Universul unui joc horror: „Five Nights at Freddy’s”
Filmul Five Nights at Freddy’s, care va avanpremiera pe 25 octombrie în cadrul Dracula Film Festival de la Brașov şi fi lansat apoi în cinematografe pe data de 27 octombrie, reprezintă o primă adaptare a francizei celebre de video games horror cu aceeași denumire.
O călătorie prin universul seriei este atât utilă pentru a înțelege faima jocurilor, cât și fascinantă, deoarece putem observa evoluția unei povești ce nu a fost concepută premeditat până să ajungă în punctul în care să devină atât de complexă pentru a fi transpusă pe marile ecrane.
Five Nights at Freddy’s este deci o franciză de jocuri survival horror creată de Scott Cawthon.
Această tipologie VG presupune supraviețuirea într-un cadru de groază specific şi pentru că toate jocurile din serie au fost concepute să fie Single-Player, jucătorul trebuie să le parcurgă pe cont propriu, fără ajutorul altor coechipieri.
Există 9 jocuri oficiale, 7 create de Scott în totalitate, iar alte 2 au fost create în colaborare cu el.
Primul a apărut pe 8 august 2014, în varianta pentru computer, iar pe 25 august în varianta pentru dispozitivele mobile și s-a bucurat de un succes răsunător.
Respectivul an a fost excelent pentru industria de jocuri horror survival, drept dovadă fiind lansarea concomitentă a unor jocuri celebre precum Alien: Isolation sau The Evil Within, care, din punct de vedere al calității graficii, sunt mult mai bune decât Five Nights at Freddy’s, fără ca asta să afecteze însă popularitatea jocului.
Acestea fiind spuse, FNaF avea ceva care era mult mai atractiv decât grafica: modul unic de joc.
Regulile jocului sunt următoarele:
Ești paznic de noapte la un restaurant pentru copii și te afli pe scaunul din biroul tău. În stânga și în dreapta sunt uși care se închid cu ajutorul întrerupătoarelor, iar tot cu ajutorul acestora poți aprinde lumina, fiind întuneric beznă în clădire. În fața ta se află un ecran de pe care poți vedea camerele de supraveghere.
Nimic anormal până aici, până afli că tu lucrezi tura de la 12 noaptea la 6 dimineața și trebuie să veghezi asupra unor roboți sub formă de animale, 4 la număr: Freddy- un urs, Chica- o găină, Bonnie- un iepure și Foxy- o vulpe.
Elementul paranormal
Elementul paranormal apare atunci când roboții încep să se miște spre camera unde te afli. Roboții au intenția de a te omorî, iar pentru a te feri de ei trebuie să închizi ușile.
Însă nici ușile nu te pot apăra în totalitate, pentru că ele funcționează pe bază de electricitate, care este limitată. Așa că trebuie să îți folosești auzul, dar mai ales văzul, pentru a reuși să treci cele 5 nopți în care ești de pază: te uiți pe camere, observi mișcări, auzi pași, aprinzi lumina, închizi ușa.
Dificultatea creşte
Cu fiecare noapte, roboții devin mai agresivi și nivelul electricității se scurge mai rapid, deci totul va deveni o provocare. Odată ce ai trecut de prima noapte, care este fără prea mari pericole, vei vrea să treci și de a doua, până le vei termina pe toate.
De asemenea, design-ul roboților este unul foarte interesant: ei sunt făcuți pentru a sta în jurul copiilor, cu un design colorat și prietenos, dar pot omorî cu lejeritate un om fiindcă au un endoschelet metalic dotat cu maxilar care poate străpunge cranii și mâini robotice care pot ridica și sugruma oameni.
YouTuberii de jocuri horror l-au îndrăgit, foarte puțini fiind cei care nu au măcar un episod de Five Nights at Freddy’s la ei pe canal.
De aceea, jocul a devenit un trend pe internet și teoriile referitoare la poveste nu au întârziat să apară. Fiecare fan avea o proprie teorie pe care o împărtășea cu cei din jur, ba chiar eu mă regăseam printre acei fani care povesteau cu rudele lor de aceeași vârstă despre joc.
Pentru că a primit feedback pozitiv, Scott lansează în același an, în noiembrie, al doilea joc. Niciodată nu s-a gândit la cât de populară ar putea ajunge seria, dar și al doilea joc al doilea joc a fost un succes.
Celelalte jocuri au apărut pe bandă rulantă, iar Scott Cawthon a încercat să adauge cât mai multe secvențe care să întregească povestea seriei.
Cu toate acestea, oricât de mult au pus fanii cap la cap toate fragmentele, niciodată nu a fost impusă o variantă oficială a poveștii jocului. Există câteva lucruri care sunt totuși clare în povestea de ansamblu: William Afton, antagonistul seriei, deschide un restaurant pentru copii cu mascote.
Popularitatea îi va fi furată de către Henry Emily, care deține un local pentru copii cu roboți care cântă și dansează, atrăgând mai mulți clienți. Cei doi se vor alia din dorința lui William de a crea roboți.
Însă propriile creații ale bărbatului se vor dovedi a-i veni de hac: doi dintre cei trei copii ai lui mor în accidente produse de roboți, unul mușcat de cap, iar altul ucis de un braț robotic. Deși Henry nu avea nicio vină, William dorește să se răzbune pe el și îi ucide unica fiică și încă alți copii din restaurantul lor, însă fără să lase bănuiala că el ar fi comis crimele: el ascundea cadavrele în interiorul roboților.
Henry și William nu vor mai colabora, restaurantele sunt închise, însă ceva straniu se întâmplă cu roboții: ei devin posedați de spiritele copiilor uciși de William.
Într-o noapte, criminalul revine la local și începe să dezasambleze toți roboții, eliberând, fără a știi, sufletele nevinovate, care îl vor fugări. Ele nu îl pot atinge pe William, însă bărbatul se sperie de prezența lor și se ascunde într-un costum vechi, ce nu mai era funcțional. Costumele conțineau în interior fire de metal stricate, iar ele au străpuns complet carnea de pe trupul lui William și i-au adus „moartea”.
Nu este o moarte reală, pentru că el a posedat costumul zdrențăros, în care au rămas resturi din trupul lui. Este blestemat să rămână în viață în această formă pentru totdeauna și să sufere o agonie veșnică.
Anii din cadrul poveștii jocului nu sunt ordonați cronologic cu apariția acestora, ceea ce înseamnă că primul joc din serie nu marchează incipitul.
Chiar dacă firul epic este mai greu de urmat, este foarte ușor de observat evoluția graficii jocurilor, ajungând de la un simplu cadru în care apeși niște butoane fără să te miști de pe scaun, la o lume virtuală, în care poți explora localul Freddy’s și vizita jocurile anterioare, grație realității augmentate.
Ultimele două jocuri lansate, Five Nights at Freddy’s: Help Wanted (jocul care se bazează pe realitatea virtuală) și Five Nights at Freddy’s: Security Breach nu au mai fost concepute și dezvoltate de Scott în totalitate, întrucât, mărturisește el, dorea să se retragă pentru a petrece mai mult timp cu familia.
Cunoscătorii seriei au criticat alegerea lui ca fiind un refugiu din calea controversei în care se afla la acel moment: fanii au descoperit că Scott donase mari sume de bani unor politicieni care erau susținători ai propagandei anti-LGBT, asociind donația cu o dovadă a ostilității creatorului de jocuri în fața comunității pride.
Scott Cawthon scrie și cărți de groază, care dau diferite indicii despre acțiunea jocului, dar este confirmat că ele au un fir epic propriu, separat de cel al francizei.
Prima carte apărea în 2015 și se numea The Silver Eyes.
În colaborare cu mai mulți autori, Scott realizează de-a lungul anilor trei serii de volumele FNaF: Five Nights at Freddy’s 3 (ce conține cărțile The Silver Eyes, The Twisted Ones şi The Fourth Closet), Fazbear Frights și Tales from the Pizzaplex.
Fanii nu au primit aceste serii cu brațele deschide, întrucât nu clarificau curiozitățile referitoare la jocuri și nici nu urmăreau o acțiune concretă, lăsându-i, mai degrabă, în ceață.
Încă din anul 2015 au apărut vești cum că un film FNaF s-ar lansa, dar apariția lui a fost întârziată până în 2023.
Scott nu a ajuns la o înțelegere asupra scenariului cu directorii de film pe care îi alesese, iar pe două dintre studiourile cu care urma să colaboreze le-a refuzat. În final, a găsit studioul perfect pentru a-i reprezenta scenariul, Blumhouse, celebru pentru seriile de filme horror.
Ca să completeze universul francizei, Scott, împreună cu Jason Blum, produc acest film, în curând pe marile ecrane.
Filmul Five nights at Freddy’s va apărea în toamna acestui an și a stârnit, desigur, mult entuziasm.
Îi are ca actori principali pe Josh Hutcherson, cunoscut pentru rolul din Jocurile Foamei, și pe Matthew Lillard, cunoscut pentru roluri în filmele Scooby-Doo sau Scream.
Având aceste elemente în vedere, ecranizarea este foarte promițătoare și așteptată, trailer-ul strângând 28 de milioane de vizionări în doar patru luni.
Cu speranța că filmul va clarifica povestea jocurilor, viitoarea apariție va atrage și noi fani care să descopere lumea complexă a francizei .
Seria a stârnit fascinație și în rândul dezvoltatorilor de jocuri, care au preluat tiparul jocurilor FNaF și l-au adaptat la propriile creații, acest fapt arătând că franciza a avut impact asupra întregii industrii de gaming.
Dacă ești pasionat de jocuri, cărți, filme horror sau vrei să descoperi o poveste macabră și cu totul aparte de ceea ce ai mai auzit până acum, Five nights at Freddy’s le are pe toate: tensiune, mister, crimă, răzbunare, invidie, supranatural, roboți și fantome.
Text de ADINA BARBĂLATĂ










