Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 15/09/2021
Artă & Cultură / Teatru

Interviu cu Bogdan Sărătean, directorul festivalului ”25 De Ore De Teatru Non-Stop”: ”E un festival viu, cu 25 de evenimente, dedicat publicului”

Răzvan Sădean De Răzvan Sădean
Comentarii Interviu cu Bogdan Sărătean, directorul festivalului ”25 De Ore De Teatru Non-Stop”: ”E un festival viu, cu 25 de evenimente, dedicat publicului” Share Interviu cu Bogdan Sărătean, directorul festivalului ”25 De Ore De Teatru Non-Stop”: ”E un festival viu, cu 25 de evenimente, dedicat publicului”


Mai e nevoie de teatru independent? Am stat de vorbă cu Bogdan Sărătean care ne invită să aflăm împreună răspunsul la cea de-a 11-a ediție a Festivalului “25 de ore de teatru non-stop”. Prologul începe vineri, în 17 septembrie, cu o premieră BIS Teatru.

 

”E un festival viu, cu 25 de evenimente, dedicat unui public atât de divers”

 

Sunt deja mai bine de 10 ani de când festivalul ”25 de ore de teatru non-stop” se întâmplă indiferent de obstacole, fie ele financiare, sanitare sau de altă natură. Ediția a XI-a are trei capitole care au loc în trei weekend-uri consecutive. Ce surprize ne-ați împachetat în programul ediției 2021?

Începem cu o surpriză, premiera BIS Teatru – ”Mutat de la noi”, în deschiderea prologului. Dar dacă e surpriză, să nu dăm spoilere. Vă asigur doar că spectatorii vor fi solicitați senzorial, într-un spațiu inedit. Vom fi cu toții parte dintr-o călătorie a dezrădăcinării, într-o instalație-performance care îmbină arta teatrală, cu cinematografia și muzica live. Nu ratați eventul, se întâmplă doar o dată, în 17 septembrie. Nu e neapărat o surpriză că vom merge în cartiere (doar că de data asta vom fi în Cartierul Arhitecților, în afara orașului), nici că vom merge către vârstnici (textele interbelice ale lui Constantin Tănase îi vor bucura pe rezidenții de pe strada Azilului). Cred că surpriza mare va fi când vom reuși să ducem la capăt un festival viu, cu 25 de evenimente, dedicat unui public atât de divers. În anul de pomină 2021.

 

Vremurile grele au fost mereu o sursă de creativitate. Sunt spectacole selectate în acestă ediție care pun sub lupă realitatea ultimului an și jumătate?

Jucăm ”Născut în 2000”, spectacol conceput în toiul pandemiei, care din păcate s-a jucat doar o dată în acest an. Scriptul s-a născut din experiențele celor patru actrițe pe tema maternității. Maratonul propriu-zis se încheie cu un spectacol îndrăzneț al companiei REACTOR din Cluj, care vorbește despre crize identitare și depresiile specifice izolării și însingurării. De asemenea “Verde Tăiat”, spectacol Pro Teatru cu nominalizare la UNITER, tratează tema tăierilor ilegale de păduri, un subiect pe care mulți și l-ar dori tabu.

 

Implicarea în festival a persoanelor mai puțin favorizate continuă și în acest an. Ce proiecte vor avea loc în acest sens?

Preocupările BIS Teatru în direcția artei comunitare, incluzive, se regăsesc din plin în programul festivalului. Da, vrem săli pline, da, vom începe maratonul, în 25 septembrie, la Sala Thalia cu o comedie duioasă și emoționantă a Teatrului de Artă București pentru publicul larg, dar în același timp ne interesează cum arta teatrului poate VINDECA în vremuri precum cele pe care le trăim, cum poate să îi ajute pe cei singuri, pe cei stigmatizați. Festivalul face un liant între adolescenții aflați în situații de risc din cartierul Ferentari, din București (Trupa PlayHood coordonată de Mădălina Dorobanțu și Ionuț Oprea) și adolescenții “răsfățați” ai Sibiului (Trupa “Fabrica de Teatru” coordonată de Laura Luca). De asemenea va continua proiectul DOAR SUNT al Biancăi Babeș, psihoterapeut care face minuni implicând persoanele cu dizabilități în proiecte cultural-comunitare.

 

Ediția din acest an se apleacă asupra companiilor independente care au continuat să existe în ciuda vremurilor dificile pe care le traversăm. Cum a trecut BIS Teatru prin această perioadă?

Anul trecut a fost cu tente eroice, nu exagerez. BIS teatru a scos 4 premiere pe viu și una online. Aveam cumva impresia că suntem DATORI să continuăm, că tocmai în astfel de momente se verifică necesitatea reală a ceea ce facem, ROSTUL artei noastre. Apoi a intervenit politicul, miniștrii cu declarații publice care promiteau fonduri pentru companiile independente. Ne-au zăpăcit să ne înscriem în tot felul de registre, să completăm tabelașe (ce-i drept către publicul larg s-a transmis cumva de fațadă informația, FALSĂ de altfel, că s-au alocat fonduri pandemice pentru artiști). NIMIC, absolut nimic nu s-a întâmplat în realitate. Nici un sfanț, vorba poetului. Apoi au venit “de sus” reglementări sanitare demne de țara lui Eugen Ionescu și a lui Tristan Tzara, care te împiedicau să joci în aer liber, obligându-te să muți evenimentele în spațiu acoperit (poveste reală pricinuită de reglementări scrise pe genunchi). Într-un final, toamna târzie ne-a găsit carantinați, storși, bolnavi la propriu. Stranii vremuri. Lăudabil că în aceste condiții incerte autoritățile locale nu au blocat agenda culturală a Sibiului, continuând să sprijine evenimente.

 

Cu toate că vorbim de un festival de teatru independent, el e dependent de foarte multe lucruri. După primii 10 ani încheiați crezi că decidenții, publicul au înțeles mai bine nevoia de teatru independent în comunitate?

Spectatorii au început să înțeleagă specificul a ceea ce facem noi. E cert că există o nevoie reală a proiectelor noastre, cu precădere a celor nișate, care nu sunt adresate publicului larg. Mă refer la proiectele comunitare, la cele educaționale (intervențiile culturale din căminele de vârstnici, din cartiere) dar și la zona de experiment artistic (vezi ”Caelum Meditatio” cu Charlie Fălămaș, în programul festivalului). În același timp îmi doresc un dialog transparent, real cu decidenții. Să ne vedem față în față, să găsim ÎMPREUNĂ soluții pentru o implicare benefică în problemele comunității. Mai puține hârtii, mai multă comunicare vie. Cerințe birocratice care apar peste noapte, enunțate unilateral, fără a înțelege beneficiul lor, nu vor face decât să alunge oamenii cu idei și inițiative din acest minunat oraș. Haideți să facem așa încât ”îngropatul în hârtii” să devină o sintagmă a trecutului.

 

Autor RĂZVAN SĂDEAN

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută