K-pop + artiști internaționali = o rețetă muzicală de succes. Cum s-a ajuns aici?
Tot mai des vedem anunțuri referitoare la viitoare concerte K-pop, aflăm veşti despre cum membrii trupei BTS se întorc din serviciul militar, ascultăm zilnic hituri populare, precum APT. – Rosé & Bruno Mars sau Kiss and Make Up – Dua Lipa & Blackpink, și ne întrebăm cum artiștii K-pop au ajuns să aibă cele mai de succes colaborări ale momentului. Să încercăm să dezlegăm misterul din spatele acestui fenomen.
K-pop este un gen muzical sud-coreean de o complexitate impresionantă, pentru că îmbină mai multe curente artistice, coregrafii elaborate și o estetică vizuală aparte și a devenit popular odată cu fenomenul Hallyu, apărut ca urmare a crizei economice asiatice din 1997 și a exportului masiv de drame coreene în alte țări.
Pentru a-și revitaliza economia, Coreea de Sud a văzut o oportunitate mare de extindere și în aria muzicală, fapt pentru care a început să pregătească grupuri de tineri talentați. Țara a adoptat modelul de strategie internațională „Silicon Valley”, prin care grupurile de artiști sunt formate în funcție de dorințele publicului, iar în decursul anilor de pregătire, mulți dintre membri părăsesc trupele dacă publicul nu are o reacție pozitivă față de ei.
Rezultatele acestor planuri nu au ezitat să apară, iar conform unui raport al Hyundai Research Institute, industria K-pop a contribuit cu aproximativ 1,7% la PIB-ul Coreei de Sud în 2018, față de 0,3% în 2009. Nu există date pentru 2025, dar se estima, la momentul realizării raportului, că în 2020 va trece de 3%. Dacă cifrele acestea nu sunt destul de convingătoare, un studiu Statista din 2023, realizat în 26 de țări, a arătat că aproape 50% dintre respondenți consideră K-pop-ul „foarte popular” în țările lor.
Astfel, revin în calcul colaborările cu artiștii internaționali, ce au contribuit, cu siguranță, la popularizarea genului. Prima colaborare notabilă a fost un remix în engleză al piesei The Boys, a trupei Girls Generation, alături de Snoop Dogg. Totuși, cea mai cunoscută colaborare, care a lansat un trend internațional în acest sens, este Boy with Luv, lansată în 2019 de BTS și Halsey. Piesa a debutat pe locul 8 în Billboard Hot 100, iar videoclipul piesei are 1,8 miliarde de vizionări pe YouTube.
K-pop este un exemplu de fenomen ce a reușit să depășească granițele celor care l-au creat, ba chiar să ajungă în părțile opuse ale planetei, datorită unei strategii bine pusă la punct, atenției deosebite asupra tendințelor domeniului, colaborările cu artiștii jucând un rol la fel de esențial în popularizarea genului, ce-a ajuns să redefinească peisajul muzical mondial.
Citește mai multe articole din MUZICĂ.






