foto header © Michael Schmelling
‘Cred încă în ideea de album’, a declarat Sharon Van Etten la lansarea de acum câteva săptămâni al We’ve Been Going About This All Wrong, cel de-al şaselea LP al cantautoarei americane, de la debutul ei din 2009 cu Because I was in Love, produs şi înregistrat, ca şi precedentele, în studioul ei de-acasă, refuzând să se alinieze cutumei de a familiariza în prealabil publicul cu piese extrase de pe acesta ca single-uri. Prin această formă discretă de control, artista speră că albumul va fi ascultat în întregime, pentru a-i fi receptată mai bine viziunea asupra unei lumi „guvernate” de confuzie, traume şi pierderi, în care îşi pune întrebarea ce valoare mai poate avea grija pe care o purtăm celor din jur sau chiar nouă înşine. Mai este posibil (sau necesar) ca empatia ori compasiunea să se regăsească în relaţiile interumane într-un mediu al prezentului, în care ne confruntăm cu o pandemie globală, nedreptate socială sistemică şi schimbări climatice ireversibile? We’ve Been Going About This All Wrong poate fi interpretat ca un mod estetic în care – frustrată pe bună dreptate de lucrurile care nu s-au schimbat nici măcar în criză – Sharon Van Etten înţelege să îşi manifeste într-un mod personal, tipic ei, această grijă, fără a fi însă un album care să promoveze lipsa de speranţă, ci doar rezerve ale autoarei faţă de optimismul exagerat.
Pe parcursul ultimilor 13 ani de înregistrări, muzica lui Sharon Van Etten, care continuă să o menţioneze pe Ani DiFranco drept influenţa ei principală, a câştigat progresiv în complexitate şi subtilitate, de la simplitatea acustică a lui Because I was in Love şi Epic, la ambiţiosul Remind Me Tomorrow din 2019, care a venit după ce a debutat ca actriţă şi a început să compună şi muzică de film, însă prin bogăţia paletei sonore şi a versurilor ce induc senzaţia de complicitate intimă, We’ve Been Going About This All Wrong trebuie ascultat, probabil, mai degrabă în linia rafinatului şi intensului Are We There din 2014, o bijuterie a exteriorizării sentimentelor personale ale unei artiste care s-a afirmat târziu, după o relaţie abuzivă de cinci ani cu un muzician de Rock, ce a descurajat-o cu agresivitate să compună. Indiferent că e balada Anything, în care Sharon Van Etten descrie sentimentul de apatie născut din expunerea la ororile lumii care o înconjoară, sau Far Away, în care îi reaminteşte băiatului ei de dragostea ce i-o poartă, armoniile vocale reprezintă cheia ce face ascultătorul să rezoneze prin profunzimea pe care o dau melodiilor. We’ve Been Going About This All Wrong e un album de ascultat cu grijă… pentru noi şi pentru cei din jurul nostru.