Meniu Zile și Nopți

Artă & Cultură

Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 25/05/2022
Artă & Cultură / Artiști urbani

Artiști urbani | Homeboy LDJ – „Graffiti-ul m-a făcut curios prin energia și libertatea pe care le oferă”

Gruia Dragomir De Gruia Dragomir
Comentarii Artiști urbani | Homeboy LDJ – „Graffiti-ul m-a făcut curios prin energia și libertatea pe care le oferă” Share Artiști urbani | Homeboy LDJ – „Graffiti-ul m-a făcut curios prin energia și libertatea pe care le oferă”


Homeboy LDJ este un artist brașovean cu 25 de ani de experiență în graffiti și, așa cum îmi mărturisește, de cele mai multe ori fiecare proiect al său gravitează cumva în jurul literelor H.O.M.E. De asemenea, în afară de arta urbană, el mai colecționează și învârte muzică pe la petreceri „cu oameni cărora le place să danseze”.

Cum ai ajuns să-ți creezi stilul care te definește și cât de greu a fost pentru tine ajungi cunoscut și apreciat în România?

Stilul l-am dezvoltat prin mult desen. Inițial nu aveai de unde să înveți graffiti, așa că în primele faze a trebuit să fim creativi și să reinventăm anumite tehnici sau abordări, dar după ce am început să observ și să înțeleg scena la nivel internațional, mi-a fost mai simplu să mă orientez către niște artiști, evenimente prin intermediul cărora cred că am crescut în timp. Despre cât de cunoscut sau apreciat sunt, mi-am ales varianta de a rămâne un artist underground – prin asta înțelegând că atât temele pe care le propun, cât și referințele vin din lumea asta urbană, dar care se ciocnește de diverse alte influențe care pot veni de aproape oriunde.

De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?

Pornesc în desen de la sesiuni de schițe, uneori îmi revăd idei mai vechi și asta poate să se transforme în ceva către o direcție nouă. Dacă trebuie să mai lucrez la ceva specific, stabilesc câteva direcții în care pot aborda lucrarea, iar apoi devine un colaj între căutări mai vechi, idei noi, lucruri vechi în haine noi, lucruri noi din haine vechi, lucruri vechi în haine moi, lucruri moi și tot așa…

Cum ți-a schimbat street art-ul felul în care percepi arta și lumea în general?

Prin căutările începute din graffiti am învățat tot ce știu despre artă. Graffiti-ul m-a făcut curios prin energia și libertatea pe care le oferă și de acolo am început să caut ceea ce mi s-a părut interesant prin artă. Involuntar, lumea o percep prin ochii de graffer, atent la litere, culori, texturi, săgeți, picături, norișori și muzică, atent la acoperișuri de blocuri, alei cu pereți, camere de supraveghere, desene noi, oameni și tag-uri pe stradă.

Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?

Mai degrabă rețeaua de prieteni reali m-a ajutat. Toată zona de social media crește sălbatic și ne modifică comportamentele mai mult decât ne dăm seama. Ca o influență directă, atenția oamenilor scade, iar mesajul pe care îl trimiți, la rândul lui, va trebui să țină cont de asta. Se formează așteptarea de a avea ceva de spus sau de arătat tot timpul, iar asta îți afectează inclusiv procesul creativ. Se formează impresia greșită că orice poate deveni „content”, dar arta nu e content. Asistăm și la o inflație de artiști amatori, dar cu mare succes, care de cele mai multe ori compensează ideea cu realizarea tehnică sau estetica cu mesajul.

Ești unul dintre artiștii urbani care au picturi murale în mai multe orașe. Povestește-mi un pic cum ai ajuns să faci asta și care e lucrarea ta preferată pe care ai făcut-o într-un oraș din România.

Pictatul în alte orașe a început inițial ca o consecință directă a dinamicii graffiti-ului (călătorii, deplasări la concursuri, întâlniri între artiști), apoi a evoluat în invitații de a participa la diferite proiecte sau festivaluri. Am pictat de la poduri, sub poduri, până la școli și instalații industriale.

Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?

În general, problemele au venit fie de la lucrul la înălțime – schele și vânt, fie de la condițiile meteo, cum ar fi canicula! În rest nu sunt mari probleme.Timp și voioșie să fie!

Din punctul tău de vedere, cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj social / politic?

Un street artist trebuie să aibă măcar un mesaj estetic, cel social/politic e opțional. Pe de altă parte, ținând cont de rădăcinile street art-ului (punk, hip-hop, activism), e mai natural ca în zona asta mesajele să acopere și spectrul de activism/implicare publică/critică.
În același timp, odată cu social media, fiecare dintre noi primește o voce, iar tendința este de a o folosi din ce în ce mai des. Asta duce uneori la cacofonii informaționale sau lămuriri esențiale. În arta publică e cam același lucru – ai posibilitatea să adresezi o situație care te frământă, iar tentația e mare! În concluzie, nu cred că e obligatoriu să atingi partea de comentariu/mesaj social sau politic, decizia e luată pentru fiecare lucrare și de către fiecare artist în parte. Mesajele oricum cred că ar putea fi o alternativă sănătoasă la tot ceea ce înseamnă publicitatea, care, să spunem, ar fi cealaltă entitate care își aloca spațiu public vizibil pentru a comunica.

Cu ce ai vrea să rămână cineva care trece pe stradă și vede lucrările tale?

În general cer timp din partea privitorului, așa că, probabil, cand cineva încearcă să înțeleagă un desen în contextul lui și își plimbă interesul și pentru a înțelege ce se întâmplă în spatele culorilor și a textului – e și mai bine!

Ce urmează pentru Homeboy LDJ?

În ultimul timp m-am concentrat pe pictat pentru o următoare expoziție personală. În continuare dezvoltarea de noi idei pentru patru litere – HOME și poate ceva pereți mai mari.

Interviu de GRUIA DRAGOMIR

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.