Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 20/04/2022
Film

Muzică de film | ALEXEI ŢURCAN („România Sălbatică”) @Premiile GOPO

Alina Bălan De Alina Bălan
Comentarii Muzică de film | ALEXEI ŢURCAN („România Sălbatică”) @Premiile GOPO Share Muzică de film | ALEXEI ŢURCAN („România Sălbatică”) @Premiile GOPO


Documentarul România Sălbatică este cel mai amplu proiect de film documentar dedicat naturii din România. În 2021, povestea conturată de Dan Dinu și Cosmin Dumitrache a fost vizionată de peste 25.000 de spectatori. Aceștia s-au adunat pentru a se simți cât mai aproape de experiențele oferite de cadrul rural al țării, de la peisaje fantastice, la ritualuri și jocuri ale animalelor, ce se ascund în general de ochii lumii. Documentarul permite spectatorului să vadă prin microscop părțile României lăsate crude și neatinse. De completarea tabloului s-a ocupat Alexei Țurcan, compozitorul coloanei sonore, ce s-a ajutat de o orchestră și de vocea Mădălinei Pavăl pentru a surprinde cât mai minuțios ludicul, dar și dramatismul naturii.

Trailer: România Sălbatică

Pe Alexei Țurcan îl știm chiar din gura artiștilor, în special de la cei din scena alternativă, care îl asociază mereu cu aprecieri și mulțumiri live pentru producțiile muzicale pe care le realizează. S-a manifestat artistic mult timp în trupa Travka, a creat aranjamente pentru orchestre, a compus muzică de teatru și în prezent este producător la Unda Recording, mânuitor priceput de acordeon și chitară și bineînțeles, nominalizat la Premiile Gopo la secțiunea Cea mai bună muzică originală.

Alexei, ești la debutul într-un lungmetraj de cinema. Care sunt în cazul tău particularitățile procesului de a crea muzică ca susținere şi complement a imaginii?

Depinde de proiect. Specific, pentru România Sălbatică am primit periodic secvențe din film. Pe unele le-am discutat înainte cu Dan Dinu și Cosmin Dumitrache, ce fel de muzică simt ei, ce spune povestea, în alte cazuri i-am surprins eu. Provocarea a fost să observăm evoluția și imaginea de ansamblu, povestea „mare”, astfel încât spectatorul să se piardă în această călătorie

Muzică de film | ALEXEI ŢURCAN („România Sălbatică”) @Premiile GOPO
Gala de închidere TIFF 2021

În cazul României Sălbatice, care au fost cele mai interesante provocări cărora a trebuit să le faci față?

Cum am spus și mai sus, filmul își propune o înșiruire de povești, este o invitație pentru spectator să observe natura și sălbăticia României. Având atât de multă diversitate de faună, floră și relief a fost o provocare să legăm organic fiecare scenă, iar povestea de ansamblu să reprezinte (și muzical) aceeași țară. Știam de la început că vrem ca muzica să sune cumva românește, iar aici a trebuit să vin cu soluții creative, inserții subtile de instrumente tradiționale, anumite teme interpretate de orchestra simfonică care să pară extrase din folclor, ritmuri și percuții rudimentare, vocea Mădălinei pe tema principala a filmului.

Ce te-a inspirat cel mai mult din filmul România Sălbatică, peisajele naturale (‚spațiul’) sau ritualurile animalelor sălbatice (‚personajele’) și de ce?

M-au inspirat în egală măsură și spațiile, prin multe am fost și mi-am amintit trăirile de atunci de la care m-am inspirat acum, dar și personajele și poveștile lor. În afară de marea parte a păsărilor care-și desfășoară ritualurile cumva în văzul lumii, celelalte animale au această latură ascunsă (prin natura lor sălbatică), lucru cu care trebuia să mă familiarizez și să mă obișnuiesc. Acest proces de personificare a lor și a relațiilor lor mi-a permis să evoc muzical o situație, un joc, o iubire sau o dramă.

Ce tip de sound ți-ai propus să creezi când ai văzut prima dată imaginile din film? Cum ai lucrat muzica astfel încât să fie în tandem cu sunetele naturale?

Mi-am propus să fac un sound pe măsura imaginilor, simplu (de zis)! Mă gândesc la câteva exemple: jucăuș și haios pentru mica telenovelă a prigoriilor, amplu și puternic pentru crestele impunătoare și vremea neprietenoasă de acolo, solitar și idilic pentru ceața matinală de pe lacul Sf. Ana, contemplativ pentru zimbrii proaspăt reveniți în sălbăticie și bineînțeles „samuraic” pentru luptele teritoriale ale cocoșilor de munte, ha ha! Altfel spus, noblețea Dunării filmate de sus vorbește de la sine și deschide ușa imediat pentru Doamna Inspirație.

Muzică de film | ALEXEI ŢURCAN („România Sălbatică”) @Premiile GOPO
Alexei Țurcan & Mădălina Pavăl, Foto Alex Mușat

Cum a intervenit decizia de a îngloba vocea Mădălinei Pavăl pe coloana sonoră?

Nu foarte multe documentare beneficiază de OST-uri cu parte vocală. Cred că am reușit mai multe premiere cu acest Original Soundtrack. Dar, vorbind despre voce, cu Mădălina lucrez de ceva vreme, a fost o alegere naturală. Am scris tema principală cu vocea ei în minte. Iar cuvintele au devenit vocea Omului și a Naturii în același timp.

Reușita compozițiilor se datorează și unei sensibilități personale legate de natură? În ce măsură implicarea în proiect a avut și o componentă personală, de eventuală atracție pentru subiect?

Nu cred că există om care să nu aibă o sensibilitate personală legată de natură. În plus, multiplele producții internaționale din ultimii ani (documentare despre natură) ne-au crescut tuturor apetitul și curiozitatea pentru a descoperi aceste minuni ale Pământului. La nivel personal, știam că mă „joc” cu emoțiile. Rolul meu de compozitor a fost să le canalizez și să le dau voce iar asta e cea mai mare atracție pentru un proiect. Mă bucur enorm că am avut la dispoziție toate cele necesare pentru a mă manifesta muzical pe măsura unui asemenea proiect, de la dirijorul Tiberiu Soare alături de Bucharest Film Orchestra, până la studioul Unda Recording unde am compus, produs și mixat tot materialul. Și o mențiune specială pentru Matei Truță și Tudor Giurgiu care mi-au acordat această încredere și au făcut posibilă toată această aventură. Pentru industria noastră cinematografică e ceva chiar inedit.

Muzică de film | ALEXEI ŢURCAN („România Sălbatică”) @Premiile GOPO
Alexei Țurcan & Mădălina Pavăl, Foto – Arhiva personală – MP & AT

În ce măsură nominalizarea la Gopo, un premiu de film, are relevanță sau importanță pentru tine ca muzician?

Cred că importanța și relevanța acestei nominalizări este foarte mare în primul rând pentru întregul proiect România Sălbatică, cu toți „sateliții” din jur, platforme educaționale, ONG-uri, comunitatea, acest documentar și filmele ce se vor mai face. În afară de muzică mai avem și alte 4 nominalizări. Pentru mine ca muzician și compozitor mă bucură în egală măsură și alte lucruri – că la nivel de producție am creat un precedent, crearea coloanei sonore pentru orchestră și înregistrarea ei – toate aici, la noi. Și al doilea lucru – că am reușit să aduc această componentă artistică coerentă asupra unui material de documentar și am trezit în sufletele spectatorilor o paletă largă de emoții pozitive – curiozitate, mândrie, implicare, apartenență și chiar dor. Prestigiul premiilor Gopo vorbește discret, cu tact, într-o cameră gălăgioasă a noastră, a tuturor, preocupați mereu, dar mai ales acum, cu altele.

Interviu de ALINA BĂLAN

NOTĂ: Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează performanțele creatorilor români din domeniul cinematografiei va avea loc în acest an pe data de 3 mai, la Teatrul Național din București, și va fi transmis în direct pe VOYO, TIFF Unlimited și premiilegopo.ro.

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Esențiale

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.