Înainte ca ChatGPT să fie sursa pentru orice informație și răspunsul pentru orice întrebare, mai mult ca sigur exista un tutorial pe YouTube.
Cum să-ți instalezi programe pe calculator, ce să faci când s-a înfundat scurgerea, rețete rapide și ușoare pentru prânz, artiști noi, colecții de muzică, recenzii pentru filme și jocuri video, informații educative despre orice subiect care te-ar putea interesa sau clipuri cu pisici, YouTube avea – și încă are – câte ceva pentru fiecare.
Platforma a modelat popular culture și modul în care interacționăm cu media, a lansat cariere și a distrat miliarde de oameni.
Apărut în urmă cu 20 de ani, în februarie 2005, ca un experiment creativ, a devenit rapid o scenă de miliarde de dolari pentru creatori, agenții de publicitate și toate genurile de conținut.
YouTube a fost ideea a trei tineri, Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim, care s-au cunoscut și au devenit prieteni în timp ce lucrau pentru serviciul bancar american PayPal. În 2005, cei trei au decis să demisioneze, s-au adunat într-un garaj și au început să construiască ideea unei platforme de partajare pentru clipuri video, un concept care nu exista la acea vreme. Inițial, au lansat YouTube pe 14 februarie 2005, ca un site de dating, cu sloganul „Tune in, Hook Up”.
Utilizatorii puteau să încarce profiluri video, să partajeze clipuri și să-și găsească partenerul ideal. O idee inovatoare, dar înaintea timpurilor sale, pentru că site-ul s-a confruntat cu dificultăți din cauza participării scăzute.
Disperați după videoclipuri de dating, echipa era dispusă să plătească diferite persoane pentru a încărca înregistrări pe platformă, în speranța că vor stârni interesul unui public mai larg, însă nimeni nu a acceptat oferta.
Me at the Zoo, primul clip de YouTube de 18 secunde, realizat de Jawed Karim:
Oamenii oricum filmau diferite aspecte din viața lor, astfel au schimbat strategia, acceptând orice clip video. Așa apare, pe 23 aprilie, Me at the Zoo, primul clip de YouTube de 18 secunde, realizat de Jawed Karim vorbind despre elefanți, care poate fi vizionat și astăzi.
Ideea de platformă video a fost tentantă și pentru Google, care în același an a lansat Google Video, dar care nu a reușit să genereze prea mult trafic. Compania a remarcat potențialul pe care îl avea YouTube și a decis să achiziționeze platforma pentru 1,65 miliarde de dolari în acțiuni, în noiembrie 2006, păstrând în continuare forma sa originală, fără a fuziona cele două site-uri.
YouTube a dominat media globală, în 2018 generând venituri de două ori mai mari decât orice rețea majoră de televiziune. Astăzi, mai mult de 2,7 miliarde de utilizatori folosesc frecvent platforma, cu peste 3,7 milioane de videoclipuri încărcate zilnic.
Text de TEODORA BRATU | Lifestyle