Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 21/02/2022
Artă & Cultură / Carte

ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul

Claudia Aldea De Claudia Aldea
Comentarii ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul Share ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul


„Uneori simt că acest întreg oraș este un vast organism. E o ființă umană din care toți facem parte. Dar suntem limitați de drumuri, de canale, de tuneluri, de trenuri. E ca și cum cărările noastre sunt bătătorite pentru noi și nu există vreo modalitate de a devia de la ele.”

Citește și:

ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul

Cartea a fost tradusă la editura Humanitas

Continuând tradiția și fascinația existente în cultura și literatura japoneză pentru pisici, vizibile atunci când ne gândim la lucrări precum „Kafka pe malul mării”, a lui Haruki Murakami, la „Motanul are cuvântul”, opera lui Natsume Sōseki, amintită și în „Memoriile unui motan călător”, de Hiro Arikawa sau la „O pisică, un bărbat și două femei”, a lui Jun’ichirō Tanizaki, „Pisica și Orașul” reprezintă o imagine deloc superficială a Tokyo-ului secolului XXI.

Atras de cum sunt reprezentate pisicile în spațiul japonez, după ce a petrecut 10 ani în capitala Japoniei ca profesor de limba engleză, traducător de jocuri video, jurnalist și fotograf, autorul britanic Nick Bradley și-a terminat doctoratul la Universitatea East Anglia în 2020, cu o teză pe tema pisicilor în literatura japoneză, romanul (care este și debutul său literar) apărând în același an.

ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul

Deschizându-se cu „O pisică albastră”, de Sakutarō Hagiwara („Doar o făptură poate dormi în noaptea acestui vast oraș/ E umbra unei singure pisici albastre/ Umbra care spune trista poveste a omenirii”), romanul, care poate fi privit și ca o colecție de povestiri, începe cu „Tatuajul”, unde este introdus primul personaj, tatuatorul Kentaro (care lucrează conform tehnicii tradiționale tebori, adică manual, pentru cei din Yakuza), abordat, într-o zi, de o elevă de liceu care vrea să își tatueze pe spate întregul oraș Tokyo, reprezentat fără oameni. Când ajunge, în desenul său, la statuia lui Hachiko, câinele din Shibuya, pentru a păstra tradiția de a avea o ființă vie în reprezentările lui, artistul pune, lângă, o pisică tricoloră, doar că se întâmplă ceva straniu, iar animăluțul începe să se plimbe, spre oroarea bărbatului, prin orașul din cerneală.

Următorul capitol, „Cuvinte căzute”, prezintă povestea lui Ohashi, un fost maestru rakugo (monolog comic tradițional japonez), care acum locuia pe străzile din Tokyo, alături de pisica lui (tricoloră), rămasă ultimul său spectator. Cei doi se adăposteau într-un hotel cu capsule abandonat, adus la viață de amintirile artistului, doar că, odată cu Olimpiada din 2020, oamenii străzii sunt izgoniți din oraș, dispărând fără urmă.

ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul

Foto: Nick Bradley în Japonia, via JNTO

Mai departe, „Street Fighter II” o prezintă pe Kyoko, o femeie căreia îi place foarte mult jocul care dă numele capitolului și care iese în fiecare seară la karaoke alături de colegii de la muncă, „Sakura” aduce în prim-plan povestea unui taximetrist din Tokyo, care întâlnește în fiecare zi tot felul de personaje (cum este femeia care călătorește din Kanazawa în capitală purtând un kimono roz, împodobit cu frumoasele flori de cireș), trilogia „Detectivul Ishikawa” vorbește despre un investigator care se ocupă de pisici pierdute până când primește cazul unui bărbat dispărut, „Caractere chinezești” o urmărește pe Flo, o traducătoare americană care face zilnic naveta pentru a ajunge la compania unde lucrează, „Frunze de toamnă” introduce relația toxică dintre Mari (care se vede un Holden Caulfield pierdut în Tokyo) și George (scriitor de haiku-uri), „Pisică la indigo” se petrece la Universitatea Tokyo, unde un profesor construiește o pisică robot pentru a o dărui fiicei lui de Crăciun, „Bakeneko” prezintă o poveste care are loc la un vechi restaurant numit „Hiroshima Okonomiyaki”, în „Omatsuri” pisica cea tricoloră ne ia cu ea atunci când se plimbă pe acoperișurile caselor, „Trofalaxie” urmărește parcursul unui personaj violent care și-a pierdut părinții și care, acum, singur în casă, citește Arta Războiului pentru a se lupta cu furnicile care au invadat-o, iar în „Hikikomori, Futoko & Neko” 2 băieți au grijă de o pisică accidentată (poveste reprezentată parțial în stilul Manga).

Părăsim orașul lui Nick Bradley prin „Ceremonia de deschidere”, o călătorie de 14 ore din New York în Tokyo, care se termină cu începerea Jocurilor Olimpice.

ALEGERILE CLAUDIEI | Nick Bradley: Pisica și Orașul

Pe tot parcursul romanului, poveștile sunt legate între ele prin micuța pisică tricoloră (cu caracter mistic), pe care, precum tatuatorul de la început, o urmărim sau o pierdem în experiența, gălăgia și aglomerația orașului care pare că nu se odihnește niciodată. Chiar și personajele sunt conectate, fără știrea lor, în acest uriaș desen, întâlnindu-se unele cu celelalte și simțind, în același timp, o puternică înstrăinare față de locul în care se simt captive: „Era ca și cum pisica ne-ar fi privit cum ne deplasaserăm și, exact cum imaginea orașului se materializa în ochii ei, tot la fel pisica respingea orice idee de formă sau control uman. Noi, oamenii, suntem prinși în soarta orașului.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută