Interviu cu scriitoarea MARINA DEBATTISTA
Marina Debattista scrie cărți pentru copii și predă fizică la Oxford.
Realizează ilustrațiile propriilor sale cărți, iar Dejunul unei frunze, volum de poezii grafic publicat la Editura Frontiera, a câștigat pretigiosul White Ravens în 2021 pentru ilustrațiile pe care le prezintă cititorilor.
Marina Debattista a publicat anul acesta un nou volum de poezii, Într-un bar din Zanzibar, care reinterpretează fabulele lui La Fontaine într-o maniera extrem de prietenoasă copiilor din ziua de astăzi, iar întâlnirea dintre barză și vulpe, prietene deja vechi, are loc chiar într-un bar din Zanzibar.
Cum este să scrii literatură pentru copii?
Nu pot răspunde la această întrebare decât referindu-mă la procesul de scriere a celor două cărţi ale mele publicate la Editura Frontiera, Dejunul unei frunze și Într-un bar din Zanzibar. Deşi unitare ca stil, aceste două cărţi sunt rezultatul unor procese de scriere complet diferite.
Dejunul unei frunze e o carte scrisă de-a lungul mai multor ani, cu multe întreruperi şi reluări, fără vreo idee anume; e o carte care explorează legăturile secrete dintre cuvinte (ca de exemplu: tarabă, tărăboi – care pare a fi masculinul de la tarabă, dar de fapt nu e – tărăboanţă).
Într-un bar din Zanzibar a fost scrisă în câteva luni, în timpul carantinei din 2020, fără întreruperi şi cu intenţia clară de a reinterpreta câteva din fabulele cele mai cunoscute. În acest caz scrierea a constat în a găsi cuvintele care repovesteau întâmplările din fabule în aşa fel încât acestea să pară noi, actuale, amuzante, dar fără să-şi piardă complexitatea.
Care era lectura ta preferată atunci când erai de vârsta cititorilor cărților tale?
Am trecut prin faze în care citeam şi reciteam aceeaşi carte se zeci de ori (Winnetou, sau cărţile lui Jules Verne, sau Cireşarii); din acest punct de vedere al intensităţii lecturii acestea au fost lecturi preferate.
Ce a presupus realizarea ilustrațiilor pentru cele două cărți apărute la Editura Frontiera, Dejunul unei frunze și Într-un bar din Zanzibar?
Am folosit linogravura pentru a ilustra ambele cărţi; e o tehnică destul de laborioasă, dar care îmi permite să reciclez parţial sau să adaptez unele imagini mai vechi, sau care n-au nicio legătură cu cartea la care lucez; am deja un număr de astfel de linoleumuri care se pot combina în moduri diferite.
E o tehnică versatilă, poţi realiza aceeaşi imagine în culori diferite, iar linogravurile au o expresivitate anume, care însufleţeşte textul.
De ce ai decis ca Într-un bar din Zanzibar să reinterpreteze fabulele lui La Fontaine?
Fabulele au fost din timpuri străvechi de fapt reinterpretări ale unor texte atribuite lui Esop, dar care e mai degrabă un personaj mitic, cam ca Homer. De cele mai multe ori, reinterpretările, servind unui scop didact explicit, sunt fade, moralizatoare; mie, aceste variante mi s-au părut plicticoase şi agasante.
În pandemie am recitit, absolut întâmplător, câteva fabule (de fapt una din nenumăratele redări ale fabulelor lui Esop) şi, abstracţie făcând de tonul moralizator, mini-întâmplările relatate mi s-au părut complexe şi actuale, iar economia de mijloace, exemplară, pentru că de fapt fiecare fabulă poate fi privită ca un nucleu de roman.
Mi s-a părut atunci un exerciţiu interesant, nu mă gândeamîn niciun caz la o carte;
Ce ai vrea să știe cititorii tăi despre tine?
Cred că deja cititorii ştiu prea multe☺.
Interviu de GEORGE MATEI | CARTE | INTERVIURI
NOTĂ: Cele două cărți, recomandate copiilor cu vârsta de peste 7 ani, pot fi achiziționate de pe site-ul Editurii Frontiera (www.editurafrontiera.ro).