Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 22/12/2020
Film TV

EXCLUSIV | ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii EXCLUSIV | ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS Share EXCLUSIV | ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS
ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS


EXCLUSIV | ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS (30 de arginţi)

Mix uimitor de entertaining de Mystery-Thriller adult, comedie neagră şi film de acţiune cu accente Horror, serialul 30 de arginţi de pe HBO este unul dintre cele mai originale seriale difuzate la noi în ultimii ani.

Cu puţin timp înainte de lansarea globală pe platforma de streaming a primului episod, am participat într-un grup restrâns de jurnalişti din mai multe ţări la o masă rotundă online cu scenaristul, regizorul şi producătorul sau, Álex de la Iglesia, cineast spaniol cu o imaginaţie ieşită din comun, multipremiat la festivaluri prestigioase (Fantasporto, Cognac, BIFFF, Venetia, Sitges) pentru producţii precum Perdita Durango, El día de la bestia, La comunidad sau Vrăjitoarele din Zugarramurdi.

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS
ÁLEX DE LA IGLESIA

Rugat să definească caracterul serialului al cărui sinopsis trimite la un amestec de Angels & Demons şi The Exorcist, autorul său a declarat că acesta “pare o poveste dintr-un roman de Dan Brown, dar spusă într-un fel mai dur, sau poate personajele sunt mai neobişnuite, pentru că sunt personaje spaniole. Ideea de bază este aceeaşi, fiindcă am vrut să spun o poveste cu mistere, un thriller, condimentat cu ceva horror à la Lovecraft… dar într-un sos à la Dan Brown, dacă e să facem analogia asta.

Rezultatul este însă cu totul diferit fiindcă eu nu sunt Dan Brown, eu sunt un spaniol religios şi acum locuiesc în Madrid dar m-am născut într-un orăşel de provincie, unde locuiesc oameni obişnuiţi. De asta poate am vrut să spun o poveste similară dar cu personaje reale, umane, nu cu un profesor foarte doct sau ceva similar.

Personajele mele sunt primarul şi veterinarul dintr-un cătun din Spania, unde oamenii lucrează mai toţi în restaurante, pentru că acolo mielul – carnea de miel – este la mare căutare şi este gătită excepţional, deci toată lumea ştie tot despre miel… şi în locul ăsta se întâmplă la un moment dat ceva extrem de absurd şi de ciudat, şi Diavolul pare că s-a înfiripat acolo. E cum ar fi Iisus în Bethlehem, e acelaşi lucru, o întâmplare extraordinară într-o mică aşezare de la ţară. Eu nu vreau să lucrez cu personaje de dimensiuni epice, personajele mele sunt mici dar într-o poveste epică.”

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS 30 de arginti

Părintele Vergara este un exorcist, pugilist și fost pușcăriaș, exilat de biserică într-un orășel izolat din Segovia, care vrea să uite și să fie uitat… doar că inamicii lui îl găsesc iar primarul ambițios al orașului, Paco, şi Elena, medicul veterinar local, ajung să facă echipă cu el și descoperă că se află în mijlocul unei conspirații globale pentru a controla cei 30 de arginți plătiți lui Iuda Iscarioteanul atunci când acesta l-a trădat pe Iisus din Nazaret. Monedele sunt blestemate și dețin puteri supranaturale. Cu toate că nu este lipsit de accente satirice sau amuzante, 30 de arginţi aparţine unui alt registru decât recentele comedii întunecate semnate de Álex de la Iglesia (Perfectos deconocidos şi El bar din 2017).

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS 30 de arginti

“Aşa este, m-am reîntors la genul Fantasy fără rezerve dar în continuare mi-e teamă de genul ‘pur’. N-aş vrea să mă apuc să fac un Horror pur, fără nicio alta inflexiune, mi s-a părut mereu foarte greu de făcut aşa ceva. Am folosit mereu pretexte umoristice, de comedie, de fapt cum e şi în viaţă, încerci să fii seducător. La fel e şi cu filmele.

