Muzee imaginare. Pictură, colecţionism şi patrimoniu în Europa secolelor XVII-XVIII | Fundația Calea Victoriei @ Online
Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de marţi, în intervalul 19:00-21:00.
Cursul are loc online, live, pe zoom.us. Vă rugăm să ţineţi cont de data şi ora la care au loc întâlnirile, cursurile nu se înregistrează. Cu o zi înainte de data începerii, veţi primi un link cu ajutorul căruia veţi accesa cursul pe Zoom.us.
Număr ateliere: 2
Vă invităm la o survolare, în două etape, a unui spectaculos şi complex segment al istoriei artei şi culturii europene, situat la intersecţia dintre pictură, colecţionism, consacrarea patrimoniului artistic şi instaurarea muzeului.
Muzeul este o invenţie relativ târzie. Ideea de a proteja patrimoniul şi de a-l etala într-un mod instructiv, potrivit unor criterii ştiinţifice, s-a desprins din vastul program iluminist, dar şi din bulversările şi actele de vandalism de la sfârşitul secolului al XVIII-lea. Proiectul muzeal, orientat către colectivitate, a fost precedat vreme îndelungată de colecţia privată, „cabinetul de amator” sau „camera de curiozităţi”. Din aceste entităţi pre-muzeale, treptat, de-a lungul secolelor XVI-XVII, se cristalizează, de asemenea, instituţia muzeală. Dincolo de strategii şi mize, ambele tipologii – colecţia privată şi muzeul – au în comun preocuparea (delectabilă) de a colecţiona, configura şi (re)constitui un sistem de obiecte, imagini şi informaţii.
Istoria asamblajelor muzeale este însoţită de o fascinată reflectare în imagine. Tabloul reprezentând galerii de artă – reale, fictive sau hibride – a fost inventat la Antwerpen, în veacul al XVII-lea şi a ajuns la apogeu la Roma şi Paris, în ultimele decade ale secolului următor. În timp, mizele acestor imagini s-au diversificat, ele devenind fie amplasamentul unor scene narative sau alegorice, fie „cataloage” patrimoniale fie chiar proiecte de amenajare a unor galerii reale.
Temele cursului se desfăşoară astfel:
1. Istorii în „cabinetele de amatori”. Antwerpen, secolul al XVII-lea
- instaurarea subiectului; jocul dintre realitate şi ficţiune; anacronisme, aluzii, mesaje codificate
- diversificarea categoriilor de „cabinete de amatori”: vizite, întruniri, scene mitologice, alegorii ale simţurilor etc.
- artişti: Willem van Haecht, David Teniers, Frans Francken, Jan Brueghel, Peter Paul Rubens
2. Galerii imaginare şi muzee reale. Roma şi Paris, secolul al XVIII-lea
- continuităţi / transformări în raport cu „cabinetul de amator”
- codificarea vizuală a patrimoniului artistic; „Roma antică” şi „Roma modernă” ca asamblaje muzeale fictive
- galerii reale, galerii imaginare, „galerii personale”, personaje şi evenimente consemnate în imagine
- „documentarea” organizării şi amenajării muzeului Luvru
- artişti: Giovanni Paolo Panini, Hubert Robert et alii
Lector: Cosmin Ungureanu
Cost: 180 de lei (total pentru 2 întâlniri)
Vrei să fii la curent cu cele mai noi Evenimente, Filme și Festivaluri din România ?
- Calendar Evenimente din România
- Calendar Evenimente din București
- Program Filme București
- Calendar Festivaluri Romania
—
Sursa: Fundația Calea Victoriei