Meniu Zile și Nopți

Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara 2022

Timișoara | 22 - 29 mai 2022

Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara organizează al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, o ediție care-și propune să restaureze relația teatru-public, după o pauză de doi ani generată de pandemie, să fie un veritabil „boost” al poftei de teatru pentru spectatorii săi. Teatre din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România își vor prezenta spectacolele publicului timișorean în perioada 22-29 mai 2022.

Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara 2022

Timișoara

22 - 29 mai 2022

Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara organizează al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, o ediție care-și propune să restaureze relația teatru-public, după o pauză de doi ani generată de pandemie, să fie un veritabil „boost” al poftei de teatru pentru spectatorii săi. Teatre din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România își vor prezenta spectacolele publicului timișorean în perioada 22-29 mai 2022.

TESZT, unul dintre cele mai importante evenimente culturale pe plan regional, și-a finalizat selecția și va reuni spectacole produse de Compania Forte din Budapesta, Teatrul Național Bitola, Teatrul Național Bosniac din Zenica, Compania Maguy Marin și Atelier 3+1 din Franța, FACE Dance Visual Performing din Germania, Teatrul de Tineret Zagreb, Imperfect Dancers, Organizația Grupa, Teatrul Kosztolányi Dezső din Subotica, Les 3 Plumes, Teatro dei Venti din Modena, Teatrul de Tineret din Ljubljana, Teatrul Szkéné din Budapesta, Ivo Dimchev, precum și Teatrul Basca, Unfold Motion, Civicultura, Asociația Culturală Diogene, Compania independentă Arte-Factum, Teatrul German de Stat și Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely din Timișoara. Programul va include și concerte de jazz și rock.
TESZT 2022 se concentrează pe nevoia de a restaura relația teatru-public/ performer-spectator, de a folosi teatrul și funcția sa socială ca motor de reconstrucție a comunităților. După doi ani de pandemie, marcați de restricții și incertitudini, în care teatrele au fost închise, redeschise condiționat, nevoite să se adapteze condițiilor dificile și impredictibilității evoluției sanitare, să experimenteze noi medii tehnologice și de expresie artistică și să-și forțeze limitele flexibilității, relația cu publicul s-a vulnerabilizat, reflexele spectatorului s-au estompat. Ediția 2022 a TESZT-ului este concepută să refacă mecanismele angrenajului ce susține comunitatea de artiști și spectatori, să fie un „boost” al poftei de teatru bun, al nevoii de reîntoarcere a publicului în spațiul de spectacole, o platformă de dezbatere a unor teme actuale, sensibile și greu tangibile. Selecția festivalului din acest an cuprinde un spectacol care va dura 10 ore, dar și teatru în mișcare, pe străzi, spectacole care propun perspective noi asupra unor opere precum cele ale lui Shakespeare sau Dostoievski, dans contemporan cu mari coregrafi ai lumii, spectacole care implică comunități vulnerabile, teatru care ne inspiră, ne amuză, ne pune pe gânduri, ne reunește cu forța sa regeneratoare și ne dă speranță în comunitate, colaborare, generozitate.O importantă componentă a ediției a XIII-a este extensia TESZT dedicată teatrului independent, spectacole in/outdoor cu acces liber, în care companii timișorene de teatru care au răspuns invitației vor performa alături de importanți artiști și companii din Europa.Informațiile despre toate spectacolele și programul complet al celui de-al treisprezecelea TESZT vor fi disponibile pe www.teszt.ro după 1 mai 2022, când se vor pune în vânzare și biletele. Toate spectacolele vor fi traduse în română, maghiară și engleză, iar la finalul fiecărei seri artiștii vor participa la discuții cu publicul. TESZT se întoarce, pregătiți-vă pentru o porție sănătoasă de teatru!

Program festival

Program TESZT 2022

Duminică 22/05/2022
17:00
Ziua 1

17:00, Atelier de pictură

Balade scurte, sângeroase

Trupa Forte - Lukács Miklós Cimbiosis Trio - Teatrul “Pannon Várszínház” (UNGARIA)

"Nu există povești finite. Oamenii mor, dar acțiunile lor nu. Viața e un flux etern. Așadar, ar fi greu de crezut acest lucru, și de aceea noi, oamenii cu ochi slabi, o descompunem în mai multe cazuri. Astfel, dintr-o mare continuitate, am făcut mici povești. Așa se face că, pe buzele oamenilor, marea armonie a vieții se concretizează în povești, miracole, senzații, anecdote, comedii, romane și tragedii. În lucruri mici, în loc de un cor măreț. Ce păcat, ce păcat! Ar trebui, cel puțin, să facem legătura între aceste povestiri. La urma urmei, aceste povestiri curg una din cealaltă." (fragment din nuvela lui Ady Endre, Poveste fără sfârșit)

Nici până azi, în conștiința publică, Ady nu ocupă acel loc care i-ar aparține nu numai din punct de vedere al autorului, cât și datorită valorii. Cititorii, care la acea vreme erau obișnuiți cu narațiunile anecdotice, nu au observat în ele profunzimea tragică a biografiei, poveștile interne care decurg din observații ascuțite și, în afară de simplitatea autorului, stilul de proză distinctiv, marcant și determinant al acestuia. Din poezia lui Ady în nuvelele sale s-a simțit influența calităților baladei. În acest context au devenit factorii fondatori ai formelor. Efectul lor estetic se datorează pasiunii hotărâte a compresiei lingvistice. Ele se caracterizează printr-o compresie narativă ce sparge granițele prozei narative, atât de laconică, care totuși nu creează un deficit.

Autor: Ady Endre
Regia: Horváth Csaba
Pregătirea textului: Földeáki Nóra, Horváth Csaba
Asistent regizor: Garádi Gréta
Director producție: Trifonov Dóra
Compozitor: Lukács Miklós
Designer de costume: Benedek Mari
Lumini: Payer Ferenc

Actori: Fehér László, Földeáki Nóra, Krisztik Csaba, Pallag Márton, Rudolf Szonja, Widder Kristóf
Colaboratori: Lukács Miklós Cimbiózis Trió (Lukács Miklós – țambal, Orbán György – contrabas, Gyárfás Attila – tobe)

Durata: 1h 30 min
Spectacol jucat în limba maghiară, cu supratitrare în limba română și engleză

 

20:00, Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat

Tragedia omului

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara (RO)

Acesta este un laborator teatral excepțional, în care nevoia de precizie nu vine din superioritatea creatorilor de judecată, ci doar din dragoste, compasiune și bucuria apropierii și a comuniunii. Umorul inconfundabil, bunătatea și modestia legendară ale lui Purcărete aduc „Tragedia omului" la o apropiere neașteptată: marea poezie a lui Madách din secolul al XIX-lea, aparent dificilă, devine vie și accesibilă, iar filozofia-teologia sa abstractă este  cu adevărat viabilă. Face apel la marele clasic, întreține un dialog profund cu el și îl invită să ne fie oaspete în epoca  noastră plină de contradicții, teamă, anxietate și, mai exact, în timpul nostru îngreunat cu faptul că disperarea nici nu mai este ascunsă. Cu greu am putut vedea o „Tragedie"  atât de intimă; avem un moment excepțional de istorie culturală, fără îndoială. Madách Imre se bucură cu cei fericiți văzând că opera lui nu este perimată: timpul a făcut-o doar mai importantă și inevitabilă. (András Visky, dramaturg)

Silviu Purcărete (n. 1950) este unul dintre cei mai importanți și apreciați regizori români de teatru și operă, pe plan național și internațional.

Autor: Madách Imre
Regia: Silviu Purcărete
Text în versiunea lui Silviu Purcărete și Visky András
Asistent regie: Ilir Dragovoja
Scenografia, decorul și costumele: Dragoș Buhagiar
Muzica originală: Vasile Șirli
Asistent compozitor: Éder Enikő
Sound design: Bayer Sebastian
Cu: Aszalos Géza, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília, Csata Zsolt/ Erdős Bálint, Éder Enikő, Hegyi Kincső, Kiss Attila, Kocsárdi Levente, Lanstyák Ildikó, Lőrincz Rita, Lukács-György Szilárd, Magyari Etelka, Mátyás Zsolt Imre, Mihály Csongor, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Vadász Bernadett, Vajda Boróka, Vass Richárd, Tar Mónika

Durată: 1 h 55 min
Spectacol jucat în limba maghiară cu supratitrare în română și engleză

 

23:00, Atelier de pictură

Concert Jazz

Lukács Miklós Cimbiosis Trio

Instrumentistul Lukács Miklós este, fără îndoială, una dintre cele mai excepționale figuri din viața muzicală maghiară și internațională: educația sa în muzică clasică i-a oferit oportunitatea de a studia jazz și muzică contemporană în profunzime. Stilul său virtuoz de joc și experimentarea continuă au dus la descoperirea de sunete necunoscute anterior de instrumentul său. Cel mai bun exemplu în acest sens este trio-ul său, Cimbiozis, fondat în 2013, despre care vorbește în felul următor: " Pentru acest trio am compus ca să sune ca muzica de cameră, în care toți muzicienii suntem prezenți cu aceeași greutate. Tocmai de aceea am ales numele Cimbiózis: simbioza dintre noi este cheia". Pentru această sarcină i-a ales pe basistul Orbán György și bateristul Gyárfás Attila.

Colaborează:
Lukács Miklós - țambal
Orbán György - contrabas
Gyárfás Attila - tobe

Concert, fără traducere

Luni 23/05/2022
17:00
Ziua 2

17:00, Curtea Garnizoanei

Je suis Giselle

Asociația Unfold Motion Timișoara (RO)

”Je suis Giselle” propune refacerea într-o manieră diferită a baletului romantic ”Giselle” (actul I) prin distribuirea unui bărbat în rolul principal (alături de alte două interprete) și transpunerea în manieră contemporană a subiectului prin prisma temelor comune care sunt valabile și astăzi în societatea noastră.

Procesul interior al maturizării individului se prezintă prin subiecte precum: influența copleșitoare a părinților asupra copiilor, diferențele de clasă socială, impactul opiniei publice asupra individului, fragilitatea psihologică și lipsa de experiență/naivitatea. Performerii răspund, prin personajul Giselle, la întrebări precum: Cum transmiți sentimentul că ești izolat și singur printre cei mulți și apropiați? Cum te confrunți cu opiniile celor din jur? Cum te lupți pentru cineva care lipsește? Cum îți exprimi dragostea în absența persoanei iubite?
Coregrafia: Lavinia Urcan
Cu: Denisa Coropcă, Alexandru Pîntea, Beatrice Tudor
Muzica: Ovidiu Zimcea
Scenografia: Noiseloop Studio
Costume: Florin Breje, Victoria Rusu, Evelina Tănasie

Durată: 40 min
Spectacol nonverbal
Acces gratuit

 

18:00, Foaierul Teatrului Maghiar de Stat

Lansare de carte: Tragedia omului, volum editat de András Visky, 2020

Volumul rupe tradiția albumelor regizorale, prin intenția nedisimulată a editorului de a scoate de sub tipar o carte care să le servească inclusiv studenţilor în cadrul cursurilor de istorie contemporană a teatrului, respectiv, a literaturii. Acest obiectiv l-a ghidat pe autor și atunci când, ajutat de Demeter Kata, a compilat breviarul teatral al lui Silviu Purcărete prin juxtapunerea fragmentelor provenite din diferitele interviuri și declarații ale artistului. Ceea ce dă acestui frumos obiect literar creat de Timotei Nădășan o valoare deosebită sunt desenele și schițele legendare ale lui Silviu Purcărete din timpul repetițiilor, ele fiind prezentate public pentru prima dată. Crearea cărții nu ar fi fost posibilă fără sprijinul necondiționat, întotdeauna generos și atent al lui Attila Balázs, directorul Teatrului Maghiar de Stat Csíky Gergely din Timișoara.” (Visky András)
„Cartea documentează punerea în scenă a unei producții timişorene bazate pe poemul dramatic Tragedia omului - un fel de Faust maghiar clasic - al lui Imre Madách. Alături de jurnalul de repetiţii detaliat al lui András Visky, pot fi citite, totodată, descrierea exhaustivă, elegantă și senzuală a Melindei Mátyus, precum și un eseu-portret scris de George Banu, cunoscutul interpret al universurilor regizorale.

 

19:00, Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat

Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara (RO)

Reunite în jurul unei mese, personajele dezbat probleme de moralitate și conștiință: Există situații în care crima este justificată? Criminalul devine erou atunci când contextul îi justifică faptele? Viața unui animal este mai puțin valoroasă decât viața unui om? În același timp, textul scris de Adrian Sitaru explorează cât de mult este influențată realitatea fiecăruia, imaginarul și raționalul uman, de limbajul dobândit în copilărie și cuvintele folosite.
"Limitele limbajul mele sunt limitele lumii mele" - Ludwig Wittgenstein

Adrian Sitaru (n. 1971) este unul  dintre cei mai de succes regizori ai Noului Cinema Românesc, fiind autorul unor filme multipremiate precum „Valuri", „Din dragoste cu cele mai bune intenții",  „Domestic", " Ilegitim", "Artă". În anul 2018 a montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca spectacolul „Ilegitim", în care a apelat în premieră la tehnologia realității virtuale.

Regia și scenariul: Adrian Sitaru
Decorul și costumele: Velica Panduru
Asistent scenograf: Sabina Reus
Director de imagine: Adrian Silișteanu
Video: Mona Szucsik, Sorin Mocan
Dramaturgia: Balázs Nóra
Muzica: Cári Tibor
Traducere de: Szabó Andor

Cu: Kocsárdi Levente, Lőrincz Rita, Czüvek Loránd/Jancsó Előd, Vajda Boróka, Lanstyák Ildikó/Hegyi Kincső, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Barti Lehel András, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre

Durata: 1 h 50 min
Spectacol jucat în limba maghiară cu supratitrare în română și engleză

 

21:00, Atelierul de pictură

History of Motherfuckers

Teatrul Național Bitola (Macedonia)

„Spectacolul nu este politic. Spectacolul este despre om și comunitate. Spectacolul este o luptă. Lupta oamenilor. Nimeni nu îl iubește pe Coriolanus. El este onest cu sine și sincer. Suntem în secret de acord cu tot ceea ce spune. Dar un lucru este clar. El nu este ca noi. El ne spune ceea ce nouă ne este teamă să ne spunem. Dacă ar fi un diplomat, folosind minciuni dulci și tandre, ca o prealabilă condiție pentru societatea democratică, nu am vorbi despre el. O minciună nu este nici dulce, nici tandră. Este sângeroasă și nemiloasă. În timp ce adevărul și sinceritatea sunt totuși condițiile artei adevărate.” (Urbán András, director)
„Germania nazistă îl va lăuda pe Coriolanus ca pe o piesă despre adevăratul lider (Hitler) care se opune oamenilor incapabili. Brecht îl vede ca pe o critică a zdrobirii democrației și o piesă care susține credințele sale socialiste. În orice caz, Coriolanus spune povestea democrației și statului. Nașterea statului care folosește legea pentru a plasa individul deasupra legii. Tragedia lui Coriolanus este și tragedia omului, a întregii societăți și a națiunii. Națiunea este unită pentru totdeauna și numai prin existența unui dușman exterior. Nimic mai mult.” (Vedrana Božinović, dramaturg)

Proiect de autor: Urbán András
Director: Urbán András
Dramaturg: Vedrana Božinović
Cântec “Jas sum protiv demokratija” compus de Sandra Gribovska
Scenografia: Valentin Svetozarev
Designer costume: Blagoj Micevski
Compozitor: Irena Popović Dragović
Sunet: Nikolche Terzievski
Lumini: Goran Petrovski
Regizor: Miroslav Lazarevski
Sufleur: Gordana Mihajlovska
Actori: Ivan Jerchich, Sonja Mihajlova, Viktorija Stepanovska-Jankulovska, Sandra Gribovska, Nikola Projchevski
Muzicieni: Aleksandar Dimovski, Slavcho Jovev

Durata: 1h30min
Spectacol în macedoneană, supratitrat în română, maghiară și engleză
+16

Marți 24/05/2022
14:00
Ziua 3

14:00, Cartierul Iosefin

Orașul paralel

Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely" Timisoara, Asociația Culturală Diogene, CiviCultura

Ana Mărgineanu și Peca Ștefan ne călăuzesc în 2021 prin cartierul Iosefin, pe urmele refugiaților de astăzi și a migranților de ieri. În 2022 și 2023, proiectul va cuprinde și cartierele Elisabetin și Fabric, cu extensii în Cetate, creând o rețea de trasee imersive care descoperă viața ascunsă a Timișoarei.Toate aceste rute urmează să fie deschise simultan publicului, în 2023, într-o explorare extinsă în timpul Capitalei Culturale Europene,
O experiență inedită care deschide lumi paralele și dezvăluie povești surprinzătoare ale cartierului Iosefin. Două trasee diferite la TESZT. Două jocuri în paralel. Alegeți un traseu și porniți pe jos, călăuziți de actori! Trăiți momente intense de poveste, aproape de personaje.
Martin are nunta dar mai întâi trebuie să-și salveze cel mai bun prieten. Trebuie să câștige jocul în care nu se va pierde în timp. (Traseul albastru)
Vicki are ultima șansă să facă rost de bani ca să treacă trei adolescenți afghani granița. Trebuie să câștige jocul în care scapă de toți cei care încearcă s-o oprească. (Traseul roz)
Regia: Ana Mărgineanu
Scenografie: Albert Alpár
Coregrafie: Baczó Tünde
Muzica: Cári Tibor
Asistent regie: Silvia Török, Roxana Orz
Regizor tehnic: Kertész Éva
Cu: Balázs Attila, Magyari Etelka, Bandi András Zsolt, Mirela Puia, Răzvan Oroianu, Ioana Balint, Éder Enikő, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre, Jasmina Mitrici, Lajter Márkó Ernesztó, Lőrincz Rita, Tokai Andrea, Czüvek Loránd, Molnos András Csaba, Borbély B. Emilia, Vajda Boróka, Hegyi Kincső, Rareș Rusan, Otniel Curaciuc-Floruț, Oana Antonovici, Erdős Bálint, Marin Lupanciuc, Patricia Gavril
Orașul Paralel este un proiect dezvoltat în cadrul programului Timişoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii. Călătorii sunt rugați să vină în pantofi comozi. Se merge pe jos între 1 si 1,5 km.

Durata: 1h 30min
Spectacol jucat în română și maghiară, cu traducere simultană
Acces gratuit, cu rezervare prealabilă, exclusiv prin casieria Teatrului!

 

18:00, Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat

Șapte spaime

„Lumea celor Șapte Terori este plină de capcane pe care personajele sale încearcă să le evite fără succes. În această lume, oamenii devin invizibili peste noapte, iar fantomele apar brusc, ridicându-se drepte. Acolo, este greu de văzut ce este realitatea și ce este coșmarul, granițele se prăbușesc și crăpăturile devorează pereții până când ne dăm seama că nu mai contează de ce parte suntem, întrucât consecințele sunt mereu aceleași. [...] Dacă renunțăm la reminder, la confruntare, înseamnă că ne-am împăcat cu infracțiunea, că suntem de acord cu ea, și că nu avem nimic împotriva posibilității unor noi manifestări. De asemenea, înseamnă că capcana întinsă nouă de frații Pegasus a reușit complet. Ar fi mai înfricoșător decât toate cele șapte temeri pe care le purtăm. Dacă suntem ființe umane, desigur.” (Selvedin Avdić, autor)
“Căutându-l pe Alex, Besim va fi nevoit să-și înfrunte propria vinovăție, dar și vinovăția colectivă – vinovăția acestui oraș. Toată viața sa a fugit de responsabilitate, fie că a fost vorba despre reuniuni de familie, plata facturilor sau luarea deciziilor legate de cumpărăturile de zi cu zi ... Pentru o persoană care privea viața dintr-o anume perspectivă, Besim devine protagonistul care trebuie să rezolve un mister pentru a-și aduce viața în echilibru. În timp ce stăm ascunși în întuneric și-l privim pe Besim înfruntându-se cu fricile și fantomele ce izvorăsc din crăpăturile aparent acoperite ale societății noastre, realizăm că aceasta nu este o poveste despre vinovăție ci a curajului și responsabilității fiecăruia dintre noi ca individ. ” (Emina Omerović, dramaturg)
Selma Spahić (n. 1986) a regizat mai mult de 30 de spectacole în regiune, punând în scenă texte contemporane și clasice, dar lucrează în egală măsură în domeniul teatrului conceput și documentar. A fost Directorul Artistic al Festivalului Internațional de Teatru MESS din Sarajevo din 2012 până în 2017.
Regia: Selma Spahić
Autorul cărții: Selvedin Avdić
Dramatizare: Emina Omerović și Selma Spahić
Scenografie: Mirna Ler
Design costume: Lejla Hodžić
Dramaturgie: Emina Omerović
Muzică: BASHESKIA & EDWARD EQ
Coreografie și  mișcare scenică: Thomas Steyaert
Discurs de scenă a limbii sârbe: Dr. Dejan Sredojević
Producător: Miroljub Mijatović
Producător executiv: Denis Krdžalić
Director: Sabina Glogovac
Cu: Ermin Bravo, Selma Mehanović, Enes Salković, Zlatan Školjić, Adis Mehanovic, Snežana Vidović, Siniša Vidović, Lana Delić, Predrag Jokanović, Muhamed Bahonjić, Uranela Agić, Tarik Hodžić/ Osman Efendić/ Arman Salihović/ Vedad Babanović, Iman Muslić/ Luna Lisica
Spectacolul este o co-producție a Festivalului XX Bosnia și Herzegovina Drama Zenica 2021

Durata: 150 min, o pauză
+ 16
Spectacol jucat în bosniacă, cu supratitrare română, maghiară, engleză

 

20:30, Sala Mare a Teatrului Național Român

MAY B

Compagnie Maguy Marin (FRANȚA)

Acest spectacol, bazat pe scrierile lui Samuel Beckett, a cărui operă contrazice, din punct de vedere al mișcării scenice și atmosferei, performanța fizică și estetică a dansatorului, ne îndreptățește să punem bazele unei descifrări secrete a gesturilor noastre cele mai intime, ascunse și ignorate. Pentru a reuși în dezvăluirea gesturilor minuscule sau spectaculoase ale numeroaselor vieți imperceptibile și neobservate în care ideea de a aștepta și «a nu renunța» creează un gol, un neant intens sau un spațiu liniștit plin de ezitări. Atunci când personajele lui Beckett tânjesc după liniște, ele nu se pot abține de la mișcare; fie că se mișcă puțin sau mult, ele se mișcă. Pentru noi, în această operă esențial teatrală, scopul era să ne concentrăm mai puțin pe dezvoltarea cuvintelor și vorbirii, decât pe forma de mișcare în aer liber, căutând astfel punctul de întâlnire între mișcarea aplicată teatrului, pe de o parte, și dans și limbaj coregrafic, pe de altă parte. (Maguy Marin)
“Depărtându-se de tărâmul îngust al abstractizării, prea eliptică și îndepărtată, și investind într-o dimensiune care este, în termeni materiali, la fel de maleabilă, dezvoltarea lucrării se angajează într-o formulare lirică mai politică – redusă oarecum prin dedesubtul ei grotesc. Provenind din aceleași peșteri primitive, aceste personaje de pe scenă par să fi ieșit dintr-o combinație de rocă și excremente, absorbită de surprizele provocate de umanitatea lor. În același timp, invenția stilului grotesc al lirismului conține și sugerează reînnoirea a ceea ce înseamnă ‘a dansa’. Prezintă toate posibilitățile subliniate prin dans, înlocuindu-le ca într-un joc, și jucându-se cu ele până când ‘a dansa’ este extins într-un ‘dans’. Și călătoria care încheie piesa reunește, în câteva valize, felul în care povestea fiecăruia se deteriorează, pe măsură ce pleacă spre o destinație fără destin.” (Jean-Paul Manganaro)

Foto: Hervé Deroo

Coregrafie: Maguy Marin
Coproducție: Compagnie Maguy Marin, Maison des Arts et de la Culture de Créteil
Designer lumini: Alexandre Beneteaud
Costume: Louise Marin
Muzica originală: Franz Schubert, Gilles de Binche, Gavin Bryars
Realizat de: Lazare Huet, Rolando Rocha, Marcelo Sepulveda, Ennio Sammarco, Kaïs Chouibi, Lise Messina, Louise Mariotte, Agnès Potié, Isabelle Missal, Catherine Polo

Cu sprijinul Teatroskop, un program inițiat de Ministrul Francez al Europei și Afacerilor Externe, Ministrul Francez al Culturii și Institut français Paris.

Durata: 1 h 30 min
Spectacol non-verbal

 

22:00, Atelierul de pictură

Gaia. Marea de dorință

Kristóf Szabó F.A.C.E. Ensemble (GERMANIA)

În Marea de dorință, artele performative, vizuale și acustice se reunesc în descoperirea dorințelor erotice ascunse. Două femei, parcă stând la mal, pe linia de contact dintre pământul sigur și masa infinită de apă. Acolo unde marea se desface în bucăți, pe stânci, picăturile de apă explodează în lumina soarelui. Încărcate electric, picăturile de apă sunt trase în larg. Mișcările dansatorilor și proiecțiile video intră într-o simbioză interactivă, se contopesc pe măsură ce pătrund în lumea suprarealistă a percepției interioare a morții, a efemerității tuturor lucrurilor și a magnetismului vieții.
"Marea liberă eliberează spiritul." (J. W. v. Goethe)
„Confruntarea corpului gravitațional, tranzitoriu biologic cu spațialitatea virtuală, generată tehnic de lumina de proiecție, în care temporalul este experimentat într-un câmp de tensiune a granițelor - moarte - perturbare, este domeniul nostru de cercetare. Piesele sunt concepute ca peisaje de vise generate ca trup-act-flux (în parte structurate suprarealist). Linia de contact dintre iluzia generată tehnic și masa de carne a corpului este înțeleasă ca peisaj super real. În mintea publicului fizicul și imaginea se contopesc. Abordarea nu permite distanța și vizează o intoxicație care poate fi experimentată în mod senzual, care este exuberantă în loc să mențină marginea.” (Kristóf Szabó, director)
Regia: Kristóf Szabó
Artă video digitală & XR: Ivó Kovács
Imagine de scenă: Kristóf Szabó
Design de lumină: Simon Kwame
Aspect și design afiș: Klaus A. Burth
Costume: Kristóf Szabó
Coreografie: Kristóf Szabó, Annika Hofgesang, Karolina Tóth
Dansatori: Karolina Tóth, Annika Hofgesang
Interpret, maestru bondage și artist al obiectelor: Boshi Nawa
Compoziții și peisaje sonore electronice din The Beautiful Schizophonic, Davor Mikan, Nicolas Bernier, Heimir Björngúlfsson/Pimon/Helgi Thosson, a@, Quarz din programul casei de discuri electronice portugheze Crónica.
Ansamblul K. Szabó F.A.C.E. este sprijinit de RheinEnergieStiftung Kultur 2018-22.
Producția Marea de dorință a fost sprijinită de Biroul de Cultură al orașului Koln.

Durata: 60 min
Spectacol nonverbal
14+

Miercuri 25/05/2022
14:00
Ziua 4

14:00, Cartier Iosefin

Orașul paralel

Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely" Timisoara, Asociația Culturală Diogene, CiviCultura

Ana Mărgineanu și Peca Ștefan ne călăuzesc în 2021 prin cartierul Iosefin, pe urmele refugiaților de astăzi și a migranților de ieri. În 2022 și 2023, proiectul va cuprinde și cartierele Elisabetin și Fabric, cu extensii în Cetate, creând o rețea de trasee imersive care descoperă viața ascunsă a Timișoarei.Toate aceste rute urmează să fie deschise simultan publicului, în 2023, într-o explorare extinsă în timpul Capitalei Culturale Europene,
O experiență inedită care deschide lumi paralele și dezvăluie povești surprinzătoare ale cartierului Iosefin. Două trasee diferite la TESZT. Două jocuri în paralel. Alegeți un traseu și porniți pe jos, călăuziți de actori! Trăiți momente intense de poveste, aproape de personaje.
Martin are nunta dar mai întâi trebuie să-și salveze cel mai bun prieten. Trebuie să câștige jocul în care nu se va pierde în timp. (Traseul albastru)
Vicki are ultima șansă să facă rost de bani ca să treacă trei adolescenți afghani granița. Trebuie să câștige jocul în care scapă de toți cei care încearcă s-o oprească. (Traseul roz)
Regia: Ana Mărgineanu
Scenografie: Albert Alpár
Coregrafie: Baczó Tünde
Muzica: Cári Tibor
Asistent regie: Silvia Török, Roxana Orz
Regizor tehnic: Kertész Éva
Cu: Balázs Attila, Magyari Etelka, Bandi András Zsolt, Mirela Puia, Răzvan Oroianu, Ioana Balint, Éder Enikő, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre, Jasmina Mitrici, Lajter Márkó Ernesztó, Lőrincz Rita, Tokai Andrea, Czüvek Loránd, Molnos András Csaba, Borbély B. Emilia, Vajda Boróka, Hegyi Kincső, Rareș Rusan, Otniel Curaciuc-Floruț, Oana Antonovici, Erdős Bálint, Marin Lupanciuc, Patricia Gavril
Orașul Paralel este un proiect dezvoltat în cadrul programului Timişoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii. Călătorii sunt rugați să vină în pantofi comozi. Se merge pe jos între 1 si 1,5 km.

Durata: 1h 30min
Spectacol jucat în română și maghiară, cu traducere simultană
Acces gratuit, cu rezervare prealabilă, exclusiv prin casieria Teatrului!

 

16:00, Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat

Leonce și Lena

Teatrul German de Stat Timișoara (RO)

Multă vreme „Leonce și Lena”, comedia melancolică despre doi tineri care nu-și găsesc locul, a fost considerată ca eșuată. I se reproșa lipsa de acțiune și absența unei construcții clasice. Faptul că cineva avea dificultăți cu sine însăși precum cele enunțate de Leonce – „Oh, dacă cineva ar reuși să fi altul. Doar pentru un minut.” -, oboseala față de lume, care pe cei doi protagoniști îi face să fie ființe sufletește înrudite, veneau în contradicție cu imaginea existentă despre chipul uman de atunci. Leonce și Lena sunt doi străini într-o lume irațională, în care doar ironia și autoironia mai puteau oferi o consolare. Melancolia lor provine din lipsa iluziilor și din refuzul viziunilor idealizante.

Regie: Niky Wolcz
Asistență de regie: Isolde Cobeţ
Scenografie: Helmut Stürmer
Costume: Ioana Popescu
Dramaturgie: Rudolf Herbert
Machiaj: Bojita Ilici
Regie tehnică: Adrian Georgescu

Cu: Boris Gaza, Niko Becker, Silvia Török, Harald Weisz, Isa Berger, Rareș Hontzu, Franz Kattesch, Tatiana Sessler-Toami, Oana Vidoni, Ioana Iacob, Aljoscha Cobeţ, Daniel Ghidel, Simona Vintilă, Daniela Török, Radu Brănici, Daniel Ghidel

Durata: 1 h 30 min
Spectacol jucat în germană, cu supratitrare în română, maghiară și engleză

 

18:00, Atelier Pictură

OMMA

Atelier 3+1 Paris (FRANȚA)

Sunt opt bărbați, în jachete și pantaloni negri, un semn din cap la silueta atemporală a lui Josef Nadj. Împrumutându-le costumul său, el obligă fiecare dansator să nu calce pe urmele lui, ci să-și dezvăluie propria singularitate. Mai presus de toate, OMMA este o poveste a împărtășirii și a transmiterii mai departe. În această nouă lucrare, coregraful maghiar a alcătuit un grup de opt dansatori proveniți din Mali, Senegal, Coasta de Fildeș, Burkina Faso și cele două Republici Congo. Împreună, ei formează un singur corp – negru, sau fekete, după cum proclamă ei… în maghiară. Un corp plural în care fiecare își afirmă propriul limbaj, propria identitate, propriul dans: o buclă captivantă de feedback între grup și individ care ne conduce, inevitabil, la ființa umană ca universală. Poate piesa fi numită “organică”?
Fără îndoială, OMMA se întoarce la rădăcinile dansului, cu mișcarea ca esență și universul ca orizont. Josef Nadj și-a îmbarcat artiștii într-o călătorie către rădăcinile dansului ce ar putea dezvălui echilibrul universului nostru. Făcând ecou cercului vieții, această nouă producție coregrafică analizează ceva esențial: abilitatea noastră de a privi ceea ce avem în fața noastră pentru a putea vedea mai bine ce se află în adâncul nostru, într-un destin comun. Prin urmare, semnificația greacă veche a lui OMMA strălucește într-o lumină nouă: “ochi”, dar și “ceea ce se poate vedea sau privi”. Există o invitație de a ne ține treaz simțurile, pentru a putea surprinde mai bine acest dans, dedicat genezei umanității. (Marylène Malbert)
Josef Nadj (n. 1957) – coregraf și dansator, dar și artist vizual și fotograf, a creat mai mult de 30 de spectacole. Oscilând între realitate și fantezie, tradiție și modernitate, el pune esențialul sub semnul întrebării: relația omului cu sine.
Coregrafie: Josef Nadj
Interpreți: Djino Alolo Sabin, Timothé Ballo, Abdel Kader Diop, Aipeur Foundou, Bi Jean Ronsard irié, Jean-Paul Mehansio, Marius Sawadogo, Boukson Sere
Colaborare artistică: Ivan Fatjo
Lumini: Rémi Nicolas
Coloana sonoră: Tatsu Aoki & Malachi Favors Maghostut, Peter Brötzmann & Han Bennink, Eureka Brass Band, Jigsaw, Lucas Niggli, Peter Vogel
Regia tehnică: Sylvain Blocquaux
Inginer de sunet: Shoï / Ivan Fatjo

Durata: 55 min
Spectacol nonverbal

 

20:00, Sala Mare

Eichmann la Ierusalim

Teatrul de Tineret Zagreb (CROAȚIA)

„Numai prin eliminarea din totalitarism a mecanismelor care îl fac să funcționeze, cum ar fi supunerea și frica, putem transmite mesajul că fiecare din noi este important, declarația noastră unică și experiența noastră valoroasă. Numai pe măsură ce ne îndepărtăm de răul instituționalizat putem ajunge la responsabilitatea personală.
Doar atunci când facem asta, corpul ca un metru pătrat de piele – pentru a folosi metafora acestei piese de teatru – își poate recâștiga statutul de martor viu. Prin analogie inversă, doar în acest moment poate o persoană, care a redus un corp viu la un metru pătrat de piele, să fie considerată responsabilă. Fiecare încercare de a reconstrui necesită un context care să pună în lumină problema în discuție.
Altfel, fiecare rău și fiecare faptă bună ar fi la fel de banală și simplă. Numai atunci când suntem gata să recunoaștem fricile altor oameni ne putem confrunta cu cele mai rele dintre ele – pe ale noastre. Privind bucățile unui eveniment istoric atât de devastator precum Holocaustul și straturile de semnificație de mai târziu, acest spectacol investighează durerile personale, temerile și adevărurile departe de orice banalitate presupusă.” (Tomislav Zajec)

Jernej Lorenci (n.1973) este laureatul prestigiosului Premiu de Teatru pentru (Noi) Realități Teatrale. Opera sa reflectă preocupări precum rolul regizorului, definirea spectacolului în schimbul teatral, deconstrucția și recreerea iluziei teatrale.
Autor: Jernej Lorenci
Regizor: Jernej Lorenci
Dramaturg: Matic Starina
Scenografia: Branko Hojnik
Designer costume: Belinda Radulović
Coreograf: Gregor Luštek
Muzică: Branko Rožman
Asistenți de regie: Aleksandar Švabić, Rajna Racz și Tim Hrvaćanin
Asistenți design costume: Bernarda Popelar Lesjak and Marta Žegura
Director de scenă: Stella Švacov Miletić
Interpretat de: Katarina Bistrović Darvaš, Dado Ćosić, Frano Mašković, Mia Melcher, Pjer Meničanin, Rakan Rushaidat, Lucija Šerbedžija, Vedran Živolić

Durata: 3 h 30 min, o pauză
Spectacol jucat în croată, cu supratitrare în română, maghiară, engleză
Spectacolul este recomandat de Agenția Croată pentru Educație
16+

Joi 26/05/2022
17:00
Ziua 5

17:00, Centrul de Cultură și Artă Timiș, Studioul Franciscan

#dosztoievskij b@r/reopening

Compania independentă Arte-Factum din Timișoara (RO)

La 200 de ani de la nașterea scriitorului Feodor Mihailovici Dostoievski,  Compania independentă Arte-Factum și regizorul Levente Kocsárdi dedică Laboratorul de introspecție teatrală  romanului  ”Crimă și pedeapsă”: #dosztoievskij b@r/reopening este un eseu teatral despre conștiință, crimă și vinovăție.

”Destructurăm și recompunem, cu mijloace teatrale, mecanisme extreme de validare a iluziilor despre noi înșine, procese  care au făcut din Rodion Romanovici Raskolnikov un ucigaș, pentru a înțelege ce mai înseamnă conștiința pentru oameni care au acum vârsta  studentului Raskolnikov, cum se raportează, intim și personal, oameni de orice vârstă, astăzi, la noțiunea de conștiință, căci în #dosztoievskij b@r toți sunem Raskolnikov (Все мы Раскольников). Totul se petrece în mintea lui Raskolnikov, în coșmarul lui, în delirul său ca un vehicul către înțelegere.” (Levente Kocsárdi, regizor)

Spectacolul #dosztoievskij b@r/reopening are o distribuție de actori din România, Serbia, Republica Moldova: Alexandru Romescu, Aida Olaru, Larisa Belcea, Korina Troća,  Levente Kocsárdi, Ștefan Roman, Laura Gîrbovan, Darie Doklean,  David Vicol, Alexandru Bogdan Popescu.

Regie: Levente Kocsárdi
Scenografie: arh. MC.Donici
Dramaturgie: Simona Donici
Context muzical: Kocsárdi Levente
Mișcare scenică: Alin Radu
Video-mapping: Sebastian Hamburger
Sunet: Sebastian Bayer
Lumini: Szilak Carol
grafică: Szabó Andor
make-up: Florin Lazăr

Compania independentă Art-Factum: Teatru/ Cultură comunitară/ Cercetare teatrală/ Artă contemporană/ Pedagogie teatrală/Laborator de instrospecție teatrală/ Arte vizuale/ Etnosculptură/ Muzică contemporană/ Critică teatrală/ Regenerare urbană/ Studio de actorie/ Kibbutz teatral

Durata: 2 h 50 min, o pauză
Spectacol jucat în română, cu supratitrare în maghiară și engleză
Acces exclusiv cu rezervare

 

20:00,  Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat

Empty Floor

ImPERFECT DANCERS (ITALIA)

“Empty Floor” provine din dorința de a explora universul ascuns și privat al tuturor acelor oameni care se confruntă zilnic cu boala Alzheimer. Acesta își propune să facă publicul conștient de diferite aspecte ale bolii, atât cele mai dureroase cât și cele mai amuzante, arătând astfel puterea și bucuria de a trăi din spatele acestui disconfort. Ceea ce face “Empty Floor” o producție unică sunt colaborările cu asociațiile locale de Alzheimer pentru a implica vârstnicii în spectacol. Împărțind scena cu dansatorii intens fizici și atletici de la imPerfect Dancers Company, aceștia vor interpreta sentimentele, temerile și bucuriile lor de o noapte.

De când a fost înființată în Italia în 2009, imPerfect Dancers Company a luat cu asalt scena dansului contemporan, câștigând recenzii elogioase și premii prestigioase. Este compania de dans rezidentă a Teatrului de Operă și Balet din Pisa, Italia, din 2011.

Concept & coregrafie: Walter Matteini & Ina Broeckx
Interpretat de: Ina Broeckx, Sara Nicastro, Gloria Tonello, Ines Santos Prados, Andoni Martinez Manzano, David Boneta Barrera
Costume: Ina Broeckx
Scenografia: Ina Broeckx
Design lumini: Walter Matteini
Muzica: Arvo Part, Philip Glass, Max Richter, Ezio Bosso, J.S. Bach, Pergolesi, Edith Piaf

Durata: 70 min
Spectacol non-verbal

 

21:30, Atelier Pictură

Mistero Buffo

Organizația Artistică Grupa (CROAȚIA)

„Mr. Dario Fo a murit și dispărut, ca și anii 60 și revoluția. Sau așa am crezut… Gilets jaunes, 1%, mișcarea MeToo, a continuat interzicerea controlului nașterii, avortului…. Mistero Buffo țipă să se pășească pe scânduri și dă o formă inteligentă comică furiei generale a lozincii ‘noi, oamenii.’ Pe măsură ce însăși existența noastră pe planetă tușește chinuit, oligarhia politică/industrială/militărească continuă să arunce cortina de fum a distragerii atenției asupra maselor. Dar vocile se ridică și vocea lui Dario Fo este la fel de ascuțită ca întotdeauna.” (Lee Delong)
Pentru mine, acest spectacol reprezintă ceva ce intră în antologia teatrului nostru cu aceeași intensitate cu care acest actor refuză logica ipocriziei politice care este adesea legată de profesia actorului. De parcă Šivak ar spune nu, actorul independent nu este “fără adăpost”, casa lui este mult mai puternică decât cea oferită de Marile Repertoare. Un actor ar trebui să înceapă prin ascultarea străzii în sine, și pe el însuși în stradă; el nu se poate ascunde în siguranța teatrului ca instituție a cetățeanului. (Nataša Govedić)

Autor: Dario Fo
Regia: Lee Delong
Interpretat de: Dražen Šivak and Igor Dorotić (muzician)
Spectacolul este co-produs de Triko Cirkus teatar

Durata: 75 min
Spectacol jucat în croată, cu supratitrare în română, maghiară, engleză

Vineri 27/05/2022
16:00
Ziua 6

16:00, Curtea Garnizoanei

Animal crossing

Teatrul Basca din Timișoara (RO)

Doi poliţişti de frontieră, unul român şi unul maghiar, lucrează într-o echipă mixtă de supraveghere a frontierei în apropiere de Beba Veche și se intersectează cu povestea unei călăuze din Serbia şi a unei femei migrante din Orientul Mijlociu. Peste aceeaşi graniţă fug oamenii în ambele direcţii, în epoci nu aşa de îndepărtate.

Autori: Victor Dragoș, Andrei Ursu
Regie: Victor Dragoș
Cu: Ana-Maria Ursu, Costa Tovarnisky, Robert Copot

Durata: 50 minute
Spectacol jucat în română, cu traducere la cască în maghiară și engleză
Acces gratuit

 

18:00, Atelier de Pictură

Cavalerii doamnei excitate: operetă de gală sindicalistă din Subotica

Teatrul Kosztolányi Dezső Subotica (SERBIA)

Actorii Teatrului Kosztolányi Dezső din Subotica au decis că nu mai pot tolera situația actuală și au format propriul sindicat, Cavalerii Doamnei excitate...
Ne-am întors la opereta originară, care nu se temea de ironia și de batjocura politică sau publică. Am creat un sistem foarte colorat, o structură foarte colorată, cu cântece, glume, și am lucrat la propriile noastre tradiții, ceea ce este foarte important. Ne uităm la istoria teatrului maghiar din Voivodina, tradiția din care facem parte face parte integrantă din această lume operetistică pe care publicul o poate vedea pe scenă. (Tamás Oláh, dramaturg)

Regie: Urbán András
Compozitor: Szerda Árpád
Dramaturg: Góli Kornélia, Oláh Tamás
Scenografie:  Urbán András
Asistent grafică: Kreszánkó Viktória
Costume: Marina Sremac
Asistent costume: Senka Ranosavljević
Coregraf: Fülöp Tímea
Asistent de regie: Szerda Zsófia
Interpreții documentarului video: Béres Márta, Nagyabonyi Emese, Mészáros Árpád, Mikes Imre Elek
Cu: Baráth Attila, Dedovity Tomity Dina, m.v., Fülöp Tímea, Horváth Blanka, m.v., Kucsov Borisz, Mészáros Gábor, Verebes Andrea
Utilizarea cântecelor lui Kálmán Imre cu acordul Music Theatre International (Europe) Josef Weinberger Ltd.

Durata: 2 h, fără pauză
Spectacol jucat în maghiară, cu supratitrare în română și engleză

 

21:00, Muzeul Național de Artă Timișoara

Selfie

Ivo Dimchev

"Selfie este o coregrafie, selfie este o sculptură, selfie este o tragedie, selfie este iubire. Selfie este mai puțin despre mine, este mai mult despre noi." – Ivo Dimchev
Selfie Concert este cea mai recentă lucrare a lui Ivo Dimchev și aparține unei serii de spectacole în care Dimchev investighează diferite feluri de interacțiune cu publicul. Selfie Concert sugerează o modificare a relației dintre public și interpret, un mod diferit de împărtășire. Selfie arată, pur și simplu. Nu explică, este dovada. Totuși, selfie-ul este și un motiv de a fi împreună, de a fi aproape în mod fizic. Selfie este un instrument pentru a face dramaturgia monotonă a concertului mai vie – și pentru a o întrerupe.
Ivo Dimchev (1976) este un coregraf și un interpret din Bulgaria, cunoscut la nivel internațional pentru lucrările sale provocatoare și adesea controversate de artă tip performance. Opera sa este un amestec extrem și plin de culoare de performance, dans, teatru, muzică, desene și fotografie. Dimchev este autorul a peste 30 de spectacole. A primit numeroase premii internaționale pentru dans și teatru și și-a prezentat lucrările în Europa, America de Sud și America de Nord.

Idee, text și muzică: Ivo Dimchev
Interpretat de: Ivo Dimchev și public
Producție: Humarts Foundation (Sofia - BG)
Co-producție: ImPulsTanz (Vienna - AT), mumok (Vienna - AT)
Management și Distribuție: Something Great (Berlin - DE)

Durată: 50 minute
Concert, fără traducere

Sâmbătă 28/05/2022
18:00
Ziua 7

18:00, Piața Libertății

O singură răsuflare

Les 3 Plumes (FRANȚA)

Pandemia COVID-19 ne-a forțat la o grea izolare luni întregi. În momentul de față, urgența, nevoia și dorința de a ne întâlni din nou sunt foarte puternice. Iată de ce O singură respirație sporește ascultarea și adunarea, nefiind concepută ca un "împreună" dictatorial și uniformizant, ci ca o entitate multiformă, în care autonomiile fiecăruia se întâlnesc în dorința de a "merge împreună", dar nu în același fel.
Această lucrare se bazează pe sensibilitate, nuanțe, ascultare. Într-un singur suflu. Un suflu pe care, în această perioadă, trebuie să-l acoperim pentru a ne proteja pe noi și pe ceilalți, ce poate fi un vehicul inconștient de contagiune, dar care este și un instrument fundamental pentru a dansa împreună.

Linia de cercetare a lui Marco Chenevier investighează relația dintre cetățeni și plăcerea lor față de operele de artă, postura publicului și a artistului, și relația de putere care apare între ele. El folosește o cutie de instrumente pentru a deconstrui forma convențională a show-ului, pentru a identifica pietrele de temelie ale spectacolului live, și pentru a pune experiența publicului în centrul lucrării. În prezent, este co-director al festivalului internațional T*Danse - Danse & Technology - al Noului Dans din Aosta.

Echipa creativă:
Marco Augusto Chenevier – coregraf și dansator
Alessia Pinto – dansator
Océane Delbrel - dansator

Durata variază – spectacolul este rezultatul unui workshop organizat în timpul TESZT-ului.
Spectacol non-verbal.
Acces liber

 

20:00, Opera Square

Moby Dick

Teatro dei Venti (ITALIA)

Piața este goală, atârnând, ținându-și respirația. O voce profundă și strămoșească răsună de departe: douăzeci de marinari, douăzeci de bărbați, douăzeci de suflete bat butoaie mari de lemn pe o căruță în mișcare. Sunetul acesta sfâșie aerul și tremură. Ritmul său marchează munca echipajului. Odată ajuns în piață, căruța ară pavajul. Muzica se aude din ce în ce mai mult. Cei doi dușmani se vor întâlni în cele din urmă față în față pentru bătălia finală: Ahab și Balena Albă. Omul împotriva naturii, marmura, necunoscutul, zeul pierdut, teama care țipă din abis: Moby Dick.

Acest spectacol-eveniment este conceput pentru medii urbane, punând în scenă nava căpitanului și obsesia lui de a găsi Balena Albă, cu mașini de teatru uriașe și o companie de 20 artiști, incluzând actori, muzicieni, acrobați și tehnicieni. Spectacolul se bazează ușor pe romanul lui Herman Melville, Moby Dick. Teatro dei Venti continuă cercetarea sa în medii urbane cu un spectacol de stradă care face legătura cu comunitatea și cu temele unui clasic al literaturii universale.
Spectacolul a câștigat premiul “Ubu 2019” pentru cel mai bun decor și premiul “Rete Critica 2019” pentru proiect/organizație.

Concept și regie: Stefano Tè
Adaptare literară pentru piesa de teatru: Giulio Sonno
Consultanță regie: Mario Barzaghi
Muzica este compusă de Luca Cacciatore, Igino L. Caselgrandi și Domenico Pizzulo, interpretată live de Alex Ascione (saxofon), Domenico Pizzulo (chitară și sintetizator), Igino Luigi Caselgrandi (tobe și percuție);
Costume: Teatro dei Venti, Beatrice Pizzardo
Design lumini: Alessandro Pasqualini
Tehnician lumini: Stefano Cane
Sunet: Luigi Pascale
Scenografie: Dino Serra
Proiect și construcție: Dino Serra, Massimo Zanelli

Asistent regizor: Danilo Faiulo
Manager Turneu: Daphne Pasini

Cu: Alessio Boni, Oxana Casolari, Marco Cupellari, Alfonso Dominguez Escribano, Federico Faggioni, Francesca Figini, Davide Filippi, Mara Lambriola, Hannes Langanky, Giovanni Maia, Iona Petmezakis, Irene Raccanelli, Cesare Trebeschi, Amalia Ruocco, Antonio Santangelo, Davide Tubertini, Elisa Vignolo.
Spectacolul este co-produs de Festivalul Klaipeda Sea (Lituania), realizat cu sprijinul Regiunii Emilia-Romagna, Municipiului Modena, Fundației Modena, cu contribuția municipiului Dolo (VE) în parteneriat cu Asociația Echidna.

Proiectul a fost realizat datorită parteneriatului cu ATER Fondazione.

Durata: 50 min
Spectacol jucat în italiană, cu traducere în română, maghiară și engleză.
Acces liber.

 

22:00, Atelier Pictură

Concert Rock

Vrooom (SERBIA)

Vrooom este o trupă sârbă de rock electronic formată în martie 1997, care a început să cânte în cluburile din Belgrad folosind un sunet unic (două voci, chitară, acordeon, bas, tobe electronice și acustice) pentru a îmbina muzica de cabaret cu melodiile Balcanilor și ritmurile contemporane ale Occidentului (tehno, drum'n'bass, trip-hop.). Au înregistrat cinci albume și au creat muzică pentru mai mult de 50 de spectacole de teatru, unele interpretate live – incluzând “Jami district” (invitat la TESZT în 2018).

Autori: Marko Grubić (muzică), Milena Bogavac (text)
Interpreți: Tamara Radovanović (voce), Ana Vučić (voce), Katarina Popović (voce),
Nebojša Brdarić (flaut, zurla, duduk), Vladimir Marinković (tobe), Marko Grubić
(chitară bas, electronică)

Durata: 80 min
Concert rock

Duminică 29/05/2022
11:00
Ziua 8

11:00, Sala Mare și Sala Studio

no title yet

Teatrul de Tineret Ljubljana (SLO)

Don Juan este una din acele personaje literare care a trecut prin cele mai multe adaptări. Într-o întreagă stagiune de teatru, Tomi Janežič și echipa sa l-au luat ca punct de referință  în cercetarea și abordarea lor de laborator. În paralel, Simona Semenič scria un nou text intitulat încă fără titlu. Semenič s-a apropiat de Don Juan, de data aceasta purtând numele sloven prin excelență, Janez, din unghiul seducătorului și prin consecințele acțiunilor sale – care se îmbină toate într-un singur moment, într-o singură bătaie de inimă. Un moment necesar pentru ca un corp care alunecă din pat să lovească solul. Textul s-a îmbinat superb cu materialul creat la repetiții, și Janežič l-a amestecat subtil într-un întreg bogat și stratificat, care adaugă o altă viziune la nenumăratele versiuni ale lui Don Juan și donjuanismului, și vorbește în particular de bucuriile, speranțele, temerile și suferința noastră. Aici și acum.
„Când are loc teatrul, nu are loc doar pentru cineva, ci pentru toți oamenii care sunt în acel spațiu în timpul acela. Dintr-o dată, suntem cu toții în relație cu un eveniment sau problemă, cu ceva care a fost declarat sau care s-a prăbușit la pământ. Suntem cu toții conectați la un moment dat prin faptul că fiecare din noi își stabilește o atitudine față de ceea ce se întâmplă. Prin urmare, dacă se creează impresia unei alianțe, este bine.” (Tomi Janežič, regizor)
Tomi Janežič (n.1972) este un regizor de teatru sloven premiat, profesor și psihoterapeut în psihodramă. Este interesat în mod special de tehnicile actoricești, psihodrame și analiza de grup folosite în teatru. De asemenea, este unul dintre fondatorii și directorul artistic al Studioului pentru Cercetare a Artei Interpretării care își desfășoară activitățile mai cu seamă la Centrul de lucru Krušče pentru Cercetare, Creație, Rezidență și Educație în Slovenia.

Autor: Simona Semenič
Regie: Tomi Janežič
Dramaturgie: Tomi Janežič
Scenografie: Branko Hojnik
Selecție muzicală: ustvarjalci predstave
Design costume: Marina Sremac
Design sonor: Silvo Zupančič
Design iluminat: David Cvelbar, Tomi Janežič
Asistent regizor: Mirjana Medojević, Daniel Day Škufca
Asistent de scenografie: Aleksander Vujović
Video: Dušan Ojdanič
Make-up artist: Nathalie Horvat
Consilier de dicție: Mateja Dermelj
Regizor de scenă: Gašper Tesner

Procesul creativ a fost inspirat de mitul lui Don Juan. Text suplimentar conceput de ansamblu.
+18
Durata: 10 ore, 4 pauze
Spectacol jucat în slovenă, cu supratitrare în română, maghiară, engleză

 

21:00, Atelierul de pictură

Richard al III-lea se interzice

Teatrul Szkéné din Budapesta (UNGARIA)

Cum denaturează frica? Și cum se manifestă dorința de a se conforma? Cum e instinctul de supraviețuire? Cum spunem adevărul fără să ne rănim pe noi înșine, pe cei dragi, oportunitățile noastre, slujbele noastre, carierele noastre? Este posibil să se împace libertatea interioară, esențială pentru creație, cu o lume ai cărei conducători nu măsoară decât obediența absolută, loialitatea și executarea nechibzuită. "Ori ești cu noi, ori nu exiști." Ce se întâmplă atunci? Este Richard al III-lea interzis? Și dacă este interzis, cine îl interzice de fapt? (Szikszai Rémusz)

Text de: Matei Vișniec
Regie: Szikszai Rémusz
Scenografie: Cziegler Balázs
Costume: Kiss Julcsi
Traducerea: Patkó Éva
Dramaturg: Szikszai Rémusz
Designer de păpuși: Hoffer Károly
Coregraf: Újvári Milán
Lumini: Mervel Miklós
Sunet: Molnár Péter
Asistent de regie: Vincze Petra

Cu: Mucsi Zoltán, Kaszás Gergő, Nagypál Gábor, Bánfalvi Eszter, Fodor Tamás, Szikszai Rémusz, Újvári Milán, Barabás Anita, Jessica Simet, Horváth István, Váth Máté, Egyed Bea, Szász Dániel, Szilvási Anna
Totdeauna cu noi: Huszár Zsolt

Piesa a fost produsă cu sprijinul Agenției de Teatru și Literatură HoFra.
Durata: 2 ore, fără pauză
Spectacol jucat în maghiară, cu supratitrare în română și engleză

Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 1

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Duminică 22/05
17:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 2

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Luni 23/05
17:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 3

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Marți 24/05
14:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 4

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Miercuri 25/05
14:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 5

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Joi 26/05
17:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 6

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Vineri 27/05
16:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 7

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Sâmbătă 28/05
18:00
Timişoara

TESZT 2022 – Ziua 8

Al treisprezecelea Festival Euroregional de Teatru Timișoara – TESZT, cu participanți din Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia-Herțegovina, Slovenia, Croația, Bulgaria, Franța, Italia, Germania și România
Duminică 29/05
11:00

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.