Brandul Bioforia a fost pus pe picioare de o mână de ardeleni din nordul Transilvaniei (Fermele Ecologice Silvania – Cooperativa Agricolă) care și-au dorit ca afacerea lor să îmbine tradiția românească cu inovația.
Astfel, din 2007 și până în prezent au ajuns să cultive peste 2200 hectare de teren ecologic și să producă hrană pentru cele peste 2000 de văcuțe de lapte. Tot ce produc e ecologic și sănătos, așa cum făceau bunicii noștri, dar la o scară mai mare. Am vrut să aflăm mai multe despre acest brand românesc de produse Bio, iar la întrebări ne-a răspuns Dacian Badea, preşedinte al Consiliului de Administraţie.
Articol recomandat de Smartbill.
Cum a apărut Bioforia? Cine sunt oamenii din spatele acestui business și cum ajungi să dezvolți o astfel de afacere în România?
Misiunea noastră este aceea de a crea o lume mai bună și mai sănătoasă prin alimente Bio. Visăm să fim într-o bună zi cea mai de încredere marcă românească care să-i ajute în alegerea mâncării pe cei care doresc să pună pe masă familiei lor produse cu adevărat sănătoase, cu o proveniență sigură, produse care în procesul de producție respectă natura și mediul înconjurător. Produse româneșți.
Înainte de a vorbi despre Bioforia, aș vrea să explic cine suntem noi, Silvania.Bio sau mai complet, Fermele Ecologice Silvania Cooperativă Agricolă. Suntem o mâna de ardeleni cu dragoste față de câmpul verde și vacile blânde și care, în satele copilăriei noastre, am început acum 15 ani să construim o organizație în sectorul agroalimentar bio.
Prima noastră companie încă de atunci se numește Farm Ecolact, pentru că ne-am gândit noi încă de atunci că vom produce lapte ecologic. Și, da, am fost pionierii laptelui Bio în România. La început aveam câteva văcuțe și câteva petice de teren. Cu timpul am dezvoltat aceste două verigi, vegetalul și zootehnia, și le-am dus la culturi de peste 2000 hectare de teren și peste 2200 capete de animale în cinci ferme zootehnice, totul BIO.
Pentru că foloseam în rețetele furajere șroturi bio de floarea soarelui și le cumpărăm scump și de departe, din nordul Germaniei și Olanda, am hotărât să fructificăm poziția României de cel mai mare producător de floarea soarelui din UE și am investit într-o presă de semințe oleaginoase. Așa am ajuns să fim producători de șroturi ecologice din floarea soarelui românească, dar și de ulei ecologic presat la rece, superoleic. Dezvoltarea a continuat cu investiții în procesări de lapte și carne, în fabrica de nutrețuri combinate ecologice.
- 2023 LANSARE REŢEA MAGAZINE PROPRII
- 2022 PROCESARE CARNE ABATOR ŞI CARMANGERIE
- 2021 CREŞTERE VIŢEI PENTRU ÎNGRĂŞARE
- 2020 PROCESARE LAPTE LACTATE
- 2017 PROCESARE FLOAREA SOARELUI ULEI PRESAT LA RECE
- 2011 PRODUCŢIA DE NUTREŢURI COMBINATE
- 2010 PRODUCŢIA DE LAPTE
- 2008 CONVERSIA LA AGRICULTURĂ ECOLOGICĂ
- 2007 PRODUCŢIA DE CEREALE ŞI FURAJE
Suntem pasionați de alimentele bio și vrem să le facem în primul rând din pământul pe care noi îl muncim și de la animalele pe care noi le îngrijim. Toate acestea sunt sintetizate într-un prim brand Bioforia și, de asemenea, în al doilea nostru brand pe care îl vom lansa în curând Silvania.Bio.
Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre brandul Bioforia.
Sunt mai multe lucruri neștiute despre noi decât știute. Am muncit toți anii aceștia în producție și învățăm abia când procesăm și făceam produse finite că trebuie să și vinzi, să faci și marketing și promovare, iar pentru toate acestea trebuie să-ți aloci resurse.
