Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 10/11/2021
Lifestyle / Arhitectură & Design

ANDREIA GABRIELA POPESCU | Despre bijuteria ca artă sau arta aplicată în bijuterie

Alexandra Bujeniță De Alexandra Bujeniță
Comentarii ANDREIA GABRIELA POPESCU | Despre bijuteria ca artă sau arta aplicată în bijuterie Share ANDREIA GABRIELA POPESCU | Despre bijuteria ca artă sau arta aplicată în bijuterie


Andreia Gabriela Popescu este designer de bijuterie și lector la Institutul de Artă și Design Assamblage din anul 2010. Deși a terminat Academia de Studii Economice, pasiunea pentru artă a motivat-o să renunțe la domeniul real și să își înființeze propria firmă de design și producție vestimentară. După trei ani, și-a dat seama că cel mai plăcut mod de a exprima bucuria creației este prin bijuteria contemporană.

Spune-ne câteva cuvinte despre tine. Ce te-a făcut să devii designer de bijuterie?

ANDREIA GABRIELA POPESCU | Despre bijuteria ca artă sau arta aplicată în bijuterie

foto © Alex Boghian 

Îmi place să cred că am fost un copil norocos, în sensul că mi am dorit încă de mică să creez, am simțit și conștientizat că am o legătură specială cu arta și prin urmare asta trebuie să fac. Am încercat pe cât posibil să îmi urmez visul, deși pot spune că nu a fost un drum lin sau drept la destinație 🙂 

Imediat după terminarea liceului am făcut ASE-ul, împinsă de la spate de părinții mei care îmi argumentau mereu că „arta nu ține de foame”. În contextul social și economic din perioada aceea, pentru a avea un viitor asigurat din punct de vedere material, trebuia să termini ori Facultatea de Medicină ori ASE-ul. Matematica a fost și încă este unul din punctele mele forte, economia nu-mi displăcea, răbdare și atenție asupra detaliului aveam din plin… În plus, fratele meu mai mare era deja student al ASE-ului, asta însemna că eu ca sora mai mică trebuia să-l iau ca exemplu, deci aveam toate condițiile necesare pentru a intra la ASE… Și așa s-a și întâmplat.

În timpul facultății am lucrat la companii specifice pregătirii mele, însă imediat după ce am absolvit Academia de Studii Economice-Facultatea de Finanțe, Bănci și Contabilitate (în anul 1997) m-am întors la dragostea dintâi, la artă și creație. M-am întors unde simțeam că îmi este locul, unde știam ca am mult mai mult „de spus”, unde puteam sa fiu eu trup si mai ales SUFLET la creaţie! Așa am înființat în anul 1999 o firmă de design și producție de articole vestimentare, dar și accesorii. După trei ani am trecut de la designul vestimentar la designul și creația de bijuterie, pentru că am simțit că prin bijuterie îmi pot exprima și pot transmite mai departe, mult mai bine, energia și trăirile mele interioare, extazul și bucuria creației. Pentru mine bijuteria este instrumentul ideal!

Anul 2010 a avut o însemnătate foarte mare deoarece a fost anul în care l-am întâlnit pe David Sandu care tocmai înființase Școala de bijuterie contemporană Assamblage, pe care am urmat-o și unde am rămas să și predau bijuterie la propunerea lui. Iar anul 2013 este anul în care am început să expun ca artist independent și în afara țării începând cu Milano, și alte mari orașe în care bijuteria contemporană are deschidere, chemare și înțelegere la public și instituții de cultură.

Cum alegi conceptele colecțiilor tale? Top 3 colecții ale tale.

Fiecare piesă pe care o lucrez are un concept la bază, nu este întâmplătoare. Pentru mine bijuteria înseamnă artă! Iar bijuteria contemporană este arta aplicată în bijuterie. Bijuteria contemporană este bijuterie conceptuală, fiecare piesă are în spate o poveste inspirată de un sentiment, o semnificație, o trăire. Conceptele transpuse în piesele mele vin din tot ce mă înconjoară: natură, istorie, cultura altor popoare, viața personală și experiențe. Îmi este dificil să poziționez colecțiile mele într-un top al preferințelor personale, deoarece fiecare dintre ele mă reprezintă, sunt parte din mine și mi le asum în totalitate. Le pot însă enumera pe cele prezentate sau premiate la mari expoziții de bijuterie contemporană sau muzee din România, Londra, Madrid, Barcelona,Veneția, Milano, Lisabona, Atena, Praga, Legnica, Vilnius, Baccarat, New York: ”Solve et Coagula” 2021, ”MovingArt” 2020, ”reBIRTH” 2019, ”Quintessenza” 2019, ”Belonging/s” 2019, ”Seed” 2019, ”SugarOFF” 2018, ”IKADA” 2018,   ”A-TOPIC” 2018, ”Zeppelin” 2017, ”Walls of Civilization” 2016.

Care este povestea colecției pe care ai prezentat-o la Romanian Jewelry Week 2.0?

Este o colecție nou creată anul acesta formată din 5 colecții capsulă. Fiecare a fost realizată special pentru evenimentul în care urma să fie prezentată. Prima „Solve et Coagula” GOLD este expusă la Lisabona în expoziția „YOU are HERE”  organizată de Institutul de Artă și Design Assamblage în cadrul primei Bienale Internaționale de Bijuterie Contemporană de la Lisabona.  A doua a fost prezentată la Romanian Jewelry Week 2.0.  A treia este expusă la Venice Design Week  2021 Jewelry Selection. Și celelalte două urmează să fie prezentate la IV MUESTRA de ORFEBRERIA Y JOYERIA CONTEMPORANEA MADRID 2022 și Milano Jewelry Week. Colecția se numește Solve et Coagulaby Andreia Gabriela Popescu. Conceptul colecției are la bază contextul actual cu care ne confruntam al pandemiei. Este o invitație la reflecție asupra transformării omului datorită unor situații sau fenomene cu care nu s-a mai confruntat până acum. Pe scurt..

ANDREIA GABRIELA POPESCU | Despre bijuteria ca artă sau arta aplicată în bijuterie

Colecția Solve et Coagula | foto © Ștefan Vartolomei

În vechime alchemia urmărea transformarea unor substanţe în aur. Sub acțiunea unui agent dizolvant, materia existentă era dizolvată pentru a fi re-formată, re-organizată sau cuagulată într-o nouă ordine…într-un nou produs. La ce anume asistăm sau chiar participăm acum de fapt se aseamănă cu o alchimie la nivel social. Este o transformare a omului datorită unor situații critice actuale, cu care nu s-a mai confruntat până acum. Frica de moarte este simbolul cel mai adânc sădit în mintea omului, în subconștientul nostru al tuturor. Ei i se poate atribui rolul agentului dizolvant al procesului de transformare…simbol capabil să rupă ordinea naturală a lucrurilor, si să subordoneze voinţa colectivă. Dizolvarea (solve) materiei existente în materie primordială (prima materia) este trecerea treptată a oamenilor dintr-o stare în alta, până la separare, destabilizare și chiar dezintegrare… Re-formarea sau re-organizarea (coagula) într-un nou tip de ordine, este starea finală in care apare noul produs.

Stare peste stare, trăire peste trăire… toate suprapuse una peste alta, val după val, total sau parțial… duc la un cumul general de transformare în altceva, cu o altă formă, diferită de cea initială dar aproape identică cu celelalte… la uniformizare. Sub noua mască ajungem să fim de fapt altcineva, un nou produs cu o nouă atitudine aproape unanimă… și suntem greu de descifrat sau înțeles față de cum eram. Colecția cuprinde piese unicat, lucrate manual folosind mai multe tehnici de bijuterie. Am început să lucrez la ea din luna aprilie și la sfârșitul lunii august am terminat cele 5 serii capsulă ce conțin între 10 și 13 piese. 

