Prima săptămână din noiembrie a început cu a treia ediţie de STUDENTSPEARE organizată de Asociaţia Hearth, unde studenţi de la mai multe universităţi s-au întâlnit pe Zoom pentru a descoase împreună piesa scrisă de William Shakespeare „A douăsprezecea noapte”, exersându-și de data asta aptitudinile de cineaşti şi abilitatea de a lucra în echipă.
STUDENTSPEARE este un atelier dedicat colaborării dintre studenți de la diferite profiluri şi facultăţi în scopul creării unui happening de inspiraţie shakespeariană şi face parte din festivalul “Respir Shakespeare”, organizat de asociaţia “Hestugma”, ajuns la ediţia a XI-a. Tema pentru happening-ul de anul acesta este piesa “A douăsprezecea noapte în 2020” .
S-au adunat studenţi de la UNATC, Facultatea de Istorie, Facultatea de Arte Hyperion (Regie cinematografică), UNARTE (secţia Foto-video), Facultatea de Litere din cadrul Universităţii din Bucureşti, Societate Multimedia Spectacol din cadrul CESI, Facultatea de Jurnalism şi şiinţele comunicării, un mix de studenţi care au reprezentat condimentele perfecte din timpul workshopurilor.
De ce au ales studenţii să se înscrie la acest festival?
„Am văzut Shakespeare, am văzut studenţi, am dat click, m-am înscris, no questions asked. Ne-am grupat în online, ne-am cunoscut, am înţeles mai bine despre ce e vorba, no regrets. Vreau mult să văd ce am de învăţat de la workshop-uri şi vreau taaare mult să pun în aplicare. Şi aici le pot face pe ambele. Pe scurt, sunt happy și I’m all in! – Teodora
„Ceea ce m-a motivat pe mine este, în primul rând, iubirea pentru artă şi pasiunea pentru teatru, de când eram mică şi faptul că e o experienţă nouă şi ceva nou; avem, practic, ocazia de a ne juca timp de 2 săptămâni de-a actorii, regizorii, scenariştii şi mi se pare genial.” – Nicoleta
„Nu ştiu care a fost motivaţia, doar am zis de ce nu? Aşa că voi completa cu un citat ‘orice zi este bună. Dacă nu, atunci la ce bun să ne mai trezim’, haha! – Joh
„Dorinţa de a-l redescoperi pe Shakespeare şi nevoia fizică şi psihică de a ma implica într-un proiect cultural în această perioadă plină de restricţii.” – Oana
„Eu m-am înscris la atelier pentru ca sunt pasionată de cinema şi mi-am dorit mult să fac film. M-a atras faptul că au fost chemaţi să participe studenţi din toate domeniile, ceea ce, cred eu, aduce un plus de creativitate. Shakespeare îmi place mai mult în postura de tragedian, însă şi această comedie e interesantă şi generoasă ca teme pe care le putem aborda.” – Hilde
Studenţii de anul acesta vor trebui să creeze video-uri scurte de 3-5 minute pornind de la textul comediei lui William Shakespeare, „A douăsprezecea noapte”. Înainte de a îşi aşterne pe hârtie reflecţiile, de a porni camera de filmat, ei au participat la patru workshop-uri unde trainerii i-au ajutat să îşi dezvolte ideea/paragraful/replica/situaţia aleasă într-un scenariu.
Ediţia de anul acesta i-a avut ca invitaţi speciali pe dramaturgul Ştefan Peca şi pe David Hughes, specialist în cultura şi civilizaţia britanică. Pe lângă întâlnirile cu invitaţii speciali, tinerii au avut workshop şi cu profesorul de filozofie Sebastian Grama şi cu artiştii vizuali Natalia Cebanu şi Mihai Smeu. Toate workshop-urile au avut loc online, însă asta nu a diminuat energia şi interactivitatea resimţite de studenţi.
Workshop STUDENTSPEARE
Primul workshop a avut loc joi, 5 noiembrie, cu profesorul de filozofie Sebastian Grama (care este şi directorul festivalului #respirshakespeare), unde s-a descusut lumea complexă shakespeariană, astfel încât studenţii au putut la sfârşitul acestui workshop să îşi aleagă o temă pentru filmele lor.
Al doilea workshop a avut loc vineri, 6 noiembrie, s-a desfăşurat în limba engleză şi a fost organizat de primul invitat special David Hughes. David a adus un nou filtru în procesul creativ de la #Studentspeare dar mai ales o nouă perspectivă asupra lui Shakespeare, una chiar foarte interesantă, anume: “Dacă Shakespeare ar fi contemporan, ar fi rapper.” În cadrul atelierului am descoperit asemănările dintre hip-hop şi limbajul Shakespeare, am picat “cu brio” quiz-ul în care trebuia să ghicim dacă un vers este scris de un rapper sau de Marele Bard şi am învăţat cum am putea aduce un text complex mai aproape de realitatea noastră.
Cine ar fi crezut că cele două lumi au atât de multe în comun? Eu vă voi lasa doar cu această întrebare:
„Men at some time are masters of their fates.” Este replică din Shakespeare sau dintr-o melodie hip-hop? Răspunsul îl veţi afla la o simplă căutare pe Google. Iar daca v-am stârnit curiozitatea, mai departe vă recomand să accesati acest link.
După cele două workshop-uri studenţii au avut sâmbăta liberă pentru a se putea organiza în grupe, pentru a îşi aşterne pe hârtie ideile astfel încât duminică să fie pregătiţi pentru al treilea workshop.
În al treilea workshop studenţii au avut întâlnire cu al doilea invitat special, una dintre cele mai puternice voci din dramaturgia română contemporanâ, dramaturgul Ştefan Peca. Au avut ocazia să lucreze pe pitch-uri făcute, să definească scenariile şi să pornească la drum cu mai multă încredere în ideile lor. Nu pot să spun decât că acest workshop a intrat în prelungiri (a durat vreo doua ore şi jumătate în loc de o oră jumătate) iar în urma lui s-au adunat multe idei faine pe care de abia astept să le văd în forma finală.
Poză Workshop STUDENTSPEARE
Ultimul workshop a fost duminică seară, în cadrul căruia studenţii au avut ocazia să discute cu Natalia Cebanu (fondatoarea #studentspeare), actriţă şi artist vizual, despre importanţa mimicii, a gesturilor, transmiterea emoţiilor, a culorilor care fac parte din cadru atunci când se filmează. Alături de Mihai Smeu (participant prima ediţie #studentspeare) artist vizual, au pus cap la cap detaliile tehnice, despre cum se scrie tehnic un scenariu, despre cadre şi despre diverse “tips and tricks” pentru filmările făcute pe telefon. De asemenea, despre ce aplicaţii se pot folosi pentru montaj, de unde se poate lua muzica pentru soundtrack şi multe altele.
Rezultatul? Asta vom afla împreună pe 17 noiembrie, în prima zi a festivalului de „Respir Shakespeare” care va fi difuzat live pe Facebook şi pe Youtube.
Studenţii au o săptămână la dispoziţie să filmeze, având în vedere toate măsurile de siguranţă impuse de lege. Dacă sunteţi curioşi de parcursul lor, vă recomand să daţi un like la pagina de Facebook şi Instagram a ONG-ului HEARTH.
Text de ALINA CHIRIAC, voluntar Hearth