Februarie 2025, luna îndrăgostiţilor… de teatru
Cu toate că luna februarie este asociată în mod tradiţional cu romantismul, cu ale sale diverse valentine şi dragobeţi, ne vom abţine de la recomandări menite a trata afecţiunea (şi afecţiunile) de cuplu, pentru că asta e treaba psihoterapeuţilor şi, oricum, excesul de dulce creşte mult glicemia, preferând să ne adresăm celor care manifestă dragoste pentru experienţele culturale inedite.
Din această perspectivă stăm bine, fiindcă săptămânile următoare sunt împănate cu propuneri deosebite, indiferent că suntem cinefili (festivalurile Il Cinema Ritrovato on Tour şi Nordic Festival, premierele A Complete Unknown, Bridget Jones, Captain America) sau melomani, prin seria de lansări live de noi albume ale unor trupe de succes peren, precum Platonic Band, Alternosfera sau Cuibul, dar, totuşi, cele mai atractive – prin varietate – rămân premierele teatrale.


Pentru îndrăgostiţii de entertainment teatral agreabil, aproape sigur le vor trezi interesul comedii noi, gen Dragi părinţi, programată la Naţional, care beneficiază de o distribuţie stelară (Carmen Tănase, Marius Manole, Şerban Pavlu, Medeea Marinescu şi Marius Bodochi), Un gelos întors pe dos, de la Teatrul Elisabeta, piesa scrisă de autorul lui Boeing-Boeing şi tradusă de Irina Margareta Nistor, sau Proştii sub clar de lună, satira lui Teodor Mazilu produsă de Teatru la Mustaţă şi regizată de Marcel Ţop, care se joacă la TNB.


Evenimentul major al lunii din registrul comic se anunţă însă a fi D’ale carnavalului, pentru că reprezintă prima colaborare a regizorului Gelu Colceag cu ultra-talentatul colectiv actoricesc de la Teatrul Mic de la Tartuffe încoace, deci din 2023.
Abia aşteptăm să o vedem pe Alina Rotaru transformându-se în Miţa din psiholoaga din Anna Karenina sau pe Gabi Costin purtând “la fălci” basmaua catindatului lui Caragiale după rochiile Charlottei din Eu sunt propria mea soţie.




În zona dramaturgică a temelor şi textelor care îndeamnă la meditaţie, în februarie sunt anunţate premiere ce merită în mod cert a fi incluse în agenda de going out, începând cu Club 27 (regia: Alex Bogdan), de la Teatrul Metropolis, incitantă piesă semi-autobiografică scrisă de tânăra actriţă Cătălina Mihai, şi continuând cu Neguţătorul din Veneţia, al lui Shakespeare, de la Teatrul Evreiesc de Stat, în care Maia Morgenstern îşi asumă rolul lui Shylock, în regia lui Eugen Gyemant.


Mai trebuie menţionate aici, neapărat, două spectacole ce prezintă premisele unor must-see-uri, inclusiv datorită relevanţei dobândite în tulburele context actual: Proorocul Ilie (regia: Botond Nagy), de la TNB, va stârni aproape cu siguranţă controverse, pentru că vorbeşte despre prostia omenească în asociere cu denaturarea sensului credinţei şi al valorilor morale, iar Zbor deasupra unui cuib de cuci (regia: Vlad Cristache), de la Nottara, readuce în discuţie libertatea individuală şi limitările acesteia în societatea modernă, fiind adaptarea celebrei cărţi a lui Ken Kesey, pusă în scenă la noi, pentru întâia oară, la TNB, în anii ’80, cu Costel Constantin, Olga Delia Mateescu şi Florin Piersic capete de afiş.


După 40 de ani, rolul Şefului Bromden e tot în familie, fiind interpretat în noua versiune de către Florin Piersic Jr., un motiv în plus pentru a nu rata experienţa. Până la urmă însă, indiferent de alegerile făcute, putem conchide că luna februarie e numai bună ca să ne manifestăm dragostea… pentru teatru.
Text de IOAN BIG | TEATRU
Cover credit foto Depositphotos