Noul film al lui Cristian Mungiu face deja valuri la Cannes (acolo unde a avut premiera) și sigur va inflama spiritele aici, mai ales printre cei cărora nu le place atunci când România este prezentată într-o lumină proastă, chiar dacă după fapte reale.
Mungiu a declarat că filmul nu este neapărat despre România, dar însuși titlul ales este numele țării noastre, din care au fost eliminate vocalele – probabil plecate la muncă în străinătate, ca și personajul central al filmului.
Nu este singurul indiciu, povestea în sine este inspirată din fapte reale: la începutul lui 2020, sosirea a doi muncitori din Sri Lanka, angajaţi la o brutărie din localitatea harghiteană Ditrău, i-a scos pe oameni în stradă. Lucrătorii asiatici nu au făcut nimic pentru a agita spiritele, simpla lor prezență i-a făcut pe săteni să se teamă pentru siguranța lor și au declarat că aceștia sunt un pericol pentru tradițiile locale și cultura lor. În jur de 200 de oameni s-au adunat în faţa primăriei, pentru a protesta faţă de faptul că brutăria i-a angajat. Mutați într-un sat vecin, lucrătorii din Sri Lanka au fost urmăriți de localnici chiar și acolo pentru a fi goniți și din acea zonă.
Așadar, filmul R.M.N. „nu este despre România”, dar, de fapt, este cât se poate de mult despre rasismul și xenofobia din țara noastră.
Povestea din film este, în linii mari, croită după cele întâmplate în Ditrău, sau cel puțin așa pare. Protagonistul este Matthias (Marin Grigore), un emigrant român care a renunţat la munca din Germania, unde și-a bătut șeful din cauză că l-a făcut țigan, și a fugit înapoi în România, unde se ocupă de tatăl său, bolnav, şi de fiul rămas mut, din cauza unei traume. Venirea unui grup de imigranţi din Sri Lanka, angajați la o brutărie, dezlănţuie un val de ură şi scoate la iveală cele mai ascunse temeri ale comunităţii.
Cronica din The Guardian, care a notat filmul cu 3 stele din 5, l-a numit
„o dramă reținută și o psihodramă mohorâtă și deprimată despre xenofobia central-europeană”, dar și „un eseu fascinant despre un fel de criză a modului de gândire rasist: când și cum încetezi să mai disprețuiești anumiți oameni pentru a face corp comun cu ei împotriva altora”.
Și, da, filmul este și despre un RMN, dar nu despre cel pe care unul dintre personaje ajunge să-l facă în film, după cum putem vedea și în trailer, ci despre un RMN făcut întregului popor român (că tot e vremea recensământului). În urma acestuia putem să ne dăm seama de ce partide extremiste, naționaliste, izolaționiste găsesc în România un teren atât de fertil și cresc în sondaje, în ultima vreme.