“A WALK AMONG THE TOMBSTONES” (2014, r: Scott Frank)
Alături de gentleman-ul spărgător Bernie Rhodenbarr, fostul poliţist în N.Y.P.D. devenit detectiv particular, alcoolicul Matthew Scudder este personajul care i-a adus autorului Lawrence Block celebritatea (are în palmares numeroase premii Edgar, Anthony şi Shamus), iar Hollywood-ului tentaţia de a-l utiliza drept personaj de film.
Prima tentativă – o etichetez ca atare, pentru că nu s-a bucurat de succes, în ciuda echipei formidabile – a fost “8 Million Ways to Die” din 1986, a lui Hal Ashby, după un scenariu scris de Oliver Stone şi Robert ‘Chinatown’ Towne, cu Jeff Bridges, Andy Garcia şi Rosanna Arquette în rolurile principale.
Cartea lui Block, “A Walk Among the Tombstones”, a fost publicată în 1992, iar zvonurile legate de adaptarea sa cinematografică au apărut încă de la începutul anilor 2000, cu veteranul Harrison Ford în pole position pentru a se insinua în pielea anti-eroului lui Block.
S-a întâmplat până la urmă după mai bine de un deceniu, cu un Liam Neeson bucuros să iasă din rutina francizei de acţiune “Taken”, sub comanda unui regizor antrenat ca scenarist în Mystery-Thriller-uri, Scott Frank (“Dead Again”, al lui Kenneth Branagh, din 1991, “Out of Sight” (1998), adaptarea după Elmore Leonard pentru care Frank a şi fost nominalizat la Oscar, dar şi originalul “The Lookout” din 2007, cu Joseph Gordon-Levitt şi Jeff Daniels).
Filmul este perceptibil ca unul american prin construcţia naraţiunii însă, din fericire, capătă aerul de Noir urban în stilul clinic scandinav în primul rând datorită imaginii excepţionale semnate de compatriotul nostru, Mihai Mălaimare Jr., atunci în plină ascensiune ca DoP în Cetatea Viselor datorită colaborărilor fructuoase cu F.F. Coppola şi Paul Thomas Anderson.
Neeson este absolut ok în rolul poliţistului reciclat ca private eye ce continuă să se lupte cu propriile angoase şi demonii care îl bântuie din trecut, care acceptă reticent să investigheze cazul uciderii soţiei unui traficant de droguri după ce acesta… plătise cuminte răscumpărarea.
Ancheta progresează mai mult în stilul lent a lui Ellery Queen decât în cel ‘shoot-em-all’, în ciuda unui start à la “Dirty Harry” al peliculei (ce determină transformarea lui Scudder în alcoolic şi retragerea din poliţie), deci nu vă aşteptaţi la foarte multă acţiune, însă ceea ce veţi primi în schimb este un film de atmosferă foarte întunecat şi cinic în esenţa sa, dar… inspirat contrabalansat prin tuşele emoţionale şi inciziile dramatice, precum şi prin câteva interesante întorsături de situaţie.
Nu voi da mai multe detalii despre plot pentru că spoiler-ele ar fi mult prea numeroase (este suficient în această fază să ştim că fapta a fost deja comisă, iar jocul de-a ‘şoarecele şi pisica’ se construieşte în jurul motivaţiilor criminalilor).
În ceea ce mă priveşte, “A Walk Among the Tombstones” este un Thriller adult de luat în seamă, mai ales că ne reaminteşte faptul că putem şi noi să furnizăm Hollywood-ului talente de ‘clasa A’… Chapeau, Mihai Mălaimare Jr.! Vizual, filmul este cuceritor.
În privinţa lupilor tineri din rolurile secundare, în ciuda unor nume mai sonore precum Dan Stevens (serialul “Downton Abbey”) sau Sebastian Roché (seriile TV “The Vampire Diaries” şi “Supernatural”) mi-a atras atenţia fostul tâmplar-fotomodel devenit actor cu apariţii foarte interesante chiar înainte de acest film “Little Accidents”, “Gone Girl”), Boyd Holbrook, care se anunţa de atunci ca o figură de urmărit cu interes şi ulterior a confirmat prin apariţii notabile în film şi TV deopotrivă, dacă ne gândim la “Bikeriders”, “The Sandman” sau “Indiana Jones and the Dial of Destiny”.
Îl vom vedea pe Holbrook luna asta pe marile ecrane jucându-l pe Johnny Cash în Biopicul “A Complete Unknown”, dedicat lui Bob Dylan.
Ca să încheiem, totuşi, cu “A Walk Among the Tombstones”, în distribuţie mai este de remarcat o prezenţă inedită, islandezul Ólafur Darri Ólafsson, adus în State de către cineastul Baltasar Kormákur (“Contraband”, “The Deep”), astfel încât, inclusiv din acest punct de vedere, acest Thriller merită şansa unei vizionări.
Text de IOAN BIG |VIDEODOME