Sunt neștiute în primul rând lucrurile simple, oamenii care se trezesc cu noaptea în cap să îngrijească animalele, oamenii pe care îi prinde noaptea pe tractor, necazurile când nu poți intra în teren, deoarece e prea înghețat sau e prea moale terenul, strădania pentru a menține animalele sănătoase prin îngrijire, furajare și asistență medicală.
Sunt neștiute muncă încăpățânată a oamenilor din Silvania.Bio de a produce alimente cu adevărat fără compromis, din cel mai bun lapte și cea mai bună carne, fără să folosim grăsimi vegetale, albumină și potențiatori de aromă în lactate, și să fie pe gustul oamenilor, atât de afectat de produsele pervertite; fără conservanți sau coloranți în carne și să explicăm iarăși și iarăși că este natural ca de la zi la zi carnea să-și schimbe culoarea la raft și că produsele cu culoare de un roșu intens, păstrat zile și zile la rând, sunt „ajutate’’ să fie așa.
Bioforia înseamnă bucuria de a mânca sănătos, natural, înseamnă o euforie a gustului adevărat regăsit uneori după ani și ani. Bioforia este o chemare la un stil de viață sănătos în care contează și ce mâncăm și devine parte din noi, dar și cum lăsăm mediul și natură din care am luat aceste bunuri.
Povestiți-ne un pic despre produsele voastre, prin ce se deosebesc ele de altele similare de pe piața din România?
Produsele noastre din carne au un gust deosebit datorită hrănirii animalelor doar cu furaje ecologice. Gustul este plin de savoare și poți remarca imediat că nu este un gust comun, obișnuit, ci unul pur natural și intens.
Uleiul produs de Silvania.Bio este obținut numai din floarea soarelui sau rapiță crescute în România. După stoarcerea semințelor, făcută la prima și singura trecere a acestora prin presă, uleiul nostru este filtrat simplu, doar printr-un filtru de hârtie și lăsat la decantat. Practic, este un FRESH de floarea soarelui. Gustul este unul puternic de floarea soarelui și, de cele mai multe ori, îl iubești de la prima degustare.
Lactatele noastre nu înglobează albumină, nu conțin conservanți sau potențiatori de gust, dar cel mai important este că sunt pasteurizate la o temperatură joasă, păstrându-se cât mai mult din elementele nutritive ale laptelui.
Produsele eco sunt caracterizate de certificări care atestă originea și procesarea conform standardelor ecologice. Fiecare veriga a lanțului agroalimentar BIO are o îmbunătățire comparativ cu sistemele convenționale astfel:
- Vegetal: nu se folosesc îngrășăminte chimice, erbicide, se păstrează o separare față de culturi convenționale.
- Zootehnie: fără hormoni de creștere, hrănite cu furaje bio, bunăstare sporită în privința spațiilor dedicate în adăposturi, acces obligatoriu la pășune.
- Procesare: fără conservanți chimici, fără coloranți, fără E-uri, fără nitriti, fără organisme modificate genetic, fără potențiatori de arome și arome artificiale
Procesarea laptelui nostru, numai din producție proprie, este simplă: pasteurizarea la temperatură medie, fără adaos de lapte praf, fără înglobare de albumină, fără adaos de grăsimi vegetale şi alți potențiatori de arome. Gustul lactatelor noastre este gustul normal al lactatelor BIO adevărate.
Chiar și procesarea cărnii de vită bio este simplă, atentă cu mediul înconjurător, sustenabil pentru biodiversitate, lipsită de potențiatori de aromă, fără hormoni de creștere, fără E-uri, fără organisme modificate genetic (GMO). Gustul produselor noastre de carne, este gustul normal al cărnii BIO adevărate.
Procesarea semințelor noastre românești de floarea soarelui este simplă: cu presare la rece, printr-o singură trecere prin presă, pentru obținerea unui produs high-oleic cu conținut de 85% Omega9 față de clasicul ulei de floare cu doar 26% Omega9 sau uleiul de măsline cu doar 74% Omega9. Gustul uleiurilor noastre este gustul normal al uleiurilor BIO adevărate.
Care este publicul căruia vă adresați?
În general, clienții produselor bio au o bună educație nutrițională și un nivel de trai bun. De cele mai multe ori, clienții produselor bio sunt femei, în special mămici, care își doresc cele mai bune alegeri pentru copiii lor. Acest segment de piață este mai dezvoltat în zona urbană și în special în marile aglomerări urbane, în orașele de peste 200 de mii de locuitori.
Cum arată Bioforia în cifre?
Foarte pe scurt, cifra noastră de afaceri, incluzând afacerile în grupul de firme depășește, 50 milioane de lei. De-a lungul anilor am făcut mai multe proiecte de investiții în achiziția de terenuri, ferme, linii de procesare semințe oleaginoase, două fabrici de lactate, o fabrică de nutrețuri combinate și un abator cu carmangerie. Toate aceste reprezintă investiții de peste 15 milioane euro.
Portofoliul nostru depășește 100 de produse, din care peste 60 produse din carne, 30 produse lactate și uleiuri, toate bio și numai certificate bio. Acestea au fost posibile deoarece zilnic, în Fermele Ecologice Silvania Cooperativă Agricolă lucrează aproximativ 150 de angajați: mecanici și mecanizatori, îngrijitori de animale, tehnicieni veterinari, medici veterinari, ingineri alimentari și alte profesii care fac această organizație să funcționeze.
Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în anii de existență pe piața din România?
Cea mai mare provocare la care lucrăm în prezent este accesul în piață cu cât mai multe produse, promovarea și vânzare produselor finite, comunicarea către piață a calității și provenienței produselor noastre într-o piață în care zgomotul produselor îndoielnice, prefăcute și false este asurzitor.
Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă produsele voastre asupra obiceiurilor de consum ale românilor?
Produsele noastre sunt locul de întâlnire a celor care gândesc la fel, atât producători cât și consumatori de produse autentic ecologice, cu trasabilitate, făcute pentru binele oamenilor și a naturii.
Într-o lume în care vorbim despre călătorii pe Marte, dezvoltăm inteligență artificială și avem o bunăstare pe care nu și-au imaginat-o generațiile trecute, este ridicol să nu mâncăm sănătos, să folosim compromisul mâncărurilor din agricultura chimizată, doar că să fie mâncarea mai ieftină.
Pe scurt, impactul produselor noastre sperăm să fie creșterea sănătății oamenilor, scăderea cheltuielilor cu sănătatea publică, conștientizarea și educarea populației și stimularea mișcării spre un mod de viață sănătos, atât în consum cât și în producție și protejarea naturii.
Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?
Nu trebuie să fii o cometa spectaculoasă pentru o clipă pe cerul pieței alimentare, ci un răsărit zilnic, care să te mângâie cu grijă și bucurie toată viață. Trebuie să construiești zilnic, cu umilință și răbdare, cu speranța și credința că muncă nu-ți va fi în van și cu convingerea că îți faci doar datoria.
Ce planuri aveți pentru Bioforia în acest nou an? Aveți în plan să ajungeți și pe piețele din alte țări?
Anul 2024 înseamnă anul lansării alături de Bioforia și a brandului Silvania.Bio. Dacă în general produsele noastre sunt obținute prin procesări simple și lasă produsul cât mai apropiat de materia primă de bază, încercăm să ne adaptăm cât mai bine cerințelor pieței din punct de vedere a modului de ambalare, a porționării produselor, a folosirii celor mai potrivite canale de distribuție pentru a ajunge pe masă clienților noștri.
Prin produse vrac am reușit să intrăm pe piețele din Germania, Italia și Austria și încercăm să facem acest lucru în perioada următoare și cu produse finite ambalate. În februarie vom participa la BIOFACH Nuremberg, cel mai mare târg de produse bio din lume.
» Interviu de GRUIA DRAGOMIR | Povești de succes powered by Smartbill.