Workshop Creative Computing la Centrul Cultural Apollonia Hirscher
Workshop Creative Computing/Programare creativă organizat de Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca – parteneri la Noaptea Europeană a Muzeelor, Brașov 2023
Introducere în limbajul de programae Processing
Centrul Cultural Apollonia Hirscher
Sâmbătă, 13 mai 2023, ora 12:00
Nr. participanți: 20 persoane cu laptop personal
Formular de înscriere este AICI.
Numărul de locuri este limitat. Vă rugăm să vă înscrieți doar dacă sunteți siguri că puteți participa. Mulțumim!
Creativitatea artistică pare să fie pentru mulți ultimul lucru care vine în minte atunci când se vorbește despre programarea calculatoarelor, pe care o asociem mai mult cu respectarea unei sintaxe stricte a limbajului, cu gândirea algoritmică și cu practica rezolvării problemelor matematice.
Creative coding este un tip de programare a cărui scop este crearea unei lucrări de artă și nu a ceva neapărat funcțional. Este definită de International Journal of Creative Computing astfel: meta-tehnologie care combină cunoștințele de programare cu cele din alte domenii, în care computerele vin în sprijinul creativității artistului-programator, cu aplicații în varii domenii: artă, media, spectacol, gaming, web design, sisteme interactive ș.a.
Trebuie să facem aici o deosebire clară între creative coding și folosirea unor unelte software, cum ar fi Photoshop, de exemplu. Deși creative coding este considerată în general ca fiind mai mult estetică decât funcțională, a început să fie folosită tot mai mult în advertising, branding sau în design.
Processing este un mediu de programare open source care a fost proiectat special pentru artele vizuale. Poți învăța, practic, programare prin scrierea unor linii de cod, după care se vizualizează reprezentarea grafică a codului scris. Deși la început poate părea dificilă programarea în limbajul Processing, în scurtă vreme cei care îl folosesc încep să „citească” și să înțeleagă liniile și blocurile de cod, abilitate care se poate extinde ușor și la alte limbaje de programare.
Programarea nu e numai pentru ingineri. Majoritatea oamenilor cred că programarea este doar pentru cei buni la matematică și la alte discipline tehnice. Unul din motivele care a dus la acestă convingere, că programarea e pentru cei de formație tehnică, este și acela că limbajele de programare sunt create chiar de către acești oameni de formație tehnică.
Dar este posibil să fie create și alte tipuri de limbaje și medii de programare care să implice oameni centrați pe vizual, pe relațiile spațiale. Limbajele de programare alternative, cum este și Processing, extind domeniul programării spre acei oameni care gândesc diferit.
Processing face posibilă introducerea conceptelor programării în contextul artelor vizuale și, în același timp, prezintă concepte artistice unei audiențe cu o formație tehnică. Sintaxa Processing, derivând din limbaje de programare cunoscute și frecvent utilizate, constituie o bază solidă pentru învățarea altor limbaje de programare. Aptitudinile debândite prin învățarea limbajului Processing poti fi utilizate cu succes pentru învățarea altor limbaje, mai potrivite în alt context, cum ar fi aplicațiile Web, networking sau grafica computerizată.
Processing este unic prin accentul pus pe artă și design, prin deciziile tactice pe care le înglobează în raport cu acest domeniu. Processing facilitează crearea de software pentru grafică, animație, reacția în timp util la mediul înconjurător, programele fiind ușor de extins pentru a integra și alte tipuri de medii de exprimare artistice, cum ar fi audio, video sau chiar a semnalelor electronice.
Subliniind valențele educative ale limbajului Processing, Casey Reas, unul din creatorii acestui limbaj de programare, spunea: “I believe artists and communities of artists should be deeply engaged with making our own platforms and our own tools rather than relying on proprietary software that we can’t control”. Dar pentru a putea realiza acest lucru cei din mediul artistic au nevoie de un anumit nivel de înțelegere și cunoaștere a programării calculatoarelor pe care, din păcate, curriculele liceelor de artă sau ale universităților de artă nu le oferă în acest moment.
Evenimentul propus înglobează atât un workshop formativ de tip “hands on”, pentru cei care doresc să participe, cât și o expoziție interactivă cu lucrări ale studenților de la secția Foto-Video-Procesarea Imaginii din cadrul Universității de Artă și Design din ClujNapoca, pe care aceștia le-au elaborat după numai un semestru de studiu al limbajului Processing.