Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti
Concerte

Once upon a time

Once upon a time

Programul muzical al serii imaginează un prim concert între Orient si Occident, cu fiecare dintre școlile sale muzicale, demonstrând măiestrie pe lăută renascentistă, pe de o parte, sitar și tabla, pe de altă parte. Cele două tradiții „împletesc” apoi împreună muzici noi, în care lăuta urmează ragas-urile indiene (Hemavati sau Kalyan), ori în care sitarul si tabla se adaptează pieselor de dans ale Renașterii italiene.

 

Repertoriu:
  • Petro Paulo Borrono (1490 – d. 1563): Toccata e Fantasia pentru lăută
  • Francesco da Milano (1497 – 1543): Fantasia, N33 pentru lăută
  • Petro Paulo Borrono (1490 – 1563): Pavana La Milanesa e suo Salterello pentru lăută
  • Raga și Tala pentru Sitar și Tabla (Tradițional*)
  • Hemavati*, sitar și lăută renascentistă (Tradițional*)
  • Giorgio Mainerio (1535 – 1582): Ballo Francese, piesă rearanjată pentru lăută, sitar și tabla de Rohan Dasgupta și Emilio Bezzi
  • Rohan Dasgupta (1988): Parameshwary, pentru sitar, lăută și tabla.
  • Joan Ambrosio Dalza (sec. XV – după 1508): Tastar de Corde e Ricercare – Saltarello e Piva (rearanjate pentru lăută, sitar și tabla de Rohan Dasgupta și Emilio Bezzi)
  • Kalyan Thaat (Tradițional*) pentru sitar, lăută și tabla
  • Emilio Bezzi (1982), Rohan Dasgupta (1988) – River Song, pentru sitar, lăută și tabla.
*piesele marcate respectă modul de prezentare în programe muzicale tipic muzicii clasice indiene. Se menționează doar titlul raga (structurii melodice) alese de muzician, creația propriu-zisă fiind măiestria interpretării și a improvizațiilor. Istoria muzicală consemnează mai apoi doar interpretarea autorului respectiv (de exemplu Raga Ahir Bhairav, Ravi Shankar – de pe albumul Three Ragas 1956).

Interpretează: SANGAM Trio

  • Rohan Dasgupta – sitar (India, Calcutta)
  • Emilio Bezzi – lăută renascentistă (Italia, Urbino)
  • Udhai Mazumdar – tabla (India, New Delhi)

 

Sangam Trio este „un act de arheologie muzicală”. „Sangam” înseamnă în limba sanscrită confluență de râuri. Confluența în acest proiect are loc între două „râuri muzicale”: muzica Renașterii europene și muzica clasică indiană (muzica cultă a subcontinentului indian).
Muzicienii explorează și imaginează muzica de la prima întâlnire muzicală dintre muzica europeană și cea indiană.
Istoricește, acest lucru a fost posibil începând cu sfârșitul secolului al XV-lea, odată cu dezvoltarea comerțului și a călătoriilor de descoperiri geografice. Primul concert ar fi putut avea loc ori undeva în India, într-un castel al dinastiei Mughal, sau într-un port de mirodenii de pe coasta de Vest, unde au existat toate condițiile istorice și sociale ca muzicienii de la o curte nobiliară să îi primească alături de ei la pe un nobil european, ori pe un cavaler, acesta din urmă educat muzical, și care să fi adus cu el, în călătorie, instrumentul nobil preferat – lăuta. Ori poate chiar în Europa, la un castel din Renaștere.

Sursa: Facebook Muzeul Național de Artă al României

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Share

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Twitter
Email
Caută