Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 03/07/2023
Artă & Cultură / Carte

ALEGERILE CLAUDIEI | Haruki Murakami: Strania Bibliotecă

Claudia Aldea De Claudia Aldea
Comentarii ALEGERILE CLAUDIEI | Haruki Murakami: Strania Bibliotecă Share ALEGERILE CLAUDIEI | Haruki Murakami: Strania Bibliotecă
haruki murakami


Haruki Murakami: Strania Bibliotecă | Alegerile Claudiei | Carte

„Problema labirinturilor este că nu știi dacă ai ales calea corectă până la final. Dacă se dovedește că ai greșit, de obicei este prea târziu să te întorci și să începi din nou.”

Haruki-Murakami-Strania-biblioteca-colaj

Cartea a fost tradusă la Editura Polirom

Publicată inițial în anul 1983, Strania Bibliotecă, una dintre primele lucrări ale lui Haruki Murakami, urmărește povestea unui băiețel fără nume care vizitează o bibliotecă din apropierea școlii pentru a returna cărțile împrumutate.

Acolo, el întâlnește un bibliotecar misterios (un personaj care își dorește să fure cunoașterea celor cu care intră în contact) și este întemnițat într-un subsol întunecat, sub forma unui labirint plin de secrete și cărți care prind viață pe măsură ce se adâncește în locul magic.

Ca cititori, suntem introduși în universul de poveste atunci când copilul fără nume intră în librărie, auzindu-și (specific universului scriitorului, în care sunetele indică anumite emoții și stări de spirit, accentuând importanța momentelor aparent obișnuite și prezența elementelor supranaturale) doar zgomotul pantofilor:

„Biblioteca era chiar mai tăcută decât de obicei. Pantofii mei noi, din piele, făceau zgomot pe linoleumul gri. Sunetul lor aspru și uscat era diferit de pașii mei obișnuiți.”

Căutând mai multe cărți, băiatul este condus către o cameră marcată prin numărul 107, unde, din nou, cititorul este anunțat că urmează să se întâmple ceva ieșit din comun („Am bătut. A fost o bătaie obișnuită, de zi cu zi, dar, totuși, suna ca și cum cineva ar fi lovit porțile iadului cu o bâtă de baseball”), fiind clipa în care bătrânul bibliotecar își face apariția, aducându-i trei lucrări despre taxele din Imperiul Otoman (pe care, îi spune, este obligat să le citească în interiorul clădirii).

Astfel, eroul ajunge în întunecatul labirint din subsolul bibliotecii, unde întâlnește cel de-al doilea personaj fantastic: un erou cu formă umană și trăsături de oaie (considerat ghidul librăriei, un simbol al necunoscutului și o entitate supranaturală care îi călăuzește pe cei pierduți, apărând și în alte povești scrise de Murakami).

Haruki-Murakami-carte-extras-1

Intrând în sala de lectură, copilul află regulile locului: avea la dispoziție o lună pentru a memora cele trei cărți, perioadă în care urma să stea într-o celulă cu un pat, un birou, o chiuvetă (pe care se afla o pastă de dinți cu aromă de căpșuni) și o toaletă, primind trei mese pe zi.

Dacă va reuși, va fi eliberat.

Dacă, nu, toată cunoașterea lui va fi consumată de bibliotecar (un simbol pentru forțele distructive care încearcă să exploateze și să controleze intimitatea și autenticitatea gândurilor și experiențelor umane).

„Doar pentru că nu exist în lumea lui, nu înseamnă că nu exist deloc”

Următorul personaj întâlnit este o fetiță (aproape fantomă) ale cărei corzi vocale au fost distruse în copilărie (purtând același simbol), care poate comunica cu băiatul folosindu-se de limbajul semnelor.

Aici, el realizează că fiecare entitate din bibliotecă se află într-o lume diferită. De exemplu, omul-oaie și fetița nu se întâlnesc („Doar pentru că nu exist în lumea lui, nu înseamnă că nu exist deloc”) decât atunci când decid să fugă, alături de protagonist, din închisoarea bătrânului care, aflăm pe parcurs, avea și puterea de a reproduce fricile eroilor pentru a-i controla mai ușor.

Murakami combină elemente de realism magic cu întrebări existențiale și umor

Haruki-Murakami-carte-extras-2

Pentru că nuvela explorează teme precum singurătatea, puterea imaginației, natura cunoașterii și impactul pe care cărțile le pot avea asupra vieților noastre, în stilul caracteristic, Murakami combină elemente de realism magic cu întrebări existențiale și umor, purtând cititorii într-un spațiu în care granițele dintre realitate și fantezie sunt imposibil de distins, iar natura umană este explorată cu atenție.

Când băiețelul reușește să scape din capcana bibliotecarului, se întoarce în lumea sa de unul singur (celelalte personaje dispărând), de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat (chiar și mama eroului se poartă ca și cum nu ar fi lipsit pentru mult timp de acasă), observând două lucruri stranii: colivia în care pasărea lui trăia era, la întoarcerea sa, goală (poate ca un simbol al libertății dobândite în urma luptei cu bătrânul), iar pantofii din piele, pe care îi lăsase în labirint pentru a nu face zgomot (și care îl legau de trecutul său), erau cei care îi lipseau cel mai mult.

Astfel, cititorul se întreabă, până la final, dacă ceea ce protagonistul a trăit a fost sau nu real, întreaga narațiune funcționând ca o secvență dintr-un coșmar, în care trecerea timpului nu respectă normele realului, iar imaginile și evenimentele au loc într-o succesiune aparent nepotrivită (care ilustrează trăiri și stări interioare).

Când cititorul ajunge la ultima pagină, crezând că întreaga poveste s-a sfârșit (și că, probabil, nu s-a întâmplat vreodată), o nouă informație este dezvăluită în câteva rânduri: lumea băiatului nu era, în realitate, așa cum a fost prezentată.

Haruki-Murakami-carte-extras-3

Povestea ilustrată de graficianul american Chip Kidd

Alături de strania istorisire, povestea prinde viață și cu ajutorul ilustrațiilor realizate de graficianul american Chip Kidd, care introduce, pentru a completa călătoria copilului, foarte multe simboluri ce fac cititorii să caute dincolo de cuvintele lui Murakami și de visul care ascunde, în plimbarea sa prin labirintul cunoașterii, foarte multe elemente din realitate (amintind de universuri create de Lewis Carroll, David Lynch, Roald Dahl sau Frații Grimm):

„Mă gândesc la cum este să fii singur și la adâncimea întunericului care mă înconjoară. Un întuneric la fel de negru ca noaptea lunii noi.”

haruki murakami
haruki murakami website

Text de CLAUDIA ALDEA | Alegerile Claudiei | Carte | Recomandări

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută