Opt proiecte de film documentar trec în următoarea etapă a programului de dezvoltare Civil Society Pitch 5
Civil Society Pitch, programul intensiv de dezvoltare pentru regizori de film documentar și reprezentanți ai ONG-urilor organizat de Asociația One World Romania, continuă ediția a 5-a cu un atelier de follow-up pe 18 noiembrie. Opt proiecte provenind din cele patru țări partenere – Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova și România – vor avea parte de o sesiune de prezentări și feedback personalizat din partea producătoarei de film documentar Elena Martin și a regizorului Alexandru Solomon.
Proiecte:
Waste Side Story – Dana Coțovanu & Fundația AltArt (România)
Casa Zemstvei – Cristian Doroftei & Asociația Oberliht (Moldova)
Happy People – Fanni Hatházi (Ungaria) & Societatea Ornitologică Română (România)
Life on pause – Anthoniy Hristov & Single Step (Bulgaria)
White, Green and Queer – Kosta Karakashyan & Deystvie (Bulgaria)
Demon on two wheels – Alexandru Oiță & Fundația Motivation Romania (România)
Când mintea zboară – Anelise Sălan & Societatea Ornitologică Română (România)
Bittersweet Roots (Brazilhungarians) – Boglárka Varga (Ungaria)
Atelierul se va desfășura într-un format hibrid, atât în București, la KAS Rule of Law Programme South East Europe, unul dintre partenerii de tradiție ai One World Romania, cât și online. Proiectele au parcurs un drum complex de dezvoltare în cele 8 luni de când 16 reprezentanți ai ONG-urilor și 18 regizori au fost selectați în program:
Parcursul a demarat în martie cu 3 zile de workshop în care participanții au fost îndrumați de mentorii programului – cineaștii Mona Nicoară, Oliver Sertic și Radu Ciorniciuc, alături de antropologii Ileana Szasz și Bogdan Iancu. Tot atunci, reprezentanții organizațiilor neguvernamentale au susținut un pitch în fața regizorilor în care au prezentat cauzele pentru care luptă, iar regizorii au ales povestea pe care doresc să o dezvolte într-un proiect de film documentar, formând echipe împreună cu ONG-urile. În lunile care au urmat, echipele s-au reunit în cadrul unor sesiuni periodice cu mentorii programului, dezvoltând proiectele și avansând cu cercetarea subiectelor.
Atelierul de lucru din luna noiembrie are ca scop susținerea celor 8 proiecte care merg mai departe în program: fiecare regizor va avea la dispoziție o oră dedicată pentru a prezenta materiale video și stadiul în care se află proiectul, primind ulterior feedback de la cei doi invitați. Această întâlnire îi va pregăti pentru etapa finală a programului: o sesiune publică de pitching la București, în cadrul următoarei ediții a Festivalului Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania, în aprilie 2024, în urma căreia un proiect va primi un premiu de 4.000 de euro pentru dezvoltare.
Traineri:
Elena Martin a studiat comunicarea audiovizuală și producția de film în cadrul UNATC, București. Din 2019 face parte din echipa de producție a Manifest Film. Este absolventă a CineLink Producers Lab din Sarajevo, East-West Talent Lab 2022, East Doc Series și Ex Oriente Film 2022. A făcut parte din echipa de producție a proiectelor: Acasă (r. Radu Ciorniciuc), care a avut premiera la Sundance Film Festival; Timebox (r. Nora Agapi) și Între Revoluții (r. Vlad Petri), câștigător al premiului FIPRESCI, Berlinale 2023. Dezvoltă și produce lungmetraje, seriale și scurtmetraje, documentare precum și ficțiune, de regizori consacrați și debutanți. Alte proiecte: Kaimos (2020), Laila (2020).
După un debut ca operator la filme de ficțiune în anii 1990 și mai multe colaborări la filme experimentale, Alexandru Solomon a migrat spre filmul documentar. În 2023 a lansat „Arsenie. Viața de apoi”, care a avut premiera în competiția Proxima a festivalului de la Karlovy Vary. A realizat lungmetraje ca: „Marele jaf comunist”, „Kapitalism – rețeta noastră secretă” și „Ouăle lui Tarzan”. În 2016 a publicat monografia „Reprezentări ale memoriei în filmul documentar”. Predă la Universitatea Naționala de Arte București din 2010 și este președintele Asociației One World Romania.
Mai multe detalii despre participanți sunt disponibile pe www.oneworld.ro. Vă invităm să urmăriți pagina de Facebook a programului pentru informații actualizate despre fiecare proiect. Acestea acoperă o gamă variată de teme sociale și de drepturile omului, printre care: un spațiu independent pentru artă și activism din Chișinău, istoria LGBTQIA+ ascunsă a Bulgariei, birdwatching-ul ca formă de terapie, moștenirea culturală personală, puterea persoanelor care trăiesc cu dizabilități sau integrarea prin artă.
ORGANIZATOR: Asociația One World Romania
PROGRAM CO-FINANȚAT DE: Administrația Fondului Cultural Național
PARTENERI: Balkan Documentary Center (Bulgaria), VERZIO International Human Rights Documentary Film Festival (Ungaria), MOLDOX Lab (Republica Moldova), Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, Universitatea Națională de Arte București, Masterul de Antropologie & Masterul de Studii Vizuale și Societate SNSPA, KAS Rule of Law Programme South East Europe
Programul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Civil Society Pitch este un program intensiv de dezvoltare de film documentar creat pentru ONG-uri și cineaști din Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova și România. Programul urmărește să faciliteze dialogul între activiști și regizori, artiști sau antropologi vizuali, și să stimuleze crearea unor noi proiecte de film documentar care abordează teme sociale și drepturile omului.
Coordonator CSP: Raluca R. Gorgos
Înființată în 2009, Asociația One World Romania organizează anual la București singurul festival de film documentar și drepturile omului din țară, One World Romania. Asociația lucrează cu filmul documentar ca vehicul pentru dialog social și politic, ca fereastră spre lume și mediu ce provoacă la reflecție. Prin activitățile sale, asociația sprijină evoluția cererii de documentar în România, ceea ce a condus în ultimii ani la un interes crescut pentru acest gen, atât în ceea ce privește publicul larg, cât și în cadrul unor programe educaționale.