„Dracula” | Lumea (lui Radu Jude) e un vampir
Nu avem de unde şti cât de mare fan Smashing Pumpkins este Radu Jude, dar se pare că şi pentru el… “World is a vampire”, după cum ne cânta Billy Corgan, cu 30 de ani în urmă.
Este limpede că cel mai recent film al său, Dracula, n-are legătură cu istoria şi asta doar privind posterul construit în jurul unei salate de boeuf cu fața lui Vlad Țepeș, dar nici cu esenţa gotic-romantică din fantezia literară a lui Bram Stoker, din moment ce premisa e aceea că făuritorul de poveşti menit a scoate din impas creativitatea umană este AI-ul.
Mai degrabă se poate presupune că pe iconoclastul cineast, cunoscut pentru filmele sale incomode, provocatoare și experimentale, precum Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii sau Tipografic Majuscul, îl interesează explorarea “vampirismului” prezent în variate forme la bipezii care compun societatea contemporană dintr-o perspectivă semiotică.
Lumea întreagă e un… vampir.
Mai concret, Dracula este un lungmetraj de tip omnibus alcătuit din 14 capitole, unite de dorinţa unui regizor anonim, care, disperat să-şi salveze noul proiect de film cu vampiri, apelează la AI pentru a-l scoate din pana creativă, iar aceasta îl inundă cu diverse variaţiuni îndoielnice, în care regăsim de la povești de dragoste la satire politice, de la fabule porcoase până la montaje de arhivă, ce trimit cu o ireverenţă savuroasă clin d’oeil-uri la o eclectică colecţie de repere (pop) culturale, o “salată de boeuf” în care simţim ceva gust din Dreyer, Murnau sau Coppola, dar şi din Wittgenstein, Beckett sau… Karl Marx.
Cu atâta sânge, sex și salivă, Dracula, care va fi lansat în cinematografe pe 31 octombrie 2025, va fi cu certitudine greu de îngurgitat, mai ales de către cei cu stomace încărcate cu prejudecăţi, dar la fel de sigur este că nu va lăsa indiferent pe nimeni dintre cei care îşi vor asuma experienţa vizionării sale.
Parodie absurdă, eseu vizual și manifest artistic violent în același timp, Dracula se relevă ca un hibrid care ironizează mitul vampirului, precum și obsesiile și contradicțiile prezentului, dar, dincolo de asta, după cum ne-a mărturisit chiar Radu Jude, “este mult mai mult despre plăcerea de a face cinema și despre plăcerea de a vedea povești și chiar povești proaste, cum s-ar spune, pulp, povești lipsite de valoare, dar care, sper eu, capătă un anumit farmec”.


Nu ne rămâne decât să vedem cu ochii noştri ce poveşti ‘super-comerciale’ propune softul AI regizorului, dar şi cum se încheie relaţia dintre Vampira, modelul OnlyFans, şi Sandu, fostul pacient de la psihiatrie, pe străzile localităţii transilvane în care s-a născut… Vlad Ţepeş.
Text de IOAN BIG | FILM