Când spui o poveste într-un film şi vrei să atingi un anume subiect, te foloseşti de pretexte, de glume, poate de scene hazlii, de personaje comice, ca să ajungi în locul dorit de tine. Am şi eu însă o vârstă, am 54 de ani, şi îmi permit să spun ‘Nu’, aşa că, în cazul ăsta, mi-am zis să vedem cum ar fi povestea spusă de-a dreptul, fără umor, poate cu situaţii ciudate în locuri ciudate, poate cu personaje mai ciudate sau chiar prostuţe uneori, dar ce propun eu nu e să facem glumiţe ci să vorbim pe şleau despre bine şi rău, să luăm publicul de guler şi să-l întrebăm ‘Ce-ai zice să vorbim pe bune despre treaba asta?’.”

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS 30 de arginti

Serialul 30 de arginţi îşi construieşte plot-ul pe o premisă religioasă iar Álex de la Iglesia merge cu speculaţia până în miezul Bisericii Catolice ca organizaţie, mod de operare, influenţă şi dogme, direcţie în care nu s-a mai avântat atât de explicit din 1995, de la El día de la bestia. “Eu vreau să vorbesc despre religie, este mereu în mintea mea. Poate nu religia, dar întrebările cele mai importante din viaţa oricui, de exemplu… există ceva după moarte? E o întrebare firească la varsta mea.

Când ai 30 de ani nu te preocupă aşa de mult, dar la 40-50 de ani vezi că oamenii din jurul tău încep să moară şi îţi dai seama că şi tu esti parte din problemă. E ca atunci când se vorbeşte despre război şi percepi noţiunea asta ca pe ceva ce ţine de istorie, de trecut. Nu, moartea e ceva normal şi întrebarea asta e tot timpul în mintea mea. În acelaşi timp sunt preocupat de felul în care fac filme, de relaţia cu sotia mea, cu copiii mei, vorbesc tot timpul despre bine şi rău. În facultate am studiat filosofia, îmi place să vorbesc despre asta şi să mă gândesc serios la asta, dar nu vreau să fac filme plictisitoare în care să explic diferenţa dintre bine şi rău, nu îmi plac cei care abordează problema didactic.

Eu vreau să fiu politicos şi generos cu publicul, să îi ofer ceva uşor dar, în acelaşi timp, si profund. E ca şi la mâncare, dacă vreţi, îmi plac burgerii, dar nu pot mânca toată ziua burgeri. La fel şi cu religia şi filosofia. Oamenii se grăbesc, au şi alte probleme, deci hai să vedem dacă putem să vorbim de toate astea într-un film de acţiune. Poate e o idee absurdă, dar eu vreau să încerc.”

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS 30 de arginti

În fundalul personajelor principale care asigură dinamica şi coerenţa naraţiunii (Paco-Elena-Vergara) se relevă progresiv un triunghi clerical esenţial format din cei trei prieteni şi colegi de seminar, care reprezintă în opinia mea pilonii fundamentului spiritual ai poveştii din 30 de arginţi. L-am întrebat direct pe cineast cum a conceput acest trio gândindu-mă inclusiv la modul în care credinţa fiecăruia ajunge să fie testată. “E o întrebare foarte bună! În serialul meu sunt într-adevăr două triunghiuri de personaje.

Pe de-o parte îi avem pe Vergara, preotul, Elena, veterinarul, şi Paco, primarul din micul orăşel. Şi, cum spui tu, mai există şi triunghiul preoţilor, care controlează înţelepciunea lumii în serialul meu. Vergara e la mijloc, între Santoro şi Sandro. Sandro e un om bun, e aproape de oameni, el n-are nimic de dovedit, nu simte nevoia să fie mai bun decât e, e mândru de cine este, şi de aceea este un om tăcut, liniştit.

Vergara vrea să afle mai multe despre viaţă, despre Dumnezeu, despre religie, vrea să ştie mai mult, cum vrea de altfel şi Fabio Santoro, doar că Vergara nu vrea să treacă graniţa între bine şi rău, el vrea să rămână un om bun. Santoro [Cardinalul Petruccelli], pe de cealaltă parte, crede că dacă vrei să afli întreg adevărul atunci trebuie să fii rău pentru că adevărul nu e complet dacă nu ştii totul, iar ca să ştii absolut totul eşti de partea răului fiindcă adevărul în întregul său este în parte bun şi în parte rău. Vergara nu vrea să admită această dualitate şi-atunci Santoro îi spune: ‘Tu îngrădeşti adevărul!

Dacă vrei să cunoşti tot adevărul trebuie să fii deschis către absolut tot, deci trebuie să fii păcătos!’ Dar Vergara nu vrea să se lase corupt, nu vrea să fie păcălit de Diavol. Poate cel mai frumos moment din tot serialul este cel în care Sandro, Vergara şi Santoro stau faţă-n faţă şi discută deschis cu Diavolul, cu Lucifer. Atunci îşi dau ei seama că Diavolul este de fapt înţelepciune, este parte din creierul, din intelectul lui Dumnezeu Atotputernicul. Indiferent cum ai numi-o, în momentul în care el spune ‘Noi, Diavolii, vrem să evadăm din mintea lui Dumnezeu’, el vorbeşte despre mintea Domnului – locul acela e perceput ca fiind, de fapt, Iadul. E minunat să poţi expune ideile acestea în felul în care am putut s-o fac într-un serial de televiziune iar Horror-ul e poate singurul mod în care se poate spune o poveste de felul ăsta, mai degrabă decât comedia.

Dacă m-aş fi apucat să tratez subiectul în cheie comică nu m-ar fi luat nimeni în serios, dar în cheie horror este posibil, pentru că publicul vrea să ştie cum se termină povestea, care e adevărul, care e rezolvarea, şi am avut la îndemână o grămadă de elemente pentru a rezolva misterele, am putut explica lucruri, am putut discuta, şi am putut chiar, la un moment, dat să-l aduc în poveste pe însuşi Diavolul… sunt foarte mândru de felul cum a ieşit totul. E adevărat, acest triunghi de personaje este foarte frumos.”

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS 30 de arginti

Dată fiind natura subiectului care s-ar putea să stârnească susceptibilităţi în rândul spectatorilor conservatori, a fost normal ca în cadrul întâlnirii noastre, Álex de la Iglesia să fie chestionat în legătură cu publicul căruia i se adresează acest serial neobişnuit. “Nu mă gândesc niciodată la un public dintr-un anume loc, mă gândesc la un public ideal. Spielberg spunea la un moment dat într-un interviu: ‘Mă gândesc întotdeauna că eu aş fi spectator la filmul meu’. Dacă personalitatea ta e similară cu a celorlalţi, atunci ai succes, iar dacă e diferită… ai o problemă, deci trebuie să găseşti o cale să spui ce ai de spus şi să atragi restul publicului spre ce e în mintea ta. Unii au succes, alţii nu, iar eu nu ştiu unde mă plasez în privinţa asta.

Cred că Spielberg e cel mai bun regizor pe care-l ştiu dar îmi plac şi Tarkovski şi David Lynch şi nu ştiu care e problema cu ei sau, mai bine zis… diferenţa dintre ei. Poate că fiecare din ei vrea să spună o poveste dar unul rezonează mai bine cu publicul şi celălalt nu.”.

ÁLEX DE LA IGLESIA despre serialul 30 COINS 30 de arginti

Pentru cei incitaţi de explicaţiile cineastului spaniol să vadă 30 de arginţi pe HBO aş vrea să subliniez în încheiere doar un aspect, cred eu, important.

Cu toate că povestea imaginată de Álex de la Iglesia îşi are originea şi fundamentul în Pedraza, localitate din Segovia rurală, serialul capătă pe parcurs o anvergură tot mai impresionantă, plimbându-ne prin mai multe state, pe măsură ce conspiraţia cu fundament religios se devoalează spectatorului, şi cu toate că serialul rămâne deschis după cele 8 episoade unei eventuale continuări, intensitatea sa nu se diminuează pe parcurs datorită faptului că story-ul lui Álex de la Iglesia are un final ce înoadă şi ultimele capete ale firelor lăsate libere până în ultimul moment. 30 de arginţi este realmente un must-see!

Foto Álex de la Iglesia: Borja B. Hojas

Foto 30 Coins: Manolo Pavon. Copyright © 2020 HBO Nordic AB. All rights reserved.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută