Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 13/09/2022
Film

De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor… o dată în viaţă

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor… o dată în viaţă Share De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor… o dată în viaţă
DARIO ARGENTO


La cei 82 de ani pe care i-a împlinit luna asta, Dario Argento reprezintă una dintre legendele vii ale cinematografiei italiene, ce rămâne în istorie ca scenarist (a scris împreună cu Bernardo Bertolucci scriptul capodoperei lui Sergio Leone, Once Upon a Time in the West), compozitor (Horror-ul cult al lui George A. Romero, Dawn of the Dead), producător (The Church al lui Michele Soavi, Dèmoni lui Lamberto Bava), dar mai ales ca regizor care a operat cu predilecţie în spaţiul fanteziei adulte, prin (acum) clasice ale genurilor Giallo şi Horror, precum Suspiria, The Bird with the Crystal Plumage, Deep Red sau Tenebrae.

De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor... o dată în viaţă

Este pentru prima oară însă când celebrul cineast acceptă să îşi asume postura de actor într-un rol de primplan şi o face în VORTEX, recentul film al iconoclastului Gaspar Noé (Lux Æterna, Irreversible), ce rulează pe marile noastre ecrane… probabil cel mai sumbru, serios şi accesibil lungmetraj din cariera realizatorului francez, o poveste despre inevitabila degradare fizică şi psihică asociată înaintării în vârstă, ce vine în trena unor filme din ultimii ani precum Father, Falling sau Supernova.

Incontestabil inspirat de experienţe dramatice extrem de personale, Vortex, aşa cum o spune chiar autorul său, reprezintă un tribut adus “fiecăruia dintre cei ai căror minte se descompune înaintea inimii”. Despre cum a ajuns Dario Argento actor într-un lungmetraj francez la vârsta sa venerabilă, ne-a explicat chiar el într-un interviu obţinut în exclusivitate pentru România prin amabilitatea Independenţa Film, distribuitorul în cinematografele noastre al filmului semnat de Gaspar Noé.

De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor... o dată în viaţă

Este pentru prima dată când acceptaţi un rol principal într-un film.

De-a lungul carierei mele am fost vocea naratorului în multe din filmele mele, printre care Suspiria, Opera şi Tenebrae, iar în Giallo se văd mâinile mele când înjunghie femei, dar atât. Gaspar [Noé] este unul dintre prietenii mei cei mai buni, ne cunoaştem de peste douăzeci de ani. El a fost cel care, practic, m-a implorat să joc în filmul lui, spunându-mi că a scris scenariul special pentru mine, şi apoi toţi prietenii şi cunoscuţii mei au insistat pe faptul că ar trebui sa iau rolul. Gaspar a venit chiar să mă viziteze la Roma, am văzut împreună filmul său, Love, şi chiar şi-aşa, tot nu eram convins, aveam îndoielile mele. Fiica mea, Asia [actriţa Asia Argento], a fost cea care mi-a dat însă imboldul final şi iată cum, la vârsta de 80 şi ceva de ani, am acceptat primul meu rol principal, care mai e şi vorbit în franceză, pe deasupra. Toată fiinţa mea, toată energia şi voinţa mea sunt în acest rol.

Ce impresie v-a făcut scenariul?

Filmul nu a avut un scenariu propriuzis, fiindcă erau cu totul vreo 15 pagini scrise. Eu şi cei doi parteneri de pe platoul de filmare am improvizat practic tot filmul. Gaspar ne dădea o situaţie şi noi improvizam, mai mult sau mai puţin, în funcţie de scena respectivă. N-a fost foarte complicat… de fapt cred că mi-ar fi fost mult mai greu dacă ar fi existat un script întocmit în detaliu, cu dialoguri şi toate cele, pentru că nu mă descurc chiar atât de bine în franceză. Aşa, am fost nevoit să caut adevărul personajului în sufletul meu, în adâncul sentimentelor mele.

De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor... o dată în viaţă

V-a ajutat experienţa de regizor de film în crearea personajului?

Sigur că da. Am lucrat cu actori ani şi ani de zile, i-am ajutat tot timpul, şi mi-am amintit cum este pentru ei. La Vortex au fost multe situaţii în care tehnica propriuzisă era foarte importantă, din cauza filmărilor cu două camere pentru split-screen. Acolo am turnat multe duble şi a fost complicat pentru mine, chiar dacă am folosit şi eu ca regizor, de multe ori, tehnica de filmare cu două camere. Actorul nu se gândeşte la aspectele tehnice, ca actor trebuie să-ţi ştii reperele şi, drept urmare, te concentrezi pe replicile tale, nu la poziţia camerelor de filmat. Gaspar a stat el însuşi la una dintre camere, a compus chiar el cadrele. Ne-a ajutat mult, a vorbit cu noi tot timpul. A fost şi foarte obositor, pe de altă parte, am tras multe scene de mai multe ori, dar pentru că improvizam nu-mi aduceam aminte întotdeauna ce spusesem mai înainte şi duceam scena în altă direcţie… sesiunile de improvizaţii erau foarte lungi uneori, mi-aduc aminte mai cu seamă o discuţie la telefon cu un prieten de-al meu, criticul de film Jean-Baptiste Thoret, care a durat 31 de minute!

Într-adevăr, acum chiar jucaţi un critic de film…

Prima mea profesie a fost cea de critic de film. Înainte să scriu scenariul la Once Upon a Time in the West pentru Sergio Leone şi înainte să fac regie, am fost critic de film, în principal pentru cotidianul Paese Sera. Când am început lucrul la Vortex, Gaspar m-a întrebat ce meserie aş vrea să aibă personajul meu şi m-am gândit din prima să fiu critic de film.

De vorbă cu DARIO ARGENTO | Maestrul Horror-ului, actor... o dată în viaţă

Spuneţi-ne câte ceva despre partenerii din Vortex, Françoise Lebrun şi Alex Lutz.

Françoise este o actriţă extrem de interesantă, iar Alex este născut pentru improvizaţie, este foarte talentat. M-a ajutat mult la improvizaţiile mele.

Aţi filmat recent Dark Glasses, primul dumneavoastră proiect regizoral în 10 ani. Cum vă simţiţi?

Sunt emoţionat, un pic nervos, nu prea pot dormi zilele astea [râde]. Bineînţeles, este un giallo, Black Glasses, cu Asia.

Cu ce impresii rămâneţi după experienţa participării la Vortex?

Filmul este un proiect foarte aproape de sufletul lui Gaspar, este o poveste personală pentru el. S-ar putea să fie cel mai important film pe care l-a regizat el vreodată. Sunt foarte bucuros că am făcut parte din toată această experienţă, sunt de-a dreptul încântat, dar asta a fost prima şi ultima dată când am jucat în vreun film… Vortex va rămâne o experienţă unică. Este un drum pe care am păşit şi care acum s-a închis pentru mine. Din acest motiv va rămâne o experienţă singulară.

Intro, traducere şi adaptare: IOAN BIG

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Esențiale

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.