Meniu Zile și Nopți

Artă & Cultură

Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 21/05/2022
Artă & Cultură

SAME OLD, SAME NEW – Memphis, Haring, Basquiat aduc anii ’80 în contemporan

Vania Piersinaru De Vania Piersinaru
Comentarii SAME OLD, SAME NEW – Memphis, Haring, Basquiat aduc anii ’80 în contemporan Share SAME OLD, SAME NEW – Memphis, Haring, Basquiat aduc anii ’80 în contemporan


Dacă ar fi să facem un moodboard prin care să-i ilustrăm, anii ’80 ar ieși cu siguranță în evidență prin culorile puternice, designul grafic, formele geometrice multiplicate, fonturile retro sau imprimeurile tropical-florale. Este o perioadă a revoltei, a punerii împotriva tradiționalului, a artei cu mesaj social. Iar dacă privim spre trendurile zilelor noastre putem să observăm că nostalgia anilor ’80 e aici, mai prezentă ca niciodată, iar influența acelei perioade se manifestă în continuare în peisajul cultural urban. Dar hai să vedem împreună de unde a început totul și care sunt câteva dintre figurile marcante în materie de artă și design ale perioadei.

Grupul Memphis

Grupul Memphis

Influența majoră a stilului optzecist pornește din design. Grupul Memphis domină scena anilor ’80, având un impact major în tendințele postmoderne ale decadei. Colectivul artistic coordonat de arhitectul italian Ettore Sottsass s-a format în 1981 și era compus majoritar din designeri și arhitecți italieni, însă aveau membri din întreaga lume – Japonia, Franța, Marea Britanie, Austria, Statele Unite ale Americii. Deși numele te duce cu gândul la America, grupul era originar din Milano, Italia, iar denumirea lor vine de la un cântec al lui Bob Dylan, auzit în timpul unei întâlniri.

Stilul Memphis se trage dintr-o mișcare a designului radical (născută în Italia anilor ’60), ca reacție a arhitecților la estetica minimală și practică a modernismului. Adept al radicalismului, Sottsass a reușit să stârnească acest fenomen estetic. Având în vedere că modernismul răstrângea foarte mult creativitatea prin regulile impuse, designul radical a venit ca o salvare, pentru că le permitea designerilor vremii să se exprime prin deformare și ironie vizuală, îndepărtându-se foarte mult de la caracterul funcțional al obiectelor. Anii ’80 au fost precum un teren de joacă pentru artiștii care cunoșteau regulile, însă refuzau să le urmeze – impredictibilitatea fiind una dintre caracteristicile cele mai pregnante ale stilului Memphis, pentru că nu știai niciodată la ce să te aștepți.

Primul Apple Watch

De exemplu, în 1981, prima expoziție a grupului la un târg de design din Milano a fost gândită ironic, cu subtext: exponatele din colecție purtau numele unor hoteluri de lux (Ritz, Sheraton, Carlton, Belair), însă materialele din care erau confecționate erau foarte ieftine (plastic și compozit de lemn). Expoziția a șocat și a amuzat deopotrivă, iar lucrările lor au devenit instant foarte populare în revistele de design, iar în foarte scurt timp, influențele au fost vizibile peste tot. Deși au avut un impact foarte mare, piesele de mobilier proiectate în stil Memphis nu au ajuns în casele oamenilor din cauză lipsei de funcționalitate, însă a rămas celebru stilul proiectat de acest grup, care a lăsat o pată de culoare în istoria designului și a artei, inspirând mulți artiști ai momentului. Spre exemplu, primul Apple Watch, proiectat în 1995, a fost inspirat din stilului Memphis, iar una dintre colecțiile haute couture Dior din 2011 a fost realizată ca un tribut adus acestui grup influent.

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Dacă sunt artiști care și-au exprimat revolta împotriva conformismului prin design, alții, precum Basquiat și Haring, au dus arta direct în stradă. Născut în Brooklyn, New York, Jean-Michel Basquiat a desenat atât zidurile de la MoMA, cât și paginile revistei MAD. A devenit cunoscut prin tagul crew-ului de graffiti din care făcea parte ”SAMO©” (prescurtare de la ”the same old crap”) pe care îl folosea ca semnătură pentru desenele sale de pe zidurile din Manhattan, dar și pentru lucrările sale încărcate de dihotomii: clasic-primitiv, superior-inferior, sărac-bogat. Arta sa stradală era conectată cu abordarea neo-expresionistă din galeriile orașului, integrând text pe pânze viu colorate, invocând istoria opresiunii și a rasismului. Muralele sale se inspiră din pictura primitivă, utilizează semne și straturi de vopsea alături de cuvinte semnificative care fac trimiteri sociale.

După prima sa expoziție personală din 1982, Basquiat a devenit celebru peste noapte devenind inspirație atât pentru mișcarea underground, cât și pentru elitele din galerii. Prietenia sa apropiată cu Andy Warhol l-a propagat și mai mult pe scena artistică, însă în 1987, la scurt timp după de Warhol a murit, Basquiat a făcut o supradoză de heroină. Lucrările sale rămân în continuare relevante și astăzi având în vedere climatul social-politic din întreaga lume, iar artiștii din diferite domenii fac în continuare referire la arta lui Basquiat. De exemplu, în 2017, binecunoscutul artist stradal Bansky a realizat două murale inspirate și dedicate lui Basquiat pe pereții de la Barbican Centre, ”comentând” prin acestea pe tema rasismului și a abuzului de putere din partea forțelor de ordine. De asemenea, în 2013, rapperul Jay-Z i-a dedicat lui Basquiat un cântec de pe albumul ”Magna Carta Holy Grail” – ”Picasso Baby”, referințe realizate pentru că Jay-Z se identifică cu povestea artistului stradal, care a ajuns celebru și bogat în ciuda condițiilor precare în care s-a născut.

Ascultă acest articol 09:49

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.