Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 27/10/2021
Artă & Cultură / Artiști urbani

Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție”

Gruia Dragomir De Gruia Dragomir
Comentarii Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție” Share Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție”


Sweet Damage Crew s-a format în mod oficial prin 2010, iar de atunci lucrările lor au transformat mai multe orașe din România, devenind unul dintre cele mai cunoscute și apreciate crew-uri de street art de la noi. În momentul de față, din SDC fac parte: Recis, Lost.Optics, Cage, Biex, Pandele, Shatran și Boeme. Florin Badea aka Cage este manager la SDC, dar și artist stradal de mai bine de 20 de ani. El ne-a povestit mai jos despre activitatea sa ca artist, dar și despre rolul „plictisitor” pe care-l are în acest crew.

Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție”

Cum ai ajuns să-ți creezi stilul personal și cât de greu este pentru un artist să se impună, să devină cunoscut, apreciat și căutat în România?

Nu mă consider talentat în acest domeniu al graffiti-ului, sunt alții cu adevărat spectaculoși, atât din punct de vedere al stilului, cât și al tehnicii. În 1999, când m-am apucat, mi-a plăcut atât de mult ideea de a face graffiti, încât nu m-am mai putut despărți de această lume. Lifestyle-ul, faptul că mă murdăream pe mâini cu vopsea și că realizam ceva, starea de creație, totul m-a atras dintotdeauna. În ceea ce privește propriul stil, au fost tot felul de căutări de-a lungul anilor, am încercat tot felul de abordări care să mă facă să mă simt confortabil. În cele din urmă m-am oprit la o zonă organică, o abordare ce îmi permite să greșesc și unde nimic nu este calculat matematic, cum se întâmplă în cazul unora dintre colegii mei. Cunoscut, apreciat și căutat nu sunt neapărat eu, Cage, ci mai degrabă echipa întreagă, Sweet Damage Crew, pe care încerc să o manageriez cât pot de bine și alături de care am realizat în ultimii zece ani o serie de proiecte spectaculoase.

De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?

Nu am un proces creativ bine definit. De obicei, când mă apuc să desenez, o fac pe hârtie sau pe tabletă și vine natural fără a avea o idee clară în cap. Văd pe parcurs ce direcție voi urma și ce decizii sunt de luat la nivel creativ. Muzica ajută. Dacă vorbim despre pictatul pereților, merg întotdeauna cu planul făcut de acasă, sunt destul de bine organizat și cu lucruri planificate din timp.

Cum ți-a schimbat street art-ul felul în care percepi arta și lumea în general?

Nu cred că mi-a schimbat în niciun fel percepția, eu oricum văd potențial în orice perete. Există câte un desen pentru fiecare perete în parte.

Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție”

Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?

Social media este o unealtă foarte bună pe care dacă știi să o folosești poți avea doar de câștigat de pe urma ei, mai ales într-un domeniu bazat pe vizual, cum este al nostru. Cred că prin intermediul rețelelor de socializare munca noastră a ajuns la mai mulți oameni și au avut șansa de multe ori să vadă acolo și procesul de creație, nu doar rezultatul final. Ajută foarte mult, cel puțin pe Instagram comunitatea de artiști stradali și grafferi este foarte mare și ai de unde să alegi ce e de urmărit și ce nu.

Povestește-ne un pic despre rolul tău în Sweet Damage Crew și care e lucrarea ta preferată făcută de SDC.

Nu o să intru-n detalii, pentru că este plictisitor. Contabilitate primară, contracte, facturi, întâlniri cu clienții, negocieri etc. Rolul meu în SDC aș zice că este unul mai mult logistico-birocratic decât unul artistic. Îmi place să zic despre mine că fac lucrurile să se întâmple. Rezolv ce e de rezolvat. Pun treburile cap la cap și am o satisfacție aparte când văd rezultatul final. E un fel de project management combinat cu salahoreală. Nu ai ce-i face, mereu e nevoie de câte unul care să stea cu nasul în hârtii, dar care să știe să dea și cu spray-ul și să aibă și anduranță la dat cu trafaletul. Lucrarea mea preferată din portofoliul SDC? Cred că este în continuare cea realizată în București la Grădina cu Filme.

Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție”

Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?

Fiecare lucrare în parte este diferită de cealaltă. Pe fiecare șantier pe care ajungem provocările sunt diverse și din cele mai neașteptate. Mici exemple: schele instabile și improvizate. Nacele care nu ajung la înălțimea la care trebuie făcută lucrarea. Pereți cu texturi dificile sau de pe care se desprinde tencuiala. Vopsea de proastă calitate. Cetățeni revoltați, condiții meteo nefavorabile, prea cald, prea frig, prea plouă și multe altele.

Din punctul tău de vedere, cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj socio-politic?

Dacă simte că trebuie să facă asta, să o facă. Dar nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea. Este o chestiune de percepție. Nu sunt nici împotrivă, dar nici pentru. Consider că totul se rezumă la libertatea de creație. Artistul poate face ce vrea și ce simte.

Artiști urbani | CAGE: „Nu întotdeauna un mesaj socio-politic ajută din punct de vedere artistic, ci poate strica lucrarea, e o chestiune de percepție”

Cu ce ai vrea să rămână cineva care trece pe stradă și vede lucrările tale sau ale SDC?

Ar fi plăcut să rămână cu amintiri.

Ce urmează pentru Cage și Sweet Damage Crew?

Cel mai probabil urmează o serie de proiecte mari cu tot crew-ul (Recis, Lost.Optics, Cage, Biex, Pandele, Shatran, Boeme). Credem că va avea loc și o extindere a echipei, suntem deja la etapa de scouting pentru posibili colaboratori. Și ne vom concentra pe realizarea unui festival de street art în București. „Outline” se numește el, a avut o primă ediție în 2018, dar sperăm să putem să îl reedităm cât de curând.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută