Cu doar două reprezentaţii în luna decembrie pentru a marca premiera naţională, putem include Picasso vs. Einstein, recenta producţie a Teatrului de Comedie, în topul noutăţilor teatrale ale începutului de an ce nu trebuie ratate!
“Meciul” dintre artă şi ştiinţă pe care şi l-a imaginat celebrul actor şi stand-up comedian american Steve Martin, autorul acestei piese, este savuros deopotrivă prin premisa întâlnirii de un comic absurd a celor două genii ale secolului XX şi prin neconvenţionalismul formei de expresie hibride, în care teatrul se vede inteligent grefat cu elemente de cabaret, sitcom de televiziune şi stand-up, care sfidează al patrulea perete şi îl plasează aproape de frontiera cu zona „meta”.
Textul dramatic al lui Steve Martin, Picasso at Lapin Agile (Picasso vs. Einstein), regia Teodora Petre, scenografia Andrei Șova, câștigător al concursului COMEDIA ȚINE LA TINEri, ediția din 2020, organizat de Teatrul de Comedie, îi aduce accidental faţă în faţă, în 1904, pe artist şi pe savant, ambii deja cunoscuţi, dar nu celebri, înainte ca Picasso să picteze Domnişoarele din Avignon şi ca Einstein să îşi publice teoria relativităţii, în spaţiul faimosului cabaret din Montmartre, Lapin Agile, sanctuar pentru o faună boemă pestriţă, în care polemicile pe marginea scopului şi semnificaţiei artei erau la ordinea zilei.

Asta se întâmplă şi cu cei doi (jucaţi de Răzvan Krem Alexe şi Theodor Costache), care se angrenează într-un schimb pasional de perspective asupra minunăţiei artei şi, respectiv, ştiinţei, cu aportul hazliu al barmanului (Sorin Miron) şi ospătăriţei (Ana Maria Turcu), al unui proaspăt pensionar cu probleme de prostată (Marius Drogeanu), plus un comersant de artă (Angel Popescu/Emanuel Cifor), două proto-groupie socialmente diferite (Andreea Alexandrescu, Laura Creț), un inventator autosuficient (Dragoș Galbăn/Cosmin Gaspar) şi un vizitator misterios (Iosif Paştina)… din alte timpuri.
În scrierea textului, Steve Martin a fost inspirat de pictura Au Lapin Agile, din 1905, a lui Picasso, actualmente la Metropolitan Museum of Art din New York, ce-l înfăţişează pe marele artist în postura de arlechin din Commedia dell’ Arte, bând la bar alături de fosta amantă, chelneriţa Germaine (din piesă), iar rezultatul speculaţiei imaginative al actorului comic devenit dramaturg este un spectacol de teatru absurd ce explorează natura geniului cu un umor cu totul special… poate nu chiar pe toate gusturile, însă care merită cu certitudine a fi vizionat.
foto cover © Bogdan Catargiu
Vezi și alte articole din capitolul Artă & Cultură.