietricele de aur și cristale așa cum eu găsesc acum pe strada… cioburi.

În oraș, e plin de cioburi micuțe, de diverse culori, cel mai des verzi sau transparente. Sclipesc în lumină, îți cheamă privirea și te îndeamnă să te gândești la ce este el, un ciob, cât de neprețios, produs al unui accident, al unei întâmplări nedorite și neînțelese de om și abandonat pe jos, la voia întâmplării. Aproape un reziduu neobservat al orașului.

De obicei, se mătură cioburile mari… dar niciodată cele mici, care sclipesc frumos în soare. Îmi fac mintea să uite tot ce sunt ele și le privesc liber ca pe niște mici comori colorate, mă întorc în timp ca să simt bucuria primului om când a văzut un cristal prețios… poate un rubin sau un safir. Tot sclipirea frumoasă l-a atras să se oprească și să îl adune. Am adunat multe mici comori colorate, în sine nedorite și lăsate acolo, acel produs al unui „accident”.

Maria-Dima-bijuterie

Dar ce oare face un lucru prețios și ce este un accident? Un accident poate produce lucruri unice, ce nu mai pot fi reproduse de voie, iar ce e unic devine prețios prin existența sa singulară. Toate astea le-am combinat cu niște simboluri străvechi, regăsite și în cusăturile românești. Să le spunem simboluri sacre. 

De ce să pui cioburi de sticlă, ceva ce oamenii aruncă la gunoi, lângă argint și aur? De ce să te joci cu aurul și gunoiul în același timp, cu resturile orașului și versurile timpului, cu ceva efemer și ceva etern? Ca să vezi dacă omul simte frumosul din el sau îi este dictat din afară, de societate… ca să vezi cât mai e viu pe interior, cât inima lui mai bate și mușchiul minții mai lucrează.

Cine ești dincolo de ce ți-ai spus că ești? Ce este prețios pentru tine? Am făcut o salbă cu bani de argint făuriți de mine cu simboluri vechi, auriți apoi, și cu cioburi albastre de pe stradă, prinse pe un material dintr-o rochie veche, un in refolosit. Frumusețea este în ochii privitorului… mai departe vedeţi voi.

Maria-Dima-bijuterie
Maria Dima

Ai o bijuterie preferată? 

Nu cred că pot să răspund la asta fără să am un conflict interior. Sunt atât de multe forme de artă ce m-au impresionat, m-au schimbat, încât inima mea nu ar putea să aleagă una. Aș putea să vă spun că anul acesta cel mai tare m-a impresionat o piesă a lui Ionuț Ciobota, expusă în Sibiu. Era un pandantiv cu un palo santo cu cuie înfipte în el. Mi-a rămas înfipt în inimă.

Care crezi că e piesa creată de tine care te reprezintă mai bine?

O gheară cu piatră roșie. 

Maria-Dima-bijuterie

Interviu de ALEXANDRA BUJENIŢĂ

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută