Ichiko Aoba: Space Orphans
În anul 2010, inspirată de Alan Menken, Randy Newman, Howard Ashman și Joe Hisaishi (cunoscuți pentru coloanele sonore ale animațiilor Disney și Studio Ghibli), compozitoarea și instrumentista Ichiko Aoba și-a început cariera prin lansarea albumului Kamisori Otome (The Girl with the Razor), în care a îmbinat sunete experimentale și folk cu elemente clasice pentru a construi o colecție de legende și istorisiri ce amintesc de cultura, tradițiile și spiritualitatea spațiului japonez.
Proiectul, format din 8 piese în care apar scurte poezii scrise de Aoba atunci când avea 18 ani, explorează teme profunde și personale, cum ar fi natura, identitatea, dragostea, copilăria (pe care și-a petrecut-o în Kyoto), visele și nostalgia, introducând ascultătorii într-o lume meditativă, de poveste, unde personaje imaginate de ea își cântă, pe rând, trăirile interioare:
„I shall be the morning sun/ And shower you with light” (Michishirube).
Într-un interviu din anul 2020, artista declara că, pentru ea, întregul proces de storytelling devine parte a unei ceremonii de purificare spirituală (ce poartă, în Japonia, denumirea de Misogi, având rolul de a curăța ceea ce este considerat impur), prin care câștigă o înțelegere mult mai profundă a experiențelor sale de viață.
Această perspectivă asupra artei poate fi observată și în LP-urile ulterioare, precum Origami (2011), Utabiko (2012) și 0 (2013), în care, pentru a crea un sunet autentic și intim (completat prin secvențe cinematografice și dreamlike), elementele acustice se împletesc cu influențele tradiționale, vocea sa fiind cea care adaugă o dimensiune emoțională specială muzicii, conectând întregul univers narativ.
Ichiko Aoba – bouquet (“gift” at Sogetsu Hall Concert)
În cele trei albume apar versuri precum „The girl leapt from the cage to her freedom/ All you need to do is run” (Syojo To Ori/ The Girl And The Cage), „I’m bored of counting the meteors/ Let me send this body that cannot decay back to that star” (Mars 2027) sau „You can steal even the warmth I carry in my pocket/ I won’t mind as long as it’s you” (Shigatsu no Shitaku/ April Preparations), fiecare melodie purtând ascultătorii în diferite spații din imaginarul compozitoarei.
În anul 2016, Ichiko Aoba a început să exploreze noi sunete, integrând, odată cu LP-ul Mahoroboshiya, atât elemente preluate din genuri precum jazz sau dream pop, cât și construcții instrumentale (Ice Bird, Stork, The End) care au marcat debutul său în utilizarea pianului în compoziții.
Direcția a fost continuată și în QP (apărut în 2018), reprezentând un nou capitol din discografia sa.
Ichiko Aoba – Porcelain (Official Music Video)
Un an mai târziu, muzica artistei a fost inclusă în coloana sonoră a remake-ului The Legend of Zelda: Link’s Awakening, dezvoltat pentru Nintendo Switch, în timp ce, în 2020, ea și-a înființat propria casă de discuri, pe care a numit-o Hermine.
Având control total asupra imaginii sale, luna decembrie a marcat lansarea albumului Windswept Adan, format din 14 melodii care explorează istoria unui personaj exilat pe o insulă imaginară, numită Adan, proiectul începând ca o poveste scrisă alături de compozitorul japonez Taro Umebayashi.
Single-ul Porcelain, prin care a fost anunțat LP-ul, a luat naștere din dorința de a reda muzical atmosfera de pe Insulele Ryukyu, pe care Aoba le-a vizitat în timp ce căuta inspirație pentru basmul pe care urma să îl dedice fanilor.
Ideea este continuată și în Parfum D’étoiles, Kirinaki Shima, Chinuhaji sau Ohayashi, patru piese instrumentale ce poartă ascultătorii în lumea construită cu ajutorul sunetelor insulei pe care ajungem să o vedem, în imaginația noastră, urmărind vocea protagonistei.
Ichiko Aoba with 12 Ensemble – Seabed Eden, Asleep Among Endives (Live at Milton Court)
Filmul narat în Windswept Adan se termină prin Adan No Shima No Tanjyosai, cu o eroină care își oferă întregul suflet naturii printr-o scenă finală unde, după sacrificiul ei, mai putem auzi doar ecoul valurilor oceanului:
„A nu ști dacă sunt adormită sau trează este un semn că sunt pe drumul cel bun.”
În 2021, inspirată de anime-ul Night on the Galactic Railroad (1985), artista a creat melodia Asleep Among Endives, devenită cea mai populară din întreaga sa discografie.
Pe 23 mai 2023, pentru a trage un semnal de alarmă în ceea ce privește criza climatică, Ichiko Aoba a lansat piesa Space Orphans ca parte a inițiativei The Earth As Your Co-writer, prin care artiști din întreaga lume prezintă planeta noastră în postura unei scriitoare care, asemenea eroinei de pe insula Adan, vrea să transmită durerea pe care o simte celorlalți:
„Since that day the dragon awoke/ The space orphans have been searching for something/ Look ahead/ With you beside me, I’ll be fine”.
Vorbind despre dorința de a-și construi și împărtăși universul imaginar cu cei din jur, compozitoarea spune:
„În funcție de persoană și moment, muzica poate fi atât o otravă, cât și un medicament. Trăim în muzică, în vibrație, așa că dacă îți deschizi inima către ea, muzica va circula iubirea ta mai departe.”