Format Lady s-a născut din dorința fondatorilor Timur Mihăilescu și Magda Mihăilescu, ambii absolvenți ai Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București, de a aduce în atenția femeilor din România ținute moderne și elegante, promovând conceptul de „produs românesc”. Brandul a fost dezvoltat în 2011 și tot atunci s-a deschis și primul magazin în București, dar în următorii ani s-a extins și în Brașov și Cluj. De altfel, designerul brandului este co-fondatoarea Magda Mihăilescu, care se inspiră constant din tradiția românească și dorește ca prin fiecare colecție să îmbine tradiționalul cu modernul. Ea este și cea care ne-a răspuns la întrebări.
Povestiți-ne un pic cum ați ajuns să dezvoltați acest brand și cine sunt oamenii din spatele lui.
Fondatorii sunt o familie de arhitecți, care au dezvoltat Brandul Format Lady imediat după ce au terminat facultatea. Erau tineri, visători și cu dorința de a reuși. Cu alte cuvinte, ei au crescut împreuna cu acest brand.
Prin ce se deosebește Format Lady de restul brandurilor de îmbrăcăminte de pe piață?
În primul rând, produsele Format Lady sunt 100% produse românești. Acum 20 de ani toate ingredientele, acestea însemnând țesături, accesorii etc. le achiziționam din România. Erau fabricile de lână Carpatex din Brașov sau de țesături din in, de la Zefirul din București, unde găseam tot ce ne doream pentru producția noastră. Acum țesătura o luăm în mare parte din UE, dar designul și manopera sunt românești.
Produsele noastre cred că se deosebesc de restul produselor de pe piață prin faptul că sunt autentice, originale și au mult suflet. Tot ceea ce am realizat ca și modele este ceea ce noi am purta sau am admira.
Care au fost cele mai mari piedici în dezvoltarea acestei afaceri?
Fiind o afacere de familie, piedicile sau mai degrabă le-aș numi „mici coborâșuri”, au avut legătură cu viața personală. Mai exact, timpul liber a fost aproape inexistent. Bineînțeles, în ultimii 2 ani au avut legătură cu pandemia. Deși avem site și vindem online, nu a fost același lucru ca atunci când o persoană intră în magazin, admiră, probează și alege să cumpere sau nu.
Ce ne puteți spune de materialele cu care lucrați?
Țesăturile cu care lucrăm sunt în mare parte țesături naturale: bumbac și in, pentru colecțiile de primăvară-vară; lână, vâscoză și tricoturi groase pentru colecția de toamnă-iarnă. Cum am spus, le comandăm din UE, din Italia, Franța sau Olanda. Totuși, recunoaștem, ne este dor de perioada în care achiziționam țesăturile de la fabrici din România. În felul acela simțeam că totul este al casei, românesc.
Cum arată în momentul de față Format Lady în cifre?
Arată puțin mai bine și sperăm la și mai bine. Ne-am revenit greu după perioada de lockdown, am avut o perioadă de creștere în vară lui 2020. Practic comerțul a fost dictat de ceea ce pandemia a permis sau a restricționat. În acești doi ani, noi am alternat, au scăzut vânzările în perioade de restricții și asa-zisele „valuri” ale pandemiei, apoi au crescut în perioadele de relaxare ale restricțiilor. Ceea ce este firesc!
Au fost și momente dureroase, am închis magazinele din Brașov și Cluj. Însă am reușit, cu efort, să păstrăm magazinele din București. De asemenea, am menținut deschis magazinul din Fashion Outlet Militari și am deschis Magazinul din Fashion Outlet Pallady, de pe A2 București – Constanța. Cumva ne-am adaptat la cerere, la pandemie, la oameni. Ne-am transformat, în același timp păstrându-ne principiile, valorile, creațiile, oamenii. Am avut noroc de echipe bune, de echipe umane, cu care am mers prin vremuri tulburi.
Cum ați ales să vă promovați brandul?
Nu suntem adepții unei promovări agresive. Când promovăm anumite discounturi pe care le facem în magazine, nu mărim prețurile înainte. Nu ne păcălim clientele. Nu suntem un business care dispare în 2 ani, avem o poveste în spate, o credibilitatea pe care am construit-o în ani și ani, de 20 de ani mai exact. Pentru promovare folosim rețelele de socializare, am investit acum doi ani într-un nou site, dar mai mult nu am făcut în această zonă. Noi avem clientele noastre, cele care ne iubesc hainele, care ne caută. Pentru ele vrem să rămânem la „înălțime”. E drept că dorim și cliente noi, însă nu poți face performanță instantaneu. E nevoie de timp, să te cunoască, să poarte hainele, să simtă ceea ce ele transmit. Ulterior, ne vor căuta. În magazine! Mizăm pe natural, pe starea de bine, pe confort, pe stimă de sine crescută, sentimente pe care hainele noastre au darul să le transmită.
Cine cumpără mai mult de la Format Lady, care este publicul vostru țină?
Cumpară de la noi cliente cu venituri medii din anumite domenii de activitate: învățământ, sanitar, bancar, medical. De asemenea, o serie de prezentatoare de la diverse posturi TV sau anumite invitate au apărut în ținutele noastre, fără ca noi să sponsorizăm acele emisiuni. Partea cea mai frumoasă a poveștii este atunci când vedem produsele noastre purtate pe stradă, în restaurant etc. Ei, bine, atunci suntem mândri și fericiți că sunt apreciate.
Cum prevedeți evoluția brandului Format Lady pentru următorii ani?
Din păcate, tot vom traversa o perioadă dificilă în 2022, de aceea am și decis să închidem anumite magazine. Totuși, sperăm și ne luptăm să revenim la producția și, evident, la vânzarea din anii dinainte ca pandemia să ne schimbe pe noi toți.
- Text de Gruia Dragomir.