Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 04/03/2022
Film

Berlinale, la genul feminin, modul optimist

Monica Felea De Monica Felea
Comentarii Berlinale, la genul feminin, modul optimist Share Berlinale, la genul feminin, modul optimist


Din păcate, despre ediția de anul acesta e la Berlinale s-a scris foarte puțin în România, asta și pentru că nu am avut ca în alți ani un film românesc în competiția de lungmetraj. Unul dintre puținele titluri care mi-au rămas în minte a fost acela din Libertatea, unde Iulia Blaga scria ”Victorie feminină la Berlinale”. Și nu era departe de realitate, doar unul dintre premiile principale ale festivalului a plecat către un bărbat – Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului, oferit lui Hong Sang-soo pentru „The Novelist’s Film”.

Ce a adus totuși o victorie feminină și de ce este prezența feminină din una dintre cele mai importante competiții ale lumii atât de importantă? Dacă este să căutăm un fir comun al filmelor de anul acesta de la Berlinale, acesta este definit de tema iubirii și a grijii față de celălalt. Desigur, o perspectivă mai mult feminină, mai plină de empatie ca în alți ani și determinată de 2 ani pandemici unde regizorii, la fel ca mulți dintre noi, au meditat la rolul pe care arta o poate avea în societate. Concluzia Berlinalei este îmbucurătoare în acest sens și plină de speranță, departe de zgomotul rețelelor de social media sau a platformelor de filme online care au ca locomotivă un conținut superficial marcat mai degrabă de nevoia de consum și entertainment.

Filmul Catalan care a plecat acasă cu Ursul de Aur, „Alcarràs”, de Carla Simón, vorbește cu multă căldură despre relațiile de familie și despre cât de dispuși sunt oamenii de a renunța în încercarea de a se proteja unii pe alții și pe ei însuși. Calire Denis (una dintre cele mai valoroase cineaste franceze) care a plecat acasă cu Premiul de regie pentru „Both Sides of the Blade”/„Avec amour et acharnement”, vorbește despre iubirea complicată într-un cuplu, în timp ce ”Return to Dust”, filmul chinezesc nepremiat dar care a avut parte de cronici foarte bune vorbește despre grija față de cel de lângă, mai slab decât tine. Tot un film nepremiat ce merită menționat este și ”Les passagers de la nuit”, cel mai recent film al cineastului francez Mikhaël Hers, la fel de solar cum ne-a obișnuit, cu o Charlotte Gainsbourg într-un rol memorabil, precum nu va fi uitat prea ușor indonezianul ”Nana: Before, Now & Then” de Kamila Andini (Ursul de Argint pentru rol secundar) care dovedește că iubirea se poate naște și din conflict, transformând relația dintre o soție și o amantă în cea mai pură și frumoasă relație de prietenie.

Pe acest ton optimist în care oamenii descoperă tot ce e mai frumos în ei începe anul cinematografic internațional, iar asta nu poate fi decât o veste bună.

Text de MONICA FELEA

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută