Feeric Fashion Week readuce spectacolul modei la Sibiu, între 20 și 24 iulie 2022. Pe larg despre cea de-a XIV-a ediție, dar și mici gânduri despre ediția din 2023, despre sustenabilitate în lumea modei, dar și despre cum poate lua avânt cariera unui designer după participarea sa la Feeric, am stat de vorbă cu Mitichi, organizator Feeric Fashion Week.
”Am demonstrat că putem ajuta designerii să atingă cel mai înalt nivel în moda internațională”
Pentru că în acest an vorbim despre ediția cu numărul XIV, dacă ar fi să treci pe un buletin simbolic al Feeric Fashion Week cele mai importante reușite de până acum, care ar fi acelea?
A XIV-a ediție a Feeric Fashion Week e în sine o realizare, într-o perioadă nu foarte bună prin care trec designerii independenți și cei emergenți, mai ales cei din această parte a lumii, pe care noi îi susținem. După doi ani de pandemie în care vânzările din modă au înregistrat scăderi însemnate, mai avem de îndurat și acest an de instabilitate în care publicul e sceptic și cheltuie mai puțin pentru haine. Ca urmare, faptul că am reușit anul trecut și acum să dăm continuitate proiectului e în sine o realizare. Dacă privesc în ansamblu, cred că fiecare ediție aniversară de cinci ani a adus un impact major în dezvoltarea proiectului, la fel cum se va întâmpla și în ediția următoare care vine cu o nouă abordare, ce va rămâne pentru moment la nivel de dezvoltare și apoi o vom face cunoscută.
Chiar dacă ultimii ani nu au fost unii favorabili pentru industria modei, Feeric FW și-a continuat misiunea, fiind un uriaș sprijin pentru designeri. Ce valențe noi a căpătat Feeric din 2020 încoace într-o lume care e tot mai puțin feerică?
Aș putea spune că Feeric a fost mereu o oază de speranță pentru designerii care au visat la atingerea celui mai înalt nivel în moda internațională, pentru că am dovedit că îi putem susține să ajungă acolo. În aceste vremuri însă, le-am dat șansa să se exprime, să aibă continuitate, să își păstreze speranța că misiunile lor au sens și că parcursul educațional alături de pasiune și eforturi poate fi încă răsplătit.


Ce designeri vor electriza publicul cu show-rile lor de-a lungul celor cinci zile de Feeric?
În această ediție încercăm un hibrid pe care vom dezvolta întreaga strategie de anul viitor. Ca urmare ne vom focusa pe partea aceasta a lumii, începând dialogul cu designeri din Slovacia, Ucraina, Moldova, Georgia, Croația și, bineînțeles, invitați din Italia, Spania, Belgia și Germania. Salutăm totodată alăturarea celor mai importante facultăți de design vestimentar din România în demersul nostru de a susține designerii tineri.
An de an, prezentările din cadrul Feeric au uimit nu doar prin ținute, ci și prin alegerea unor locații neconvenționale. În ce locuri se vor scrie poveștile vestimentare gândite de designeri și puse în scenă de echipa Feeric?
Ani de zile am atras interesul cu locații spectaculoase, așa că și anul acesta sperăm să reușim să impresionăm publicul din industrie, care e cu ochii pe noi, dar și sibienii care vor vedea transformate străzile Manejului și Centumvirilor în pasarele de modă. Piața Huet va găzdui în acest an, în premieră, gala Feeric. Promenada Sibiu, Boromir, CineGold, Palatul Brukenthal sunt deja locuri de tradiție, însă în fiecare dintre ele abordările regizorale vor fi absolut inedite.
”Suntem creativi prin definiție”
În ce feluri poate reprezenta participarea la Feeric FW pentru un student la modă sau un designer emergent ”pasul următor” în parcursul său?
Vin aici cu un exemplu care stă la baza strategiei din anul următor. În edițiile trecute un designer emergent din Hong Kong a prezentat la Feeric colecția nou elaborată într-un show extraordinar. Printre invitații noștri se afla și Nicola Maimone, dirigintele biroului de stil al brandului Giorgio Armani, care a îndrăgit instant colecția și l-a invitat pe designer să o prezinte la Milano. Imediat după prezentarea din Milano, autoritățile din Hong Kong au văzut rezultatele din România și Italia și i-au acordat finanțare designerului pentru a avea un nou show în Paris, unde echipa Feeric l-a conectat cu buyeri și showroom-uri importante, în care acesta a vândut ulterior. Acel designer e un antreprenor în bună regulă cu vânzări impresionante. Exemplul se suprapune peste designeri români pe care i-am susținut sub aceeași formă și peste alți designeri din America de Sud, Statele Unite și Europa.
Când se vorbește despre moda viitorului, sustenabilitatea și calitatea sunt două principii nelipsite. Totuși moda nu se va schimba decât dacă oamenii se schimbă. Ce rol poate juca Feeric în acest proces greoi de shimbare a mentalității consumatorilor de modă?
E incredibil de complicat să trăim o viață sustenabilă atâta timp cât populația globului crește și consumul e direct proporțional sau chiar mai accelerat. Moda e o reală problemă pentru că generează poluare atât prin producție, cât și prin pierdere. Deșeurile din modă sunt poluante pentru că majoritatea produselor din fast fashion sunt din materiale sintetice care nu se descompun. Feeric e prin esență un proiect sustenabil. Demersurile pe care le facem alături de participanți pentru a transmite un mesaj de conștientizare sunt însoțite de aplicații clare. Refolosim în proiect de la o ediție la alta tot ce se poate refolosi: recuzita, butaforii, materiale de construcții, accesorii de backstage, încălțăminte și accesorii pentru colecții și utilizăm locurile așa cum sunt ele, fără să le exploatăm distrugând sau adăugând elemente. Încercăm să închiriem tot ce poate fi reutilizat, astfel încât să nu consumăm inutil pentru un singur show sau pentru o ediție. Suntem creativi prin definiție și atunci ne e la îndemână să găsim soluții pentru o direcție sustenabilă și să le împărtășim cu toți cei care participă sau urmăresc proiectul digital.
Interviu realizat de RĂZVAN SĂDEAN