Cum a evoluat munca ta de-a lungul timpului și ce părere ai de evoluția ta? 

Îmi place să cred că lucrările mele de artă vorbesc mai mult despre mine decât aș putea s-o fac eu acum în câteva cuvinte! Iar expozițiile la care am fost selectată să particip de-a lungul timpului și premiile obținute reprezintă validarea muncii mele. Pe scurt, consider că pentru a reuși, trebuie să îți dedici trupul și sufletul muncii tale și orice obstacol este de fapt o provocare ce poate fi depășită! Și mai știu că în momentul în care crezi cu tărie în opera ta de artă și ți-o asumi, toată lumea va vedea asta în piesele tale. 

Povestește-ne puțin despre cum e să fii profesor într-un domeniu creativ. Ce îți place cel mai mult la elevii tăi? 

Este un lucru extraordinar! Mi-a plăcut dintotdeauna să comunic cu oameni creativi, să fiu înconjurată de iubitori ai frumosului, să împărtășesc și să dau mai departe din toata experiența mea, sau să răspund la dorința de cunoaștere și înțelegere a meseriei noastre. Acest lucru se datorează faptului că am avut în mama mea un exemplu de răbdare și pedagogie extraordinară, iar în tatăl meu exemplul celui care îți cultivă dorința de înțelegere logică a lucrurilor, dorința de a căuta rezolvare în orice provocare și dorința de a fi mai bun în tot ceea ce faci. A fi profesor într un domeniu creativ are la bază un proces de învățare simultană. Nu doar elevul are de învățat, ci și profesorul continuă să învețe. 

Cum vezi viitorul bijuteriei contemporane? Care sunt trend-urile internaționale? 

Dacă ne referim la designul de bijuterie din România, pot spune că acesta a evoluat de la un an la altul și cu siguranță va continua în evoluție, poate și datorită contextului social. Iar pe plan internațional bijuteria este și va fi în continuă schimbare și redescoperire. 

Ce ar trebui să știe un designer la început de drum? 

În primul rând să înțeleagă rolul extrem de important al culturii tehnice. Ea te ajută să îți exprimi coerent și pe deplin ideile, să găsești soluțiile tehnice necesare pentru a realiza acest lucru. Astfel, publicul va înțelege mult mai ușor și corect mesajul pe care tu ca artist vrei să-l transmiți. Deci nu este suficient să ai doar creativitate, este necesar să ai și o cultură tehnică mai vastă. Un alt lucru important este ca designerii și creativii să aibă o prezență constantă, serioasă, asumată și continuă la evenimentele de profil specifice branșei noastre, și ma refer la marile evenimente dedicate bijuteriei contemporane, săptămâni ale bijuteriei, bienale de bijuterie, Muzee de Artă Recentă, etc. Este într-adevăr o provocare să ajungi să faci parte din acest peisaj cultural internațional, și presupune participarea la concursuri, preselecții, investiții în timp, muncă și bani, însă intrat și continuat cu consecvență câteodată ani la rând, lucrurile chiar se întâmplă. 

Numește trei designeri pe care îi admiri. 

Kazumi Nagano. Corrado de Mateo. Tanya Crane 

Ce proiecte viitoare ai? 

Pentru anul viitor am fost deja acceptată să particip al 4-lea an consecutiv la Muzeul de Artă Decorativă din Madrid unde voi prezenta 6 piese din colecția capsula ”Solve et Coagula” Gold. În cadrul ROJW 2.0 am primit din partea CLUSTER LONDON Fair premiul special de participare în evenimentul CLUSTER LONDON JEWELRY de anul viitor. Urmează apoi Milano Jewelry Week și ArtistarJewels 2022.

ANDREIA GABRIELA POPESCU | Despre bijuteria ca artă sau arta aplicată în bijuterie

Premiul CLUSTER LONDON AWARD @ ROJW2.0

Interviu de de ALEXANDRA BUJENIŢĂ

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Esențiale

